Siemens LOGO programmering

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
Användarvisningsbild
teljemo
Inlägg: 1622
Blev medlem: 5 februari 2011, 12:08:13
Ort: Getinge
Kontakt:

Siemens LOGO programmering

Inlägg av teljemo »

Hej,

Jag kopplade precis in min tidiga julklapp och installerade alla mjukvaror.
För att lista ut hur man programmerar med mjukvaran som följer med (LOGO!Soft Comfort) har jag kikat på en hel dröse Youtube klipp och testat att följa med och simulera.
Dock hittar jag inte på hur man gör en sak jag vill göra.

Jag har en switsh med lampa ansluten. Jag skulle vilja att när man trycker på den en gång börjar den blinka, en gång till så lyser den fast och en gång till slocknar den.
Jag började med att labba med blinkningen och har ett program för det men sen körde jag fast.
Skärmbild 2020-12-20 194759.png
Bilden ovan visar ingång 1 som knappen är ansluten mot följt av en "AND" nod. B001 är en "On-delay" timer inställd på 50ms.
Q1 är utgången där lampan i knappen sitter och B002 är en till "On-Delay".

Detta fungerar så att när jag håller in knappen blinkar den.
Till att börja med vill jag att den ska fortsätta blinka även när jag inte håller in den och för det andra vill jag växla till fast sket och släcka med nya knapptryckningar.

Hjälp mig förstå programmerings metoden.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
DanielM
Inlägg: 2166
Blev medlem: 5 september 2019, 14:19:58

Re: Siemens LOGO programmering

Inlägg av DanielM »

För att växla mellan olika "metoder/händelser" = Använd räknare.
När "I" blir "HIGH" så skickar den en signal till en räknare.

Beroende på vilken räknare som är aktiv, så utförs en loop.
Så har du tre metoder som ska utföras, så måste du har 3 räknare.

Kul med Siemens Logo. Enkel, stabil och passar enkla saker :) Dyr dock.
ojkroken
Inlägg: 183
Blev medlem: 3 april 2006, 20:46:01

Re: Siemens LOGO programmering

Inlägg av ojkroken »

räcker med en räknare som sen kan du med andra noder hålla koll på vilkem siffra den är på och utföra där va so. händer. har ett program som funkar så till ett program med vattenstenar men istället för en tryckknapp så driver en klocka stegen. gör av dig i pm om du vill ha programmet
Användarvisningsbild
sodjan
EF Sponsor
Inlägg: 43148
Blev medlem: 10 maj 2005, 16:29:20
Ort: Söderköping
Kontakt:

Re: Siemens LOGO programmering

Inlägg av sodjan »

Jag fattar inte varför man behöver 3 räknare för att hålla reda på tre olika "status".
Vad ska dessa tre räknare "räkna"? Tre flaggor (eller en flagga med tre lägen) som
knapptryckningen påverkar. Sedan får huvudloopen beroende på flaggans/flaggornas
värde/läge avgöra vad som ska göras. "släckt", "tänt" eller "blink".

Det är det generella. Sen så har jag inte programmerat PLC specifikt, så jag
vet inte hur man implementerar det i själva PLC koden...

Är LOGO dyr? Är inte själva raison d'etre för Siemens LOGO att den är billig?
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17044
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Re: Siemens LOGO programmering

Inlägg av AndLi »

Allt är väl relativt... startkittet jag köpte kosta 2kkr plus moms. Väldigt nöjd och absolut noll strul.. tuggar på och styr pumparna precis som tänkt
Användarvisningsbild
sodjan
EF Sponsor
Inlägg: 43148
Blev medlem: 10 maj 2005, 16:29:20
Ort: Söderköping
Kontakt:

Re: Siemens LOGO programmering

Inlägg av sodjan »

Jo. Min poäng med den kommentaren var att ingenting är varken "billigt"
eller "dyrt" om man inte jämför det med något... :-)
DanielM
Inlägg: 2166
Blev medlem: 5 september 2019, 14:19:58

Re: Siemens LOGO programmering

Inlägg av DanielM »

sodjan skrev: 21 december 2020, 00:12:01 Jag fattar inte varför man behöver 3 räknare för att hålla reda på tre olika "status".
Vad ska dessa tre räknare "räkna"? Tre flaggor (eller en flagga med tre lägen) som
knapptryckningen påverkar. Sedan får huvudloopen beroende på flaggans/flaggornas
värde/läge avgöra vad som ska göras. "släckt", "tänt" eller "blink".

Det är det generella. Sen så har jag inte programmerat PLC specifikt, så jag
vet inte hur man implementerar det i själva PLC koden...

Är LOGO dyr? Är inte själva raison d'etre för Siemens LOGO att den är billig?
För att ett räknarblock i LOGO ger ut en hög signal vid ett visst specifikt räknevärde. Det ser dessutom mer proffisionellt om man skapar en pedagogisk kod.

Ja. LOGO är dyrt med tanke på vad man får.
Siemens allmänt är hemskt. Själv kör jag Codesys, IX Developer, Simulink PLC coder och livet har aldrig blivit så enklare som nu :) rekommenderar IX Developer för den som vill spara tid på utveckling.
Palle500
Inlägg: 4484
Blev medlem: 6 juni 2015, 14:53:06

Re: Siemens LOGO programmering

Inlägg av Palle500 »

Nu var det länge sedan jag byggde specialmaskiner och redan då kunde man sätta villkor som var sanna för olika räknarvärden för en och samma räknare och då pratar vi små och enkla PLC'er, typ Omron med programbackup på kassetband. Programmerade i relälogik (ladder diagram). Har även fuskat lite i Siemens S7:er och då i funktiondiagram form, vilket är det som är dagens standard.

Siemens LOGO är helt rätt val utifrån TS önskemål. Den är standard och driftsäker samt lär inte ha några hyss för sig i programkoden. Även relativt billig för den kvalité man får.
Köpte själv en LOGO för några år sedan för att leka lite, men sedan blev den liggandes och hemautomationen har sprungit förbi PLC lösningar anser jag.
Det följer väl med massor av exempelkod som borde innehålla olika exempel på användning av räknare och blinklösningar?
Du behöver även läsa på hur en PLC bearbetar programmet. I princip så läser den av ingångarna och processar hela programmet och sätter utgångarnas status i minnet varefter programmet bearbetas för att slutligen sätta de fysiska utgångarna och börja om igen.
Detta ger att du kan sätta en utgång aktiv i början av programmet för att senare i programmet sätta samma utgång inaktiv vilket då ger inaktiv utgång verkligheten. För att undvika detta så brukar man inte kunna placera samma utgång på flera ställen i programmet.
Ett trick jag ofta använde var att jobba med interna utgångar (minnesflaggor) och i slutat av programmet lista samtliga utgångar styrda av de interna utgångarna. Detta ger en bra översikt och underlättar omkoppling av de fysiska anslutningarna och byte till annan hårdvara. Likadant gjorde jag med alla ingångar fast jag la dom först i programmet.
Antar att du redan titta lite bland alla exempel som Siemens bjuder på för LOGO.
https://support.industry.siemens.com/cs ... e&lc=en-ww
Användarvisningsbild
ojz0r
Inlägg: 244
Blev medlem: 14 september 2007, 19:38:04
Ort: Växjö

Re: Siemens LOGO programmering

Inlägg av ojz0r »

Nu har jag inte rört en LOGO på > 10 år, men har du någon funktion/block för "Positive Edge"/"Rising Edge" - i så fall så är det en sådan du skall använda för knappen för att den inte skall byta läge förräns nästa tryck.
Sedan är frågan om det finns jämförelse-block (<, <=, >, >=, =), då kan du komma undan med en räknare om du kör på det spåret och sedan jämföra dess värde i olika grenar för att utföra instruktioner.

En fotnot: Det är kotym att inte använda en utgång på mer än ett ställe i programmet.
ojkroken
Inlägg: 183
Blev medlem: 3 april 2006, 20:46:01

Re: Siemens LOGO programmering

Inlägg av ojkroken »

löste de sig?
Användarvisningsbild
teljemo
Inlägg: 1622
Blev medlem: 5 februari 2011, 12:08:13
Ort: Getinge
Kontakt:

Re: Siemens LOGO programmering

Inlägg av teljemo »

Inte haft tid att kolla med sedan jag skrev inlägget..
Jag har fortfarande inte knäckt tänket trots fina förklaringar.

När jag tänker mig en programmerad funktion tänker jag som java programmering vilket snurrar till det en aning.
Jag ska gräva mera i detta imorn.
Skrev precis ut CSE Training Curriculum på 60 sidor som jag ska läsa igenom i hopp om att få förståelse för just hur programmet tänker.

Den ända funktionen som jag kan se som en räknare är "Up/Down Counter" och den räknar mina knapp tryckningar. Men jag kan inte ställa den på "börja om vid 3".
Jag hittar inga positive/rising edge prylar heller.
Det finns "latching relay" som gör att signalen stannar även när jag släpper knappen men sen vette tusan hur jag ska växla läge eller stänga av igen. :lol:
Mindmapper
Inlägg: 6389
Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
Ort: Jamtland

Re: Siemens LOGO programmering

Inlägg av Mindmapper »

Räknaren; använd jämförare som jämför det analoga värdet ut från räknaren.
0 gör inget
1 blinka aktiveras från jämföraren 1
2 fast sken aktiveras från jämföraren 2
4 reseta räknaren från räknarens digitala utgång

eller någon annan ordning
I LOGO hittar du jämförarna på nåt konstigt ställe. Kan det vara matematik?
Utsignalerna från jämförarna/timer kopplas ut till utgången med en ELLER.

För att använda latchar
Så har du ett pulsrelä (T-vippa) som de av någon anledning kallat "edge trigger wipping relay". Så konstigt att det är svårt att glömma.
Använd den tillsammans med latchar (S/R) för att komma ihåg vilken fas du är.
Latchar tillsammans med grindnät får saker att hända när det ska hända.
En nyttig övning för att förstå problemlösning.
ojkroken
Inlägg: 183
Blev medlem: 3 april 2006, 20:46:01

Re: Siemens LOGO programmering

Inlägg av ojkroken »

skicka mig din epost i pm så ska jag skicka dig min fil på hur du får till det . skrev om mitt program lite för att passa dig.


teljemo skrev: 22 december 2020, 19:34:30 Inte haft tid att kolla med sedan jag skrev inlägget..
Jag har fortfarande inte knäckt tänket trots fina förklaringar.

När jag tänker mig en programmerad funktion tänker jag som java programmering vilket snurrar till det en aning.
Jag ska gräva mera i detta imorn.
Skrev precis ut CSE Training Curriculum på 60 sidor som jag ska läsa igenom i hopp om att få förståelse för just hur programmet tänker.

Den ända funktionen som jag kan se som en räknare är "Up/Down Counter" och den räknar mina knapp tryckningar. Men jag kan inte ställa den på "börja om vid 3".
Jag hittar inga positive/rising edge prylar heller.
Det finns "latching relay" som gör att signalen stannar även när jag släpper knappen men sen vette tusan hur jag ska växla läge eller stänga av igen. :lol:
Användarvisningsbild
teljemo
Inlägg: 1622
Blev medlem: 5 februari 2011, 12:08:13
Ort: Getinge
Kontakt:

Re: Siemens LOGO programmering

Inlägg av teljemo »

ojkroken skrev: 22 december 2020, 22:35:32 skicka mig din epost i pm så ska jag skicka dig min fil på hur du får till det . skrev om mitt program lite för att passa dig.
Jag verkar inte kunna skicka PM, det fastnar i utkorgen. Jag provade att skicka mail istället..
----------
Nedan har jag infogat bilder på hur den räknaren jag hittar ser ut samt en comparator jag hittade.
Räknaren ser ut att kunna fungera för att starta nåt vid ett värde och stänga av vid ett annat men inte för att skicka signal vid olika räknevärden?
upDownCounter.png
analogComparator.png
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Palle500
Inlägg: 4484
Blev medlem: 6 juni 2015, 14:53:06

Siemens LOGO programmering

Inlägg av Palle500 »

Du skulle även kunna använda ett shiftregister där du skiftar in en etta var fjärde tryckning. Denna etta kan sedan detektera på plats 1 2 3 och då tända lampan om plats 1 är on. Blinka lampa om plats 2 är on. Låta lampan vara släkt för plats 3 och så vidare att plats 4 shiftar in en ny etta som då tänder lampan via att plats 1 är on.
Skriv svar