Okuma OSP5000M-G

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32569
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Okuma OSP5000M-G

Inlägg av säter »

Jag fattar fortfarande inte varför du vill köra drip feed?
persa
Inlägg: 1495
Blev medlem: 2 juli 2009, 14:39:34
Ort: Mitt i Småland

Re: Okuma OSP5000M-G

Inlägg av persa »

Blir ju så med undermålig postprocessor om man inte vill gå in och editera in cyklerna i efterhand
persa
Inlägg: 1495
Blev medlem: 2 juli 2009, 14:39:34
Ort: Mitt i Småland

Re: Okuma OSP5000M-G

Inlägg av persa »

NeoTech skrev: 11 december 2020, 09:09:55 I svarven så e de "IGF" dialog, ngt semi grafiskt futuristiskt från de glada 80 talet.
Mycket bra och logiskt uppbyggd dialogprogrammering. Tar man sig tid att lära sig den så behöver man knappast något CAM
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32569
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Okuma OSP5000M-G

Inlägg av säter »

persa skrev: 11 december 2020, 13:27:54 Blir ju så med undermålig postprocessor om man inte vill gå in och editera in cyklerna i efterhand
Nu är jag inte insatt i F-360, men jag tar för givet att det har öppen postprocessor?
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32569
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Okuma OSP5000M-G

Inlägg av säter »

persa skrev: 11 december 2020, 13:32:56 Mycket bra och logiskt uppbyggd dialogprogrammering.
Påminner det om Heidenhain, där dialogprogrammet även finns i textformat?
persa
Inlägg: 1495
Blev medlem: 2 juli 2009, 14:39:34
Ort: Mitt i Småland

Re: Okuma OSP5000M-G

Inlägg av persa »

Mer likt Fanucs FAPT men snäppet vassare (åtminstone enligt dom som har Okuma). Först beskriver man sitt råämne och sedan färdig detalj och operationer hela tiden med stöd i färggrafik för att till sist simulera med verktyg som rör sig på skärmen och om man kolliderar markeras det med rött
Användarvisningsbild
NeoTech
Inlägg: 1072
Blev medlem: 15 maj 2008, 11:14:44
Ort: Örebro/Frövi

Re: Okuma OSP5000M-G

Inlägg av NeoTech »

säter skrev: 11 december 2020, 09:29:42 Jag fattar fortfarande inte varför du vill köra drip feed?
För att den har nada intern minne o prata om.. 12kb.. :)
Och ja körde dripfeed på min fräs ja hade innan o fann att de funkade mkt bra för komplexare bitar.
Användarvisningsbild
NeoTech
Inlägg: 1072
Blev medlem: 15 maj 2008, 11:14:44
Ort: Örebro/Frövi

Re: Okuma OSP5000M-G

Inlägg av NeoTech »

persa skrev: 11 december 2020, 14:42:14 Mer likt Fanucs FAPT men snäppet vassare (åtminstone enligt dom som har Okuma). Först beskriver man sitt råämne och sedan färdig detalj och operationer hela tiden med stöd i färggrafik för att till sist simulera med verktyg som rör sig på skärmen och om man kolliderar markeras det med rött
Har du sett IGF?? Ja tyckte de såg rätt klumpigt ut.. får jue tänka på här jag e ingen CNC operatör.. ja kan bygga ett internationellt bank system från scratch men programmera en fräs via dialogen e fortf. lite luddigt i min världen.
Men kommer gärna på en kurs om du tillhandahåller.. mot kaffebröd o o godis då :D
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32569
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Okuma OSP5000M-G

Inlägg av säter »

NeoTech skrev: 11 december 2020, 15:35:40 För att den har nada intern minne o prata om.. 12kb.. :)
Hur många rader blir det?
persa
Inlägg: 1495
Blev medlem: 2 juli 2009, 14:39:34
Ort: Mitt i Småland

Re: Okuma OSP5000M-G

Inlägg av persa »

NeoTech skrev: 11 december 2020, 15:35:40 För att den har nada intern minne o prata om.. 12kb..
Och ja körde dripfeed på min fräs ja hade innan o fann att de funkade mkt bra för komplexare bitar.
Hur komplexa bearbetningar gör man då i en 2-axlig svarv ???. Men det är klart utan att använda cykler blir det ju en hel del rader

Hur gammal är maskinen ?. Från slutet -87 hade Okuma i alla fall 64 kB minneskapacitet som standard (160 meter remsa för dig Säter :))
persa
Inlägg: 1495
Blev medlem: 2 juli 2009, 14:39:34
Ort: Mitt i Småland

Re: Okuma OSP5000M-G

Inlägg av persa »

NeoTech skrev: 11 december 2020, 15:37:14 Men kommer gärna på en kurs om du tillhandahåller.. mot kaffebröd o o godis då
Har faktiskt själv gått på en kurs i Okuma svarv dialog. Men det var slutet 80-talet och har inte praktiserat efteråt så blir nog ingen bra lärare. Men kommer ihåg att det var så logiskt att till och med jag tyckte det var lätt

Är nog i och för sig inga problem i dessa tider att hitta någon annan med fräschare kunskaper som kan hålla en kurs hos dig men kanske inte för bara kaffebröd och godis :). Men man måste ju givetvis vilja lära sig. Är det bara CAM som gäller så blir det att fixa till en bättre postprocessor
nomis_82
Inlägg: 428
Blev medlem: 10 juli 2011, 20:18:07
Ort: Linköping

Re: Okuma OSP5000M-G

Inlägg av nomis_82 »

Har jobbat med okuma svarvar för några år sedan . Bland annat en lb10 som hade osp 5000. Och nyare lvt med osp u100L. Vill minnas att jag använde https://www.easydnc.com/cnc-machine-par ... okuma.html som utgångspunkt när jag kopplade om lb10 från att köra remsa. Tyvärr har jag glömt mycket men koden för nya och gamla maskiner är kompatibel eller iallafall inga större skillnader i gkoden. Har du något program som följde med maskinen?
Användarvisningsbild
NeoTech
Inlägg: 1072
Blev medlem: 15 maj 2008, 11:14:44
Ort: Örebro/Frövi

Re: Okuma OSP5000M-G

Inlägg av NeoTech »

Ah nej har tyvärr inget som följer med maskin. Tom så att säga.. lärde mig dock Siemens relativt fort. men de va en fräs o de sluta med att ja körde dnc dripfeed på den till slut.. för programmen vart flera hundra tusen rader.. o fick inte plats i maskin.

Men som ja förstår på alla talande här. Svarvar har mkt mindre program? Fusion sista ja mecka me de kunde inte riktigt avgöra enkelt när den behövde köra en canned cycle osv, men även de kan jue ha förändrats misstänker jag.
Får gräva lite i de hela..

Säger inget om att de inte vore praktiskt o kunna IGF'n för enklare grejer... De ja ska främst köra på denna maskin är AN kopplingar o delar till snabb kopplingar som e kompatibla med AN.. ngt som ja använder i bil byggen lite för mkt.. Speciellt i stora konstiga storlekar. Det e väl eg. inte en jätte svår komponent o tillverka, de e oftast 2-3 delar beroende på vilken variant man ska ha o sen ska de monteras.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32569
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Okuma OSP5000M-G

Inlägg av säter »

Hur fungerar det att gänga med drip feed?
Användarvisningsbild
NeoTech
Inlägg: 1072
Blev medlem: 15 maj 2008, 11:14:44
Ort: Örebro/Frövi

Re: Okuma OSP5000M-G

Inlägg av NeoTech »

Jag single point gängade med dripfeed utan problem. Jag hade inget gäng huvud eller rigid tapping på min siemens baserade storebro mill.

Men o köra singleflute med interpolering funkade utmärkt.. De viktiga med dripfeed överlag var o se till att den körde RTS/CTS i mitt fall, så den har hårdvaru korrigering o styrning från cnc systemet.
Körde man i Xon/Xoff så error hantera den för långsamt o konstiga saker kunde uppstå.. men ja körde DNC boxen i slav läge, så när ja tryckte start på cnc maskin så vare den som sa till över serial att starta dripfeed
O när buffern fyllde upp så bromsa den dripfeed, o när den släpa efter gasa den igen inom parametern av hastigheten satt.. ja körde min i 14400baud så de fanns gott om utrymme för o gasa o bromsa överföringen.

Så igen, hade aldrig problem med dripfeed. :)
Skriv svar