Simulering av Hanö fyr

Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Simulering av Vinga Fyr

Inlägg av Spisblinkaren »

Du är bara kalas Palle500!

Du verkar ju fatta precis hur jag tänker och anklagar mig inte för det.

Stort tack för detta!

MVH/Roger
PS
Ikväll har jag monterat alla reglage och kontakter men gissa om jag gråtskrattade för det fanns inget mekaniskt jag hade gjort rätt. Jag är fullkomligt hopplöst dålig på mekanik för trots att jag nyttjade noga ritade millimeterpappers-mallar som jag noga tejpade på lådan och körnade efter så blev precis allt fel. Kortet blev vridet och inte i centrum av lådan, bakre DC-jack:kontakt kom så lågt att det knappt fick plats bortanför PCB-kanten, hela kortsidan blev för det första borrad på fel sida och för det andra förskjutet en millimeter vilket gjorde så att jag bara kunde dra det ena DC-jacket ordentligt för muttern hos det andra tog i väggen :D Distanserna jag använde visade sig sen vara lite för höga för det skapade problemet med bl.a det bakre DC-jacket. Vippbrytaren fick sen knappt plats och detta berodde till en del på för höga distanser en del pga själva kortets ickecentrerade placering, nödlösningen blev att tilta den men detta blev inte perfekt för kortets mutter kom i vägen så även om man inte ser det så vippas det nu lite snett :) Slutligen missade jag att förmontera batterihållaren vilket gjorde, ihop med PCB'ts ocentrerade placering, att jag inte fick in fingret för att hålla muttern så jag fick vända på skruvarna, smältlimma och sätta muuttrarna på fel sida samtidigt som batterihållaren har två hål på 2,5mm och jag hade borrat två hål på 3mm för lite marginal men hjälpte det? Nej inte alls, jag fick lov att byta den ena 2,5mm-skruven mot en M2 för att få ihop den biten. Suck vad mycket fel man kan göra på en och samma kväll, jag nästan hatar mekanik för jag får aldrig till det. Mekanik och design är det jag suger mest på!
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Simulering av Vinga Fyr

Inlägg av Spisblinkaren »

AndLi skrev: 10 november 2020, 23:30:20 Man väljer uc baserade lösningar i ķommersiella produkter för att de är robustare och billigare.

Säg att vi ska tillverka 10 000 fyrar om dan. Ska du trimma in varje enhet för variationen i de analoga komponenterna? Vad kostar inte trimpottar ? Och testtiden?
Du har helt rätt i det här.

Och jag är kommersiellt intresserad men jag försöker hålla saker på ett intressant och roligt plan.

Detta samtidigt som jag fortfarande vill hävda att uC inte är elektronik, det är mer programmeringsteknik där det enda elektriska kunnandet entligen handlar om att fatta DC-värdet av en PWM-signal.

Men visst, det är både robustare och billigare att använda uC, dock inte lika intressant, lärorikt, utmanande och frustrerande :)

Tack för ditt inlägg, AndLi!

MVH/Roger
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17045
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Re: Simulering av Vinga Fyr

Inlägg av AndLi »

Ja alltså det finns ju inget som säger att du i ett hobbyprojekt ska välja uc, det är ju helt andra saker som ska värderas då.. särskilt det som du tycker är kul!

Det går ju att ta helikoptern till Kebnekaise men ändå envisas folk med att gå upp :D
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Simulering av Vinga Fyr

Inlägg av Spisblinkaren »

:D

Det verkar som om jag aldrig tycks bli klar med relevant ritning på detta projekt :(

Ikväll har jag i alla fall byggy klart allt, pga avsaknad av stoppur kan jag inte riktigt säga hur det ser ut men avser låna en smartfåne-vän i morgon eller så.

Bifogar några bilder.

MVH/Roger
PS
Jag har gjort vissa justeringar i schemat, det mest brutala är omkastandet av H2/L2. Jag fattar uppenbarligen ingenting så det är tur att tidskonstanterna är lika :D Hur jag än tänker fattar jag mest inte varför blänket kommer MITT i lyset om man säger, jag tycker det borde komma i början av lyset och jag fattar inte bättre.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Simulering av Vinga Fyr

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag kan ha lyckats trimma in nåt bra nu.

Protestera gärna :)

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Simulering av Hanö fyr

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag håller på och avslutar Hanö fyr.

Det har tagit några dagar extra att försöka få fatt i OH-film med klister.

Sökt på tre ställen, gick inte.

Så tyvärr blev jag att märka grejerna med Dymo istället, inte alls lika snyggt men framförallt inte lika detaljerat.

Nu står det nämligen vad det är för reglage och vad kontakterna skall ha men när det till exempel gäller DC-jacket för 12V AC/DC så kunde jag inte skriva in polerna.

Jag tycker detta är B men orkar inte krångla med det mer.

Hade jag varit lite mer ostressad/förutseende så hade jag kunna gnugga alla reglage (köpte samtliga gnuggisar av Tema för nåt år sedan) och sprejlackat utanpå så att dom inte lika lätt kan skrapas bort.

Men jag var inte det utan monterade alla reglage innan jag ens kom på tanken och då är det för sent att nyttja gnuggisar.

Så det fick bli Dymo.

Nåväl, nu syns ju vissa riktmärken i alla fall :)

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Simulering av Hanö fyr

Inlägg av Spisblinkaren »

Slutgiltig video på Hanö fyr är denna.

Det är alltså denna Anders kommer att få.

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Simulering av Hanö fyr

Inlägg av Spisblinkaren »

Hanö är nu levererad till kund.

Han blev jätteglad och så vänlig och trevlig mot mig så att jag bestämde mig för att det var betalning nog.

Hans far har tydligen varit fyrvaktare på Hanö så detta är ingen dussinkund.

Han förklarade att han skulle lirka in LED i fyrmodellen under natten innan Julafton för att överraska sin far.

Det är kul att föreställa hur han gör det :)

God Jul

MVH/Roger
Skriv svar