Sida 1 av 1

Materialval till bussningar

Postat: 24 november 2020, 13:32:49
av Glenn
På saabarna blir det ju ofta problem med bussningarna i växellänkaget, original är nån slags plast som brukar hålla i 10000mil, men då är väl iaf 5000 av dessa såpass glappa att det känns oprecis att växla, tillslut glappar det så mycket att det är svårt att få i växlarna. Egentligen ska hela länkaget bytas då, men det är ju bara bussningarna som slits.

Det finns tredjeparts ersättningsbussningar att köpa i såväl brons (maptun), mässing (stemeck) som Delrin (Nordic tuning, men jag hittar dom inte på deras websida)

Exempel: https://www.maptunparts.se/transmission ... -2010.html

(Pinnarna på bilden använder man för att låsa låda och spakställ innan demontering, dessa tänkte jag också göra själv.)

Men in tanke var att göra själv när jag har såväl svarv som fräs.

Men vad är lämpligaste materialet ?

Bussningarna är 30mm i diam på flänsen, ca 25mm i bussningsytan och 14mm i axelhålet., tjocklek (längden) ca 25mm.

Delrin känns billigast och enklast att svarva i, men hurpass håller det ? Mässing tror jag att jag har hemma (måste kontrollmäta) och lagerbrons vete fanken var man får tag i. Nylon kanske ?

Alu känns rent spontant som olämpligt ?

Växellänkaget ser ut såhär:

https://webshop.saabparts.com/9-5-gen1/ ... ankage-606

Och det är delen längst till vänster som slits.

Stålaxeln bussningen sitter på roterar ju inte, utan slits bara av rörelsen som blir när man växlar.

Re: Materialval till bussningar

Postat: 24 november 2020, 13:38:42
av tecno
HDPE kanske

Re: Materialval till bussningar

Postat: 24 november 2020, 13:41:16
av Glenn
Är det nåt man kan få tag i ? och det är alltså lämpligt till bussningar ?

Re: Materialval till bussningar

Postat: 24 november 2020, 14:25:14
av hummel
SS5204-15 verkar vara lämpligt val.

Re: Materialval till bussningar

Postat: 24 november 2020, 14:31:51
av tecno