Mina projekt

Användarvisningsbild
carpelux
Inlägg: 1866
Blev medlem: 13 oktober 2007, 12:33:33
Ort: Varnhem

Re: Mina projekt

Inlägg av carpelux »

En erfarenhet jag har är att en hobby/syssla man vekligen älskar att hålla på med helt förlorar sin tjusning när det går över till förvärvsarbete.
Det som tidigare var en avkoppling blir helt plöt sligt ett måste...
Kanske bara jag som fungerar så men kanske kan vara något att ta i beaktande.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45174
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Mina projekt

Inlägg av TomasL »

Eller också är man glad att få betalt för sin hobby, så ser jag det.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Mina projekt

Inlägg av Spisblinkaren »

carpelux skrev: 27 november 2020, 19:50:15 En erfarenhet jag har är att en hobby/syssla man vekligen älskar att hålla på med helt förlorar sin tjusning när det går över till förvärvsarbete.
Det som tidigare var en avkoppling blir helt plöt sligt ett måste...
Kanske bara jag som fungerar så men kanske kan vara något att ta i beaktande.
Jag håller med dig.

Det är lite det jag är rädd för.

Ett exempel är att geniet E Kafeman konstruerade mina fyr-simulatorer och jag har haft lust att till exempel gå till Flaggskeppet här i stan för att visa upp hans konstruktion.

Jag har dock dragit mig för det av den enkla anledningen att "Tänk om jag får napp, då får jag ju inte göra annat än att konstruera fyr-simulatorer".

Vilket jag inte tycker är nån rolig tanke, det är mycket roligare att lite halvgalet spåna och testa en massa roliga och galna idéer som ändå kanske kan fås att fungera.

Så hur kombinerar man lite cash med en massa roligt? :)

MVH/Roger
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45174
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Mina projekt

Inlägg av TomasL »

Istället för att hålla på att "banna" de som vet, kanske du skulle börja lyssna och anamma de råd du får.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11292
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: Mina projekt

Inlägg av Klas-Kenny »

TomasL skrev: 27 november 2020, 20:28:54 Eller också är man glad att få betalt för sin hobby, så ser jag det.
Samma här.
Förvisso har väl "fritidsintresset elektronik" svalnat ett stort stycke, alltså det blir numera väldigt lite fritidsprojekt inom elektronik. Men det är ju för att det räcker med 40+ timmar i veckan av det, sen finns det annat roligt/viktigt att variera med på den lilla tid som blir över när man kommer ifrån barnen en stund..
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45174
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Mina projekt

Inlägg av TomasL »

Jo, men så är det.
Nu har jag visserligen klarat av barndelen, och nyligen fått ihop mitt labb.
Kommer jag bara hem, nån gång, så blir det rätt mycket tid i labbet.
Har en bunt projekt som skall slutföras.
1: 3D-skrivaren.
2: TTYn, förse den med en printerserver.
3: REVOXen, komplett injustering
4: NAK 582, reparation.
5: NAK 481, Reparation
6: Hitachi HA5500, skrapande Potar och glappande brytare.
7: Bygga en W&F mätare.
mm, mm, mm, mm
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Mina projekt

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har slipat lite på min lista.

En praktisk uppgradering är header över alla A4, lite jobbigt att hålla reda på kolumnnoteringarna bland alla papper när man har minne som Doris :)

Sen har möblerat om en aning, kolumnen Status tog jag bort för "Användbar" är rätt synonymt med "Kommersiell potential".

Jag har också tagit bort alla "p", att ett projekt är prototypmässiigt byggt på veroboard/spikbräda/virat hör inte till saken, den version som är byggd hör dock till skaen, hur man gjort det är sekundärt och går även att indirekt utläsa av protokollet, dessutom vet jag vilka som är prototyp-byggda...

Jag har printat ut den nya listan och tar med mig den på bussen i morgon för att, när bussen irriterat står still och inväntar tidtabellen, lusläsa och korrigera dom grejerna vilket kräver en ostressig miljö, det går liksom inte att sitta framför datorn och få det bra.

Efter det är min plan att lägga Excel-A4 bredvid varandra och skriva förädlingsidéer för varje märkt lukrativt projekt, cellraderna kommer då öka i size y-mässigt.

MVH/Roger
PS
Har uppemot 10st fullständigt olukrativa projekt som jag inte riktigt vet vad jag skall göra med, vill nog mest ha kvar alla patetiska projekt och bara skriva anmärkningar för dom som är bäst. Lättare att ha kvar dom än att vid ett senare tillfälle hämta in dom.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Mina projekt

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har skissat lite på förädlingsplaner för mina 18 mest lukrativa projekt.

Känns både kul och lite bra faktiskt.

Bifogar mina tankar, mycket nöje :)

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
swesysmgr
Inlägg: 14127
Blev medlem: 28 mars 2009, 06:56:43
Ort: Göteborg

Re: Mina projekt

Inlägg av swesysmgr »

Du hade försökt sälja Williamson-förstärkare på Blocket men sålde inga? Ändå är Williamson flaggad som kommersiell potential? :)

Opampens förslag var det bästa hittills, du har för många "kommersiell potential" i luften samtidigt, satsa allt på 2-4 produkter och börja marknadsföra dem så ser du om någon eller några faktiskt går att sälja.

När du ser vad det finns efterfrågan på kan du börja optimera den/de produkterna för lönsamhet genom att t.ex. rita mer kompakta kort (varje minskad cm2 kortyta = lägre produktionskostnad = mer vinst till dig), snyggare lådor m.m.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Mina projekt

Inlägg av Spisblinkaren »

Du är för jävla skön swesysmgr!

Finns en handfull riktigt goa gubbar här inne och du är en av dom.

Williamson-ampen har kommersiell potential det är "bara" det att man skall hitta kanalen ut till kunderna, folk som letar efter prylar på blocket letar nog inte i varken första eller sista hand efter rörslutsteg.

Så att även om en "produkt" är smal så betyder det inte att den inte går att sälja.

Jag har varit på väg att uppdatera mitt excel-dokument ikväll men tyckte det blev lite rörigt, vad jag vill få med är lådprojektens utveckling i samband med projekten, dessa har jag nu tänkt lista som onumrerade underprojekt till alla valda rosa projekt.

För en sak är klar, män skiter i om bruden har hjärna, bara hon är snygg ;)

Tyvärr genomsyrar det allting vad gäller produkter idag, det är alltså skit detsamma hur kvalitativt det är under huven bara förpackningen är snygg (och billig).

Men även om jag mest konstruerar skit så är min tanke/glädje att jag får det att fungera under huven i alla fall, sen hur det ser ut utanpå kan vi ta en annan gång.

MVH/Roger
Användarvisningsbild
swesysmgr
Inlägg: 14127
Blev medlem: 28 mars 2009, 06:56:43
Ort: Göteborg

Re: Mina projekt

Inlägg av swesysmgr »

Om det finns en fungerande marknad för Williamson då får du analysera konkurrenternas utbud och göra din produkt mer attraktiv (snyggare utförande) eller sänka priset. Om alla bygger på samma konstruktion och låter lika bra, fundera på varför köparna skall välja just din?

Snåla personer köper inte så onödiga saker som rörförstärkare och köper elektronik billigast möjligt från Kina. I den kategorin kan du ändå inte konkurrera prismässigt, du måste försöka hitta en kundgrupp som är beredd att betala lite mer för något som är roligt eller unikt.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Mina projekt

Inlägg av Spisblinkaren »

Du skriver så klokt att man blir alldeles matt.

Allt är liksom en rebus som inte riktigt går ihop.

Rebusen är baserad på naivt tänkande från min sida.

Lite drömmande kan man nog också lägga till.

Men jag tycker det borde gå att sälja (snygga och) välbyggda rörförstärkare till 50% över break-even.

Det finns en rör-affär i Gamlestaden (Akkelis Audio) som säljer rörförstärkare, två monoblock går lös på minst 15000.

Mina stereo rör-förstärkare har kostat mig 5000 att bygga per styck.

Nånstans 8k hade jag tyckt varit lagom och jag kommer nog aldrig sälja dom för mindre heller, i värsta fall får dom stå på hyllan tills jag kolar :)

Ikväll har jag annars gjort det jag sa dvs infört chassi-planer på mina mest aktuella projekt.

Just nu verkar jag behöva 12st olika lådprojekt men jag tror det är galet, jag måste tänka ett varv till (gissar att 6-7 lådprojekt räcker)

Känns dock bra att börja få lite koll på denna "obetydliga" biten.

MVH/Roger
PS
Jag behöver nånstans att sätta upp denna plan, visst man kan printa ut mha Microsoft Fax and Picture Viewer och få alltihop på ett enda papper. Normalt sett älskar jag detta program för allt kommer ALLTID på en sida MEN såhär mycket text kommer innebära att texten inte går att läsa för den blir så liten. Vad jag förstått av Excel är att jag behöver 10st A4 just nu för att kunna printa ut grejerna.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
swesysmgr
Inlägg: 14127
Blev medlem: 28 mars 2009, 06:56:43
Ort: Göteborg

Re: Mina projekt

Inlägg av swesysmgr »

Ok, du har testat marknaden och konstaterat att ingen vill betala 4000:- för jobbet att montera en Williamson (8h á 500:-) och att Akkelis erbjudande har ett utseende och finish du inte kan tävla med trots lägre pris. Varför då framhärda att det finns en "good enough" marknad för rörförstärkare i mellanprisklass när allt tyder på att det inte är vad marknaden vill ha? :)

Kapa dina förluster genom att sälja av dina förstärkare för 4500:- (Julrea?) och investera pengarna i nya fyrbyggen (efterfrågan finns) och snyggt byggda, förhoppningsvis säljbara versioner av dina top 3 projekt.

Vissa produkter funkar inte, då är det bättre att ta en liten förlust direkt och sälja av dem än att låta pengarna ligga på hyllan och göra ingenting. Risken är snarare att du får ännu sämre betalt om du väntar.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45174
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Mina projekt

Inlägg av TomasL »

Den främsta marknaden för Rör-stärkare är sådana som vill impa på bekantskapskretsen, och då krävs det en mycket hög finish och snygg design.
Personer som gillar riktig HiFi köper knappast rörburkar.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Mina projekt

Inlägg av Spisblinkaren »

swesysmgr skrev: 7 december 2020, 17:56:30 Ok, du har testat marknaden och konstaterat att ingen vill betala 4000:- för jobbet att montera en Williamson (8h á 500:-) och att Akkelis erbjudande har ett utseende och finish du inte kan tävla med trots lägre pris. Varför då framhärda att det finns en "good enough" marknad för rörförstärkare i mellanprisklass när allt tyder på att det inte är vad marknaden vill ha? :)

Kapa dina förluster genom att sälja av dina förstärkare för 4500:- (Julrea?) och investera pengarna i nya fyrbyggen (efterfrågan finns) och snyggt byggda, förhoppningsvis säljbara versioner av dina top 3 projekt.

Vissa produkter funkar inte, då är det bättre att ta en liten förlust direkt och sälja av dem än att låta pengarna ligga på hyllan och göra ingenting. Risken är snarare att du får ännu sämre betalt om du väntar.
Fasen vad du jämt skriver så bra!

Tack!

Mitt svar blir: "Men dom låter ju så bra ju" :)

Och det har jag oberoende utttalanden om.

Så att jag inte bara vill ha mina 5k tillbaka per styck utan även lite vinst vad beträffar nerplöjt arbete tycker jag är motiverat.

Williamson byggde det bästa rörslutsteget som världen nånsin skådat och det ska bara kosta mer än materialåtgång!

Så om jag inte kan mer än få tillbaka pengarna för material och komponenter så får de ta mig tusan fortsätta vara hyllvärmare :)

Jag skänker inte bort dom här 5 även om jag lite trevar kring att man kanske ändå kan få tillbaka pengarna men det gör jag mest för att jag är "fattig".

Jag är relativt fattig men ingen konkret loser :)

God Jul.

MVH/Roger
PS
Bifogar senaste planen. Kom på en ny idé om hur jag skall kunna smäcka upp Excel-bladen på nån vägg jag inte trodde jag hade. Plötsligt slog det mig nämligen att toa-dörren är ledig :) Så i veckan kommer jag klistra upp (mha dubbelhäftande tejp) 10st plastfickor på toa-dörren och fylla dom med bifogat dokument som alltså avses uppgraderas med tiden. Kom förresten på ett nytt projekt, en temperaturmätare (KMT), kan eventuellt bli en oscilloskopbaserad spektrumanalysator (för modesta frekvenser) också.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av Spisblinkaren 9 december 2020, 21:25:17, redigerad totalt 2 gånger.
Skriv svar