När en gränslägesbrytare blivlt aktiverad.

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
John Eriksson
Inlägg: 478
Blev medlem: 30 december 2006, 22:53:06
Ort: Bollnäs

När en gränslägesbrytare blivlt aktiverad.

Inlägg av John Eriksson »

Hej på Er.

Har en fråga vad gäller de gränslägesbrytare som brukar monteras på X, Y och Z axel. När någon av dessa brytare har aktiverats så att just den axeln har stoppats. Är det bara att backa tillbaka axeln så att brytaren återgår till normalt läge så att axeln är "brukbar" eller måste den brytaren återställas på något sätt. Kanske starta om dator och drivare. Fast i ett sånt fall så är brytaren fortfarande aktiverad.

Mvh John Eriksson i Bollnäs.
Nerre
Inlägg: 26729
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: När en gränslägesbrytare blivlt aktiverad.

Inlägg av Nerre »

På de maskiner jag hållit på med måste man manuellt veva tillbaka axeln och sen köra en ny referenskörning.

Normal ska ju maskinen inte gå till gränslägesbrytaren, om den aktiveras har nåt fel uppstått och då har man gjort så styrsystemet behöver "nollställa" alla axlar innan man kan komma igång igen.

Det kan ju då hända att referenskörningen misslyckas, men då är det ju nåt fel som behöver repareras. Man vill undvika att göra annat än referenskörning tills man är säker på att allt fungerar som det ska igen.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33860
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: När en gränslägesbrytare blivlt aktiverad.

Inlägg av Glenn »

Själv använder jag bara brytarna för autohome, och sen är stoppen i mjukvara.

Det verkar vanligast så, även om jag av princip skulle vilja ha dom som nödstopp också :)
Nerre
Inlägg: 26729
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: När en gränslägesbrytare blivlt aktiverad.

Inlägg av Nerre »

Att ha stoppen i mjukvara gör ju att en bugg eller glitch kan köra maskinen hårt mot ändlägena, med mekaniska skador som följd. Det är det som ändlägesbrytarna är tänkta att hjälpa mot.

Ofta sitter de väl seriekopplade i en nödstoppslinga, om en av de bryter nödstoppar maskinen?

Nu pratar jag då om serietillverkade maskiner, inte hembyggen. Hembyggen har antagligen inte lika omfattande riskanalys bakom sig.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33860
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: När en gränslägesbrytare blivlt aktiverad.

Inlägg av Glenn »

Kinesmaskinerna har normalt heller inte den ompfen i motorerna i att dom faktiskt kan dra sönder saker när dom går i väggen.
verkstaden
Inlägg: 574
Blev medlem: 2 mars 2018, 16:09:29
Ort: Burträsk

Re: När en gränslägesbrytare blivlt aktiverad.

Inlägg av verkstaden »

Egentligen ska nödstoppsbrytarna vara just nödstoppsbrytare, alltså bryta nödstoppslingan vid påverkan. Referensbrytare används till referenskörning och ska vara en helt egen som inte genererar något larm, enda funktionen är att tala om när man ska starta sökning av referenspunkt.
Ja, vissa maskiner måste man veva tillbaka manuellt men en del kan köras tillbaka efter larmet återställts, exempelvis nödstopp X+ kommer ett tryck på knappen X+ sätta larm men knappen X- rör den sig från ändläget, det borde väl vara lösbart med dom här mindre CNC-styrningarna?
På min CNC-supportsvarv finns det helt enkelt en knapp som kopplar förbi nödstoppslingan men då får man hålla tungan rätt i mun när man ska köra tillbaka :)
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16786
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: När en gränslägesbrytare blivlt aktiverad.

Inlägg av grym »

ofta veva tillbaka

eller hålla en knapp intryckt och köra tillbaka i mycket långsamt tempo

som jag ser det är ett korrekt gränslägesbrytare modell nödstopp. så det begränsar skadorna om masken är utanför sitt arbetsområde
Skriv svar