Mina dumma frågor om maskinbearbetning

Palle500
Inlägg: 4484
Blev medlem: 6 juni 2015, 14:53:06

Mina dumma frågor om maskinbearbetning

Inlägg av Palle500 »

Det är en djungel hur man anger var chucknyckeln skall användas för bästa centrering.
Huvudregeln är att spänn där du ser en logga, färgfyllt hål etc på chuckgaveln. Det kan även finnas ett stansat märke vid det nyckelhål som gäller. Om inget av detta finns så brukar det bästa bli om du använder första chycknyckelhålet efter första (#1) chuckbacken (numreras oftast 1-3).
Men som Säter och Teknikern säger så har varje chuck sin personlighet. I ditt fall är nog även chucken av lite enklare kvalité så du får prova dig fram. Men jag skulle gå på nyckelgreppet direkt efter back #1. Markera med tuschpenna och prova dig fram.
Här ser du den röda logo och backarnas numrering. Ibland är endast backarna nummermärkta. Hur som, första backen är alltid den som du sätter i först i spiralen.
IMG_1127.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Mina dumma frågor om maskinbearbetning

Inlägg av säter »

Det verkar vara mycket som behöver ses över på den där svarven.
Det kanske vore bäst att börja med chucken?
Palle500
Inlägg: 4484
Blev medlem: 6 juni 2015, 14:53:06

Mina dumma frågor om maskinbearbetning

Inlägg av Palle500 »

@Säter du är klok du. Skall vinka o tuta nästa gång jag passerar avfarten till Säterdalen.

@Glenn som Säter redan sagt så gäspar nog din chuck i backarna. Spiralen drar ju åt backarna i bakkant och är backstyrningen lite glapp så spänner det dåligt i framkanten. Se till att backarna verkligen griper med hela djupet runt din axel (pinnfräs), sen kan du dra fast lite lagom hårt och indikera kastet (markera med tuschpenna) slå lite lätt på axeln och se hur "kastet" flyttar sig?
För om backarna endast greppar bra i bakkant så är det lätt att flytta axeln i framkanten = kastar mer/ mindre.
Och sen när du svarvar kommer arbetsstycket (axeln) att flytta sig lite olika beroende på krafterna från svarvstålet när det skär. Då får du dålig yta, konicitet och ovalitet.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Mina dumma frågor om maskinbearbetning

Inlägg av säter »

Passerar du Säter ibland?
Palle500
Inlägg: 4484
Blev medlem: 6 juni 2015, 14:53:06

Mina dumma frågor om maskinbearbetning

Inlägg av Palle500 »

Brukar bli två gånger om året innan Corona slog till. Alltid Classic Car Week i augusti. Har släktingar i Rättvik.
Edit
Ja 4 gånger åker ju hem samma väg :-)
Nerre
Inlägg: 26652
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Mina dumma frågor om maskinbearbetning

Inlägg av Nerre »

Ska man ta saker i tur och ordning ska man väl börja med att se till att spindeldockan står rakt? Det är kanske inte helt trivialt, särskilt om man har en chuck som inte är rak. Antar att man måste mäta på spindelns axel (det är ju oftast ett rör så det går väl att mäta med klocka på insidan av röret).

Är spindelns axel rak så kan man gå på infästningen av chucken. Och sen chucken sitter rakt så är det dags för backarna (som man i värsta fall åker på att svarva om?).

Sen kanske man har tillräckligt för att sätta en axeln i chucken, rikta den med klocka och sen försöka rikta dubbdockan?

Ska man centrera dubbdockan först eller ska man se till att den står rakt först? Eller åker man på att alternera tills man fått det så rakt man behöver? Spontant borde det väl vara vettigast att först se till att den står parallellt med prisman (veva ut och mäta med klocka) och sen justera i sidled och höjdled?

Jag frågat alltså för jag är nyfiken över vad som är hönan och ägget när det gäller att få till saker för precisionsbearbetning:)

Jag tycker det är intressant att filosofera över hur man skulle kunna ta sig från stenålder (stones and sticks) till industriålder så snabbt som möjligt, om man har har rätt kunskaper (i den historiska utvecklingen har det ju ibland stått still innan man kom på en smart lösning).
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Mina dumma frågor om maskinbearbetning

Inlägg av säter »

Boken "Slagsten och Automat" är bra.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33666
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Mina dumma frågor om maskinbearbetning

Inlägg av Glenn »

Palle500 skrev: 8 november 2020, 03:18:11 Det är en djungel hur man anger var chucknyckeln skall användas för bästa centrering.
Huvudregeln är att spänn där du ser en logga, färgfyllt hål etc på chuckgaveln. Det kan även finnas ett stansat märke vid det nyckelhål som gäller. Om inget av detta finns så brukar det bästa bli om du använder första chycknyckelhålet efter första (#1) chuckbacken (numreras oftast 1-3).
På dessa är varken chuck eller backar märkta vad jag vet, det första jag gjorde var att märka mina för att jag skulle veta vilken som satt var från början, detta läste jag i nån tråd nånstans att man bör göra.

Logga finns det ju förvisso.
säter skrev: 8 november 2020, 11:31:33 Det verkar vara mycket som behöver ses över på den där svarven.
Det kanske vore bäst att börja med chucken?
Den är ju kineisk så det är väl alltid lite halvfabrikat.

Jag vet inte riktigt hur jag ska göra med chucken, och jag känner mej hyfsat nöjd med att man kan få till det hyfsat centrerat med några försök och mätande, men det kan mycket väl vara som ni misstänker.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33666
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Mina dumma frågor om maskinbearbetning

Inlägg av Glenn »

För övrigt, jag har ju spänt upp allt jag kan, och riktat in dubbdockan och testade nu att svarva en kon till (ja dubbdockan har ju inget med den att göra förstås) och det blev väl något bättre..
kon2.jpg
Men spetsen ser ju illa ut, det där diagonala mönstret försvann ju dock nästan helt.

Känns som att det blir sämre och sämre ju längre ut man kommer från chucken, oklart om det beror på att ämnet flexar mer och mer eller att det kastar ?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Palle500
Inlägg: 4484
Blev medlem: 6 juni 2015, 14:53:06

Mina dumma frågor om maskinbearbetning

Inlägg av Palle500 »

Att spetsen blir sämre beror sannolikt på den låga skärhastigheten som blir när du närmar dig centrum.
För att få bättre resultat så finns det fyra åtgärder.
1. Svarva konen mot chucken och sätt ämnet så nära chucken som möjligt. Spänn åt support och tvärmatningen och låt toppsliden gå trögt. Dvs inget glapp.
2. Kör med ett vasst slipar snabbstål som verkligen skär i materialet. Ev prova med liten släppvinkel på hårdmetallstålet.
3. Öka varvtalet för att få högre skärhastighet vid centrum.
4. Köp en riktig svarv. Alt hitta någon som har en verkstadssvarv som du kan besöka (skicka till) och prova att svarva med ditt material och ditt svarvstål för att utesluta dessa som felorsak, även köra med den personens olika svarvstål, varvtal och ev kylmedel (T-sprit).
En gång i tiden (över 40 år sedan) köpte jag en liten svarv importerad från USA. Den var glapp och eländig och drevs med en PVC-rem via en tvättmaskinsmotor. Men genom att tillverka egna svarvstål av silverstål som jag härdade och slipade lyckades jag svarva lite småsaker i mässing och aluminium med aningen bättre resultat av ytan än dig. Tex en stöt till morteln i aluminium som blev riktigt slät och fin (behövde ju inga måtttoleranser) konisk på båda ändarna och i längsled.
Så ge inte upp, din svarv borde kunna leverera.

Edit
Kolla att stålets skäregg står i centrum av svarven i höjdled. Kan gå lite bättre om du är aningen under centrum men aldrig över centrum. Kollas enklast genom att plansvarva änden på axeln och studera om det blir en liten "snutt" kvar i centrum.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Mina dumma frågor om maskinbearbetning

Inlägg av säter »

Som Palle säger, jag skulle börja med att kolla centrumhöjden på stålet.
Vilken nosradie på HM-plattan kör du med?
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Mina dumma frågor om maskinbearbetning

Inlägg av säter »

Glenn skrev: 9 november 2020, 08:18:12 Jag vet inte riktigt hur jag ska göra med chucken
Du skulle ha haft något annat än en pinnfräs för att kolla.
Har du ingen slipad axel som är lite längre?
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33666
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Mina dumma frågor om maskinbearbetning

Inlägg av Glenn »

Jag tror mej ha justerat in höjden bra, det blir bra när man plansvarvar ändytan iaf.

Jag vet att jag sparat flera slipade axlar från scanners och liknande jag skrotat, men jag vet inte riktigt var dessa är, det vore ju perfekt för detta annars.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Mina dumma frågor om maskinbearbetning

Inlägg av säter »

Hade du inte något sådant där billigt magnetstativ?
Där kan man låna en av pinnarna.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33666
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Mina dumma frågor om maskinbearbetning

Inlägg av Glenn »

säter skrev: 9 november 2020, 10:04:54 Som Palle säger, jag skulle börja med att kolla centrumhöjden på stålet.
Vilken nosradie på HM-plattan kör du med?
Det är en DCMT070204, vet inte om man kan avläsa nosradien på det ?

Jag testade även med en annan hållare med en annan typ av skär, men det blev sämre, så jag gick tillbaka till den vanliga.

När jag får mina nya hållare till snabbfästet ska jag justera in ett HSS-stål också, men jag är ju grön på att slipa dessa så jag har inte så mycket hopp där.
Skriv svar