Mina dumma frågor om maskinbearbetning

Användarvisningsbild
hawkan
Inlägg: 2585
Blev medlem: 14 augusti 2011, 10:27:40

Re: Mina dumma frågor om maskinbearbetning

Inlägg av hawkan »

Verkar ändå rätt kontrollerat. Bara att ta det lugnt och köra färdigt ju.
Avstickning är det jag har mest problem med i min lilla svarv. HM funkar dåligt, enda stället jag använder snabbstål.
Användarvisningsbild
Teknikern
Inlägg: 6973
Blev medlem: 29 juni 2007, 14:09:48
Ort: Sköldinge

Re: Mina dumma frågor om maskinbearbetning

Inlägg av Teknikern »

Skippa hårdmetallen (har jag kanske tjatat om det förr?) och så kör du på tok för fort, minska varvtalet till det minsta du kan köra med samt använd lämplig skärvätska, lite sprit om det gäller alu eller nån olja för övriga material gör underverk och LÄR DIG SLIPA STÅLEN RÄTT!!! Hårdmetall har inget i små klena kinasvarvar att göra, resultatet blir skit.
Palle500
Inlägg: 4484
Blev medlem: 6 juni 2015, 14:53:06

Re: Mina dumma frågor om maskinbearbetning

Inlägg av Palle500 »

Tycker det låter rätt bra med avseende att det är en cirkelhalva du vill sticka av. Då blir det självklart ett "vibrationsljud" när stålet "hugger" i början av cirkelhalvan.
Palle500
Inlägg: 4484
Blev medlem: 6 juni 2015, 14:53:06

Re: Mina dumma frågor om maskinbearbetning

Inlägg av Palle500 »

Edit glömde bilden.
IMG_4151.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Mina dumma frågor om maskinbearbetning

Inlägg av säter »

Jag hör inga vibrationer.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33666
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Mina dumma frågor om maskinbearbetning

Inlägg av Glenn »

verkstaden skrev: 6 november 2022, 08:10:03 Vilket varvtal kör du på och vad är det för diameter på ämnet? Är det aluminium?
Jag har ingen varvtalsindikator, men jag kan kolla med en extern.. testade dok att både höja och sänka.

Diamatern är 30 eller 35mm, tror det där var 30mm. Det är alu ja.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33666
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Mina dumma frågor om maskinbearbetning

Inlägg av Glenn »

hawkan skrev: 6 november 2022, 08:51:40 Verkar ändå rätt kontrollerat. Bara att ta det lugnt och köra färdigt ju.
Ja, man får ta det extremt lugnt, det funkar ju men det känns som det borde funka bättre.
Avstickning är det jag har mest problem med i min lilla svarv. HM funkar dåligt, enda stället jag använder snabbstål.
Ska försöka slipa mitt HSS-stickstål så får vi se, men det är dumt att blanda in den parametern känns det som.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33666
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Mina dumma frågor om maskinbearbetning

Inlägg av Glenn »

Teknikern skrev: 6 november 2022, 09:43:46 Skippa hårdmetallen (har jag kanske tjatat om det förr?) och så kör du på tok för fort, minska varvtalet till det minsta du kan köra med samt använd lämplig skärvätska, lite sprit om det gäller alu eller nån olja för övriga material gör underverk och LÄR DIG SLIPA STÅLEN RÄTT!!! Hårdmetall har inget i små klena kinasvarvar att göra, resultatet blir skit.
Fast med HM så "måste" man ju köra snabbt har jag lärt mej. Men jag testade med oolika hastigheter, det på filmen var det som fungerade minst dåligt.

Skulle vilja ha någon som hjälpte mej när man slipar, blir så dumt att testa sej fram..
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33666
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Mina dumma frågor om maskinbearbetning

Inlägg av Glenn »

Palle500 skrev: 6 november 2022, 09:53:51 Tycker det låter rätt bra med avseende att det är en cirkelhalva du vill sticka av. Då blir det självklart ett "vibrationsljud" när stålet "hugger" i början av cirkelhalvan.
säter skrev: 6 november 2022, 10:16:20 Jag hör inga vibrationer.
Senare så körde jag ett "helt" skär, men det vibrerar ju ändå, hela svarven skakar, inte som när man kör för hårt med ett vanligt skär, då känns det ju som att skäret börjar skaka och slår mot arbetsstycket, nu känns det som att hela svarven skakar.
Användarvisningsbild
Teknikern
Inlägg: 6973
Blev medlem: 29 juni 2007, 14:09:48
Ort: Sköldinge

Re: Mina dumma frågor om maskinbearbetning

Inlägg av Teknikern »

Glenn skrev: 7 november 2022, 10:13:07

Skulle vilja ha någon som hjälpte mej när man slipar, blir så dumt att testa sej fram..
Du behöver i stort sett bara tre orters svarvstål, knivstål för längdsvarvning, ändplanstål (båda är sparskär) och stickstål. Har stålen du använder spånbrytare? Fast det jag nämner kanske är rena grekiskan för dig? Förklara med ord är hopplöst, dom tre stålen är i stort sett dom enda jag behöver vid normal svarvning av yta och ändsvarvning och oftast planar jag änden med knivstålet också genom att köra inifrån och utåt.
Svarvning och slipning av stål är ett livslångt lärande när man inte kör dagligen i samma material, just nu kör jag stödhylsor till värmerör av galvat vattenledningsrör, ytan ser för jävlig ut och jämnas till med en fil efter svarvningen, materialet är segt som bly, en utmaning men vad vore livet utan utmaningar? Köra det med hårdmetall är uteslutet, det skulle kladda och vibrera och jag kör sällan med hårdmetallskär om jag inte måste. Stellite är en annan variant jag kör med istället för lödda skär, det är svetspinnar som jag bygger upp ett skär av på tillslipad och formad järnbit som blivit en stålhållare och sen slipas stelliteklumpen till och blir en typ av hårdmetallskär fast mer likt snabbstål att svarva med. Sa jag att svarvning och metallbearbetning är ett livslångt lärande? :wink:
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27022
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Mina dumma frågor om maskinbearbetning

Inlägg av tecno »

Skulle vilja ha någon som hjälpte mej när man slipar, blir så dumt att testa sej fram..
Titta på denna videon!

Harleytobbe
Inlägg: 34
Blev medlem: 25 april 2011, 22:11:14

Re: Mina dumma frågor om maskinbearbetning

Inlägg av Harleytobbe »

Håller med tecno! Hårdmetallskär är kass på liten avverkning, dom skall mata på rätt så hårt. Problematiskt med mindre svarvar då skärkrafterna blir stora. Olika delar ger med sig och sviktar lite, inte bra för ytfinish.
jihe
Inlägg: 2405
Blev medlem: 24 april 2009, 20:16:03

Re: Mina dumma frågor om maskinbearbetning

Inlägg av jihe »

Orättvis generalisering skuller jag säga. Alla hårdmetallskär är inte lika. Det finns ju t ex slipade hm-skär. Med det resonemanget skulle ingen använda solida hm-fräsar i små maskiner heller. Men vem väljer snabbstålsfräsar framför hårdmetall idag om valet finns?

Jag tycker dessutom att vanliga oslipade hm-skär är utmärkta för småmaskiner, så länge de har vettig geometri och är specifikt till för finskär. Som t ex CCMT i små storlekar.

Däremot är jag böjd att hålla med specifikt när det gäller stickstål som har så stor yta i arbete. Fördelen med hårdmetall där är att man får släppvinkel bakom eggen och känd skärbredd gratis. Men det kommer absolut till ett pris och kräver lite mer av maskinen.

Ta inte det som att jag inte tycker att man skall lära sig att slipa snabbstål. Det måste man. Men att idag betrakta det som förstahandsval i alla situationer, det tycker jag inte det finns skäl till. Men mycket av det man tidigare gjort med sparskär i snabbstål går idag också att göra med omslipade pinnfräsar och plattor i hårdmetall.
Senast redigerad av jihe 7 november 2022, 18:32:12, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Mina dumma frågor om maskinbearbetning

Inlägg av säter »

Du har ju något fel på svarven, men du gör ju inget för att kolla upp detta.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33666
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Mina dumma frågor om maskinbearbetning

Inlägg av Glenn »

Jag ska ta och försöka mej på lite slipning så fort jag har fått upp bänkslipmaskinen på nåt bra ställe, det hamnade en hurts där den stod.

säter: Jag vet inte riktigt vad jag ska leta efter eller göra där faktiskt. Det underlättar ju inte när jag inte vet hur mycket glapp det borde vara på olika ställen på svarven, alltså vad är faktiskt ett fel och vad är bara en effekt av att det är en liten kinessvarv.
Skriv svar