Kass motordrivning, eller snarast en brinnande mosfet.

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
MNorrgren
Inlägg: 5309
Blev medlem: 27 maj 2005, 16:09:10
Ort: Sjöbo, Skåne

Kass motordrivning, eller snarast en brinnande mosfet.

Inlägg av MNorrgren »

Byggde nu i dagarna en ny PWM- motordrivning till min exrema monstermotor. Den är som sagt tidigare sagt på 12 volt 250watt.

Provade den på oscilloskop o så. Perfekt kurva osv. Kopplade in transistorn, en 60 amp 40 volt mosfet. Drog till rejält för att vara på den säkra sidan, trodde jag.

Bydde in allt i en fin låda o så, på med säkring o allt sånt. Ksulle köra igång utan alst, funkar bra o så. Men sen satte jag på en stor proppeller som lsat, ska se om jag kan bygga nåt som drivs av en proppeller se.

Men iaf. När jag satte iågng med last på så drog jag först en säkring på 15 amp som jag tyckte borde räcka. Nähä, den brann efter 2 sek. Suck täkte jag o satte i en ny på 20A , samma sak där. Satte sen i en 25A, o även en 30 med samma misslyckade resultat.
Tröttna på skiten o satte i en kabelsko istället för att se om det funka alls.


Det gick bra i ett par sak till jag drog på ordentligt. Då gick det inte så bra längre, en lång röksignal ur lådan förljt av en blixtflamma o en massa glöd och eld. drog bort batteriet snabbt som faen. Som tur var,annars hade det gått illa. plastmatta:S.


Suck tänkte jag o öppna lådan, då mådde inte mosfeten så bra längre.

Bilder:

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild



Ja, vad säger man... ett stort suck iaf. Hrmmm.

Aja, på det igen bara.

Micke
Användarvisningsbild
strombom
Inlägg: 3305
Blev medlem: 27 maj 2003, 10:50:20
Ort: Västra Götaland
Kontakt:

Inlägg av strombom »

var kurvan lika perfekt efter att du kopplat in transistorn ? om du inte driver transistorn ordentligt så kommer den inte må bra...
Användarvisningsbild
MNorrgren
Inlägg: 5309
Blev medlem: 27 maj 2005, 16:09:10
Ort: Sjöbo, Skåne

Inlägg av MNorrgren »

det var en perfekt kurva, körde motorn utan last, kopplade upp mig på ocsilloskopet o kolla kurvan. Såg bra ut.
Den var ju inte hewlt jämn men det nästan.

Men har nu med hjälp av Fagge kommit på vad som gjorde det. Mosfeten som jag använt klarade inte mer än 20 Amp på de 10 ms jag körde på, 100 hertz asså.

Så det var nog det som gjorde det. Ska fixa en ny bättre sen i mon tror ja.

Micke
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26153
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Inlägg av Icecap »

"... and then adjust to maximum smoke!"
PeotryD
EF Sponsor
Inlägg: 188
Blev medlem: 11 november 2005, 13:24:44
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av PeotryD »

Jag gissar att du inte använde en drivare till MosFeten?
Precis när mosfeten slås på, drar den grymmt mycket, en microkontroller kan inte leverera så mycket, resultatet är att mosfeten befinner sig i en gråzon från den stund microkontrollen har gett signalen, tills dess mosfetens "interna kondensator" blivit uppladdad och MosFeten leder.
Just denna gråzonen är farlig för MosFeten, om du bara använder MosFeten som en brytare, duger det gått och väl att driva den direct från en micromontroler, den befinner sig i gråzonen bara vid tillslaget. Vid PWM:ning blir gråzonen så ofta, att man bränner MosFet:en, kvittar vilken bamsing du väljer, du kommer bränna alla.

Du behöver en MosFet drivare som kortar ner tiden MosFet:en befinner sig i gråzonen, då kommer det funka!.......eller......det är större möjlighet att det funkar :-P

Jag gillar bilderna grymmt!!! det var vackert!

[Edit] Men jag förstår inte att säkringen gick, det stämmer inte mitt resonemang med....
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26424
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Inlägg av danei »

Det är nog så lätt att motron drog för mycket ström. Det går inte att sräkna med att en FET ska hålla när säkringen går.
gvs
EF Sponsor
Inlägg: 1688
Blev medlem: 18 oktober 2003, 14:20:34
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av gvs »

:) kul med rök...

Till min elcykel som har en motor på 24 volt 300 watt (du får alltså högre ström än mig...) använder jag tre stycken irf540, funkar hur bra som helst! de blir inte de minsta varma. Man kan dock glömma att starta på trean från stilla stående, då ryker säkringen på 50A
Användarvisningsbild
$tiff
Inlägg: 4941
Blev medlem: 31 maj 2003, 19:47:52
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

Back-EMF kan också vara en liten bov i dramat. Avlasta med externa schottky-dioder så får man bort den värmen från FET-kapseln iaf.
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23630
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Inlägg av Henry »

Har man nära till en databutik som reparerar datorer så kan man fråga om man kan få några söndriga moderbord från dom. Är dom inte allt för gamla så kan man hitta några riktigt bra effektmosfetar på dessa.

Några som jag samlar på är bla SUB75N03 som klarar 75A och 30V. När jag en gång testade en PWM-krets jag byggt så klarade en sådan mosfet mer än vad 35A bryggan på nätagget gjorde som började ryka. Mosfeten blev bara lätt varm när jag matade en DC motor med 26V och med en pulsfaktor på 95%.
Användarvisningsbild
sodjan
EF Sponsor
Inlägg: 43178
Blev medlem: 10 maj 2005, 16:29:20
Ort: Söderköping
Kontakt:

Inlägg av sodjan »

> Några som jag samlar på är bla SUB75N03 som klarar 75A och 30V.

Eller 75A och 100V :

http://www.tradera.com/auction/aid_23337309

:-)
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23630
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Inlägg av Henry »

Billigt och bra men mina kostar ändå gratis. :)
Användarvisningsbild
MNorrgren
Inlägg: 5309
Blev medlem: 27 maj 2005, 16:09:10
Ort: Sjöbo, Skåne

Inlägg av MNorrgren »

Jag har en extern diod, som i schemat. Men jag tror att jag ska koppla på ett par dioder på kablarna som går till motorn, så att de stoppar några pulser o så. Sen ska jag även sätta på en avstörningskonding på motorn.
Eller vad de nu kallas.

Men men, det ska nog funka. Min käre far ska ta hem en sån shunt dsom man kan mäta strömmar med o koppla till oscilloskopet så ska se vad som händer egentligen.

Men Sodjan, säljer du ett par stycken bara eller måste man köpa 10 st??

Micke
Skriv svar