Kultrycksmätare för dragkrok
Postat: 24 september 2020, 08:16:31
Jag skulle vilja ha en kultrycksmätare med realtidsvisning i bilen.
Bakgrund:
Ett släpvagnsekipage kan råka ut för wobbling om släpets tyngdpunkt ligger bakom dess axlar. Ett mått på detta är vagnens kultryck och ofta säger man helt enkelt att lågt eller negativt kultryck är främsta orsaken till wobbling. Genom lämplig lastning kan detta undvikas, men när lasten är levande är det inte lika enkelt - i vårt fall hästar. Det räcker med någon decimeters förflyttning för att tyngdpunkten ska hamna på fel sida. De flesta hästägare med transport verkar råka ut för wobbling.
Ide:
Iden kom när jag bytte en av nivågivarna för strålkastarnas höjdjustering i min Volvo. Givaren påverkas av avståndet mellan hjulaxeln bak och bilens chassie och sitter i närheten av fjädringen. Givaren ger en spänning ut som troligen är hyfsat proportionell mot avståndet och därmed trycket på bakaxeln. Tanken är att mäta spänningen och sedan kalibrera den mot två kända tillstånd: Utan tryck på dragkroken (kultryck 0) och med olastat släp (kultryck 100kg enligt spec). Sedan kan man linjärt interpolera och extrapolera detta för t.ex. -100...100 kg.
Metod1:
Koppla in sig parallellt med givaren och bara mäta spänning och omvandla till tryck. Utmaningen här är att koppla in sig på lämpligt torrt ställe och dra kablar osynligt fram till föraren. Jag tror att det går att komma åt tåtarna om man tar bort baksätet men att sedan få till kabeldragning fram till någon visning till föraren kan vara en mardröm av sönderplock av bilen. Möjligen skulle man lägga en RPi Zero under sätet och läsa trådlöst via app i mobilen i stället.
Metod2:
Koppla in sig på rätt CAN buss och läsa av givaren. Har man tur finns rätt CAN-buss tillgänglig i diagnostikuttaget och då är kabeldragningen fixad. Om detta är fallet så blir utmaningen att backwardengineera CAN protokollet för att hitta hur man läser av givaren. Någonstans finns informationen digitalt eftersom jag kan läsa ut spänningen (i Volt) med min VIDA/Dice diagnostikutrustning. Kanske kan man läsa som en galning med diagnostiken och lyssna på CAN-bussarna för att försöka hitta rätt sätt att läsa.
Jag vet inte riktigt vilken metod som är minst dålig. Den första kan bli ett gigantiskt mekanikprojekt med söndersprättade plasthullingar på inredningsdetaljer (vis av erfarenhet), medan det andra troligen resulterar i en massa tid spenderad på surfande efter någon som hackat sig in på Volvos CAN-buss (innan man till slut ger upp och provar själv). Det är inte självklart att jag sätter denna ide i verket men visst är det frestande. Varför har förresten inte Volvo själva tänkt på detta och tar betalt för någon dylik "feature"?
Är det någon som hackat Volvos CAN-bussar så tar jag tacksamt emot tips! Jag har redan en RPI med CAN interface, så med lite instruktioner kanske det inte är så mycket jobb att testa med lite hjälp.
Bakgrund:
Ett släpvagnsekipage kan råka ut för wobbling om släpets tyngdpunkt ligger bakom dess axlar. Ett mått på detta är vagnens kultryck och ofta säger man helt enkelt att lågt eller negativt kultryck är främsta orsaken till wobbling. Genom lämplig lastning kan detta undvikas, men när lasten är levande är det inte lika enkelt - i vårt fall hästar. Det räcker med någon decimeters förflyttning för att tyngdpunkten ska hamna på fel sida. De flesta hästägare med transport verkar råka ut för wobbling.
Ide:
Iden kom när jag bytte en av nivågivarna för strålkastarnas höjdjustering i min Volvo. Givaren påverkas av avståndet mellan hjulaxeln bak och bilens chassie och sitter i närheten av fjädringen. Givaren ger en spänning ut som troligen är hyfsat proportionell mot avståndet och därmed trycket på bakaxeln. Tanken är att mäta spänningen och sedan kalibrera den mot två kända tillstånd: Utan tryck på dragkroken (kultryck 0) och med olastat släp (kultryck 100kg enligt spec). Sedan kan man linjärt interpolera och extrapolera detta för t.ex. -100...100 kg.
Metod1:
Koppla in sig parallellt med givaren och bara mäta spänning och omvandla till tryck. Utmaningen här är att koppla in sig på lämpligt torrt ställe och dra kablar osynligt fram till föraren. Jag tror att det går att komma åt tåtarna om man tar bort baksätet men att sedan få till kabeldragning fram till någon visning till föraren kan vara en mardröm av sönderplock av bilen. Möjligen skulle man lägga en RPi Zero under sätet och läsa trådlöst via app i mobilen i stället.
Metod2:
Koppla in sig på rätt CAN buss och läsa av givaren. Har man tur finns rätt CAN-buss tillgänglig i diagnostikuttaget och då är kabeldragningen fixad. Om detta är fallet så blir utmaningen att backwardengineera CAN protokollet för att hitta hur man läser av givaren. Någonstans finns informationen digitalt eftersom jag kan läsa ut spänningen (i Volt) med min VIDA/Dice diagnostikutrustning. Kanske kan man läsa som en galning med diagnostiken och lyssna på CAN-bussarna för att försöka hitta rätt sätt att läsa.
Jag vet inte riktigt vilken metod som är minst dålig. Den första kan bli ett gigantiskt mekanikprojekt med söndersprättade plasthullingar på inredningsdetaljer (vis av erfarenhet), medan det andra troligen resulterar i en massa tid spenderad på surfande efter någon som hackat sig in på Volvos CAN-buss (innan man till slut ger upp och provar själv). Det är inte självklart att jag sätter denna ide i verket men visst är det frestande. Varför har förresten inte Volvo själva tänkt på detta och tar betalt för någon dylik "feature"?
Är det någon som hackat Volvos CAN-bussar så tar jag tacksamt emot tips! Jag har redan en RPI med CAN interface, så med lite instruktioner kanske det inte är så mycket jobb att testa med lite hjälp.