Bygge av längdmätning för Patu 40LF (skogsmaskin)

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
FormerMazda
Inlägg: 6076
Blev medlem: 27 februari 2006, 14:59:36
Ort: Tranås (Jönköping)

Re: Bygge av längdmätning för Patu 40LF (skogsmaskin)

Inlägg av FormerMazda »

Med så snabba pulser som förväntas från encodrarna så bör de väl anslutas till interupts, och varje encoder bör för två var. Särskilt längdmätningen som man kanske vill backa om man matat för långt.
En UNO vs en MEGA har ingen skillnad i programmering av vikt, så som nämnts innan, köp en MEGA istället och du behöver inte alls fundera på om du I/O´s så det räcker.

Rätt tänkt om LED vs LCD. LED kommer synas bra oavsett temperatur, med ett filter framför så har du bra synbarhet även i solljus.
Och med en MEGA så behöver du inte jaga I2C heller, kör på dom du har, I/O´s har du i drivor så att säga. :)
JohannesG
Inlägg: 16
Blev medlem: 1 september 2020, 22:13:20
Ort: Vårgårda

Re: Bygge av längdmätning för Patu 40LF (skogsmaskin)

Inlägg av JohannesG »

Har lyckats hitta att jag bara behöver en 74HC14D.
Men, Vilken storlek på kondensatorer innan omvandlaren som nämndes tidigare?

Då får det bli en MEGA istället då. :D

Lite off topic:
Hur mycket ändrar sig en potentiometer med temperaturen? OM jag skulle byta ut pulsgivaren till diameterräkningen tänker jag. Vill ju inte att den ska visa fel för att det är annan temperatur än vid kalibreringen. Men oron kanske är obefogad?
Någon som vet vad det sitter på riktiga skördaraggregat? Pulsgivare eller potentiometer?
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11325
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: Bygge av längdmätning för Patu 40LF (skogsmaskin)

Inlägg av Klas-Kenny »

Men, Vilken storlek på kondensatorer innan omvandlaren som nämndes tidigare?
Står värden i schemat jag postade i mitt första inlägg, dessa kan nog fungera OK.


Så länge du kopplar potentiometern som spänningsdelare med mittuttag så lär den ändra sig väldigt lite med temperatur.

På riktiga skördaraggregat tror jag att enkoder är vanligast, men analoga förekommer också. Dock tveksam om de analoga är konstruerade enbart som en potentiometer. Kan vara så att det är någon slags hall-element som används ihop med lite inbyggd elektronik i givaren.
Nackdelen med just en potentiometer är att den lär slitas ganska hårt. En diametergivare rör ju sig väldigt mycket.
Användarvisningsbild
Krille Krokodil
Inlägg: 4062
Blev medlem: 9 december 2005, 22:33:11
Ort: Helsingborg

Re: Bygge av längdmätning för Patu 40LF (skogsmaskin)

Inlägg av Krille Krokodil »

Man kan mäta längd ytterst exakt, nanometer-skalan, med att flytta en järnkärna i i en transformator och mäta den magnetiska
kopplingen och jag har sett äldre rotationsgivare som jobbar efter någon likande princip. Heidenhein använde förr mycket analoga
givare som gav två fasförskjutna 1 Vpp sinus ut och de byggde nog på den tekniken.
Mr Andersson
Inlägg: 1397
Blev medlem: 29 januari 2011, 21:06:30
Ort: Lapplandet

Re: Bygge av längdmätning för Patu 40LF (skogsmaskin)

Inlägg av Mr Andersson »

En nackdel med relativencoders är att man måste kalibrera dem mot en känd referenspunkt varje gång du startar arduinon, t.ex. genom att köra mot ett ändläge.
Då de bara ger riktning och inte position kommer systemet inte veta hur klorna står vid start.

Absolutencoders är bättre på det sätt att de ger position istället för riktningspulser, men vill man ha en med hög upplösning kostar det multum.
JohannesG
Inlägg: 16
Blev medlem: 1 september 2020, 22:13:20
Ort: Vårgårda

Re: Bygge av längdmätning för Patu 40LF (skogsmaskin)

Inlägg av JohannesG »

Då ska jag läsa mer noga i det schemat.

Kommer nog hålla mig till pulsgivare. Men intressant att veta, om ut i fall att.

Det är klart att den måste kalibreras vid varje start, men det är ju inte svårare än att stänga klorna max och trycka på återställ. Så återställs värdet till de värdet som ska visas vid helt stängda klor. ca 3,4cm. För så måste det väl gå att programmera?
Och det skulle väl gå att göra än mer avancerat genom att sätta en givar som återställer varje gång klorna är 100% stängda eller 100% öppna?
JohannesG
Inlägg: 16
Blev medlem: 1 september 2020, 22:13:20
Ort: Vårgårda

Re: Bygge av längdmätning för Patu 40LF (skogsmaskin)

Inlägg av JohannesG »

Vilken typ av Kondensatorer skall det vara?

Och det är inte så att exempelvis Electrokit har en omvandlare som är lämplig för att omvandla fordonsel till 5v direkt ur förpackningen utan något extra?
FormerMazda
Inlägg: 6076
Blev medlem: 27 februari 2006, 14:59:36
Ort: Tranås (Jönköping)

Re: Bygge av längdmätning för Patu 40LF (skogsmaskin)

Inlägg av FormerMazda »

Jag hade nog mätt upp vad helt stängt är för faktiskt värde. Sen haft en knapp som sätter det värdet vid knapptryck.
Då vid varje uppstart så stänger du klorna och trycker en gång på knappen. Tappar du inga pulser så hålls ju det värdet hela dagen. Men inget hindrar dig från att nolla flera gånger på en dag.
Och faktiskt, har du en riktigt mekaniskt ändläge som du kan montera avkänning på när du når så kan du ju nolla varje gång du går i ändläge, automatiskt så att säga.

Så ja, precis som du säger, det går att programmera och automatisera. :)
Palle500
Inlägg: 4489
Blev medlem: 6 juni 2015, 14:53:06

Re: Bygge av längdmätning för Patu 40LF (skogsmaskin)

Inlägg av Palle500 »

Gripen blir väl lite sliten i bussningar osv. Bäst vore att nolla på en lite större diameter som är lite av medelvärdet av stockarna? Kanske ett ämnesrör fastsvetsat på vagnen som är 250 i diameter.
Automatisk nollställning kan fungera bra med en induktivgivare.
JohannesG
Inlägg: 16
Blev medlem: 1 september 2020, 22:13:20
Ort: Vårgårda

Re: Bygge av längdmätning för Patu 40LF (skogsmaskin)

Inlägg av JohannesG »

Ja, precis så tänker jag. Det låter ju toppen att det går göra så.

Det enklaste är att återställa mot ett ändläge, men som du säger slitaget kan med tiden ändra värdet, men uppmärksammas detta är det väl inte värre än att gå in i mjukvaran och justera detta.
JohannesG
Inlägg: 16
Blev medlem: 1 september 2020, 22:13:20
Ort: Vårgårda

Re: Bygge av längdmätning för Patu 40LF (skogsmaskin)

Inlägg av JohannesG »

Tror ni att jag fått med alla komponenter som behövs nu? Vet att display saknas, men den tror jag mig ha koll på. Säkring är inte med. Finns redan hemma.
Skärmklipp.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
JohannesG
Inlägg: 16
Blev medlem: 1 september 2020, 22:13:20
Ort: Vårgårda

Re: Bygge av längdmätning för Patu 40LF (skogsmaskin)

Inlägg av JohannesG »

Uppdatering. Vad hände och hur gick det.

Jag gick på en enklare metod för diametermätning. Jag monterade några induktiva givare som känner av var sin järnbit på klon och tänder respektive led. Detta har fungerat perfekt med god precision för oss. För de prislistor vi hugger efter behöver vi bara veta större än eller mindre än några olika diametrar.

Längdmätningen har fungerat med Kina-räknaren, hoppas den fortsätter göra detta.
Skriv svar