KFC is changing callsign, KFC is now KPC

Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: KFC, Frequency Counter

Inlägg av Spisblinkaren »

Uppdaterat KFC/KFL.

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: KFC, Frequency Counter

Inlägg av Spisblinkaren »

2,0k finns inte som DIL16 men dessa kan byggas diskret mha komponentadaptrar (ev).

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: KFC, Frequency Counter

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har kommit på att mitt koncept inte fungerar.

Säg att insignal är 1Hz (T=1s), då räknarsignalen är 1MHz så hinner 1 miljon pulser räknas under tiden T varvid räknaren blir att stå på typ 000001, när sen insignal är 1MHz (T=1us) hinns i princip bara en puls räknas och räknarvärdet blir typ 999998.

Hitintills stämmer det, 1Hz ger 1 i värde och 1MHz ger "full house" dvs max, detta kan A/D-omvandlas som jag försökt.

Fast inom matematiken finns det en regel som kallas Induktionsbevis, den grundar sig på ett trivialt startvärde, ett enkelt slutvärde OCH ett riktigt värde.

Med andra ord är sakers samband inte entydigt definierade om inte alla tre kraven stämmer, det är här jag råkat illa ut för betänk att insignal är 100kHz, då hinner 100000 pulser a' 1us räkna ner räknarna till värdet 900000 vilket ju inte är samma som 100000.

För att kunna räkna ner till 100000 krävs således 900000 pulser vilket inte är samma som 100000 pulser varvid min konstruktion faller.

Har inte bestämt mig riktigt för hur jag ska gå vidare men lurar på att mäta antalet pulser istället (a' 1us) och köra 4511 med lite kombinatorik för att bara nyttja 3 siffror på vardera "millennium".

Är det helt fel att mäta tid istället för frekvens?

Många periodtider känner man ju till, resten kan man nyttja en miniräknare för.

MVH/Roger
Användarvisningsbild
YD1150
Inlägg: 1943
Blev medlem: 29 oktober 2010, 22:41:10

Re: KFC, Frequency Counter

Inlägg av YD1150 »

Är det denna metod du är ute efter?


The second method is reciprocal counting where instead of counting the input signal you count periods of a master clock and instead of
counting the input signal edges you let the input signal start and stop the counter.

For example the counter is started at the rising edge of the input signal and stopped at the next rising edge. Now the counter reading
is actually the period of the input signal in multiples of the master clock.

Its called reciprocal counting since you have to work out:

f= 1.0 / period...to work out the frequency.
A simple reciprocal counting example.

Lets say your internal counter runs at 1 MHz and you have an
input signal that has a frequency of 1345Hz.

The number of 1MHz periods in 1345Hz is:

Tsig/Tmeas = (1/1345)/(1/1e6) or 1e6/1345 = 743.49

We lose the decimal point to get

743 counts of our 1MHz counter.

So in the microcontroller we have a value of 743 and to show the
frequency on a display we need to calculate the following equation:

1/(743*(1.0/1e6)) = 1345.895 Hz

which can also be written as:

1e6/743 = 1345.895 Hz
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: KFC, Frequency Counter

Inlägg av Spisblinkaren »

Trevligt!

Tack för ditt inlägg!

Grejen är bara att i exemplet har man räknat insignalen till 743 pulser a' 1us MEN sen man måste göra konverteringen f=1/T=1/743us för att få signalens frekvens (1345Hz) och detta verkar inte så lätt göras.

Det är liksom en olinjär operation.

MVH/Roger
PS
Jag förstår dock inte riktigt vad du menar med "metod" för ditt exempel verkar mest visa problemet.
Användarvisningsbild
YD1150
Inlägg: 1943
Blev medlem: 29 oktober 2010, 22:41:10

Re: KFC, Frequency Counter

Inlägg av YD1150 »

De använde en "μC" - typ Arduino eller PIC för att räkna ut frekvensen. Men det vill du inte använda eller hur? Hur blir det med en översättningstabell i flera EPROM? Annars är det lite knepigare.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: KFC, Frequency Counter

Inlägg av Spisblinkaren »

Vägra uC :D

Nej, jag kommer sikta på periodtidsmätning, ger faktiskt mycket intressant information.

Varför måste man egentligen veta frekvensen för hela tiden?

Jag menat till exempel att 20Hz=50ms, 1kHz=1ms, 20kHz=50us, 100Hz=10ms osv

Det är ju lite som tidskonstanter hos RC-nät, med lite erfarenhet behöver man inte "2pi".

Och att få ett periodtidsbesked på en signal är ju mycket bättre än att inte veta nåt om signalen alls.

Sist men inte minst, det är enklare att bygga :)

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: KFC, Frequency Counter

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag svammlar lite nu för jag orkar inte cadda just nu.

Men min plan är en pulsräknare/periodtidsmätare och jag vill bara ha 3 1/2 siffra, detta känns relativt enkelt att realisera trots att 6st dekadräknare ju behövs för 1e6 pulser.

Tänker mig dels en fix där carry tänder ett:an för att sedan låsa alla 7-segment i 1000 vilket kan skapas genom att zooma in på carry's positiva flank (aktivt låg) som ju kommer vid nästa klockpuls där 1000 skall rulla över i 1001.

Att styra om så att i princip 3st fyra-bitars 7-segmentsignaler alltid bara går till 3st 7-segmentdisplayer (via enkla 4511 i detta fallet) är bara ren kombinatorik som dock kostar kapslar men är enkelt att åstadkomma, blir typ en fyrdubbel 12-1 MUX (kanske :D ).

Jag har redan skissat lite på detta och det känns bra.

Periodtidmätare, here I come :)

MVH/Roger
PS
Döper nu om projektet till KPC.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: KFC is changing callsign, KFC is now KPC

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har nu skissat en del på KPC och är nära hamn.

Lite tveksamheter har uppstått angångende vad räknaren skall göra vid allra sista puls (1000 000 pulser räknade), jag vill att räknaren skall stanna där men preliminärt räknar räknaren runt och det är inte vad jag vill.

Visade sig annars mindre komplicerat än jag trodde att visa räknarvärden på ett 3 1/2-sifferdisplay utan specialkrets, om man inte kallar 4511 för specialkrets, alltså :)

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: KFC is changing callsign, KFC is now KPC

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag känner mig klar med planeringen av detta projekt.

Kritik mottages mycket gärna mest för att jag inte riktigt vet vad jag gör :)

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: KFC is changing callsign, KFC is now KPC

Inlägg av Spisblinkaren »

Bifogar de preliminärt sista bilderna i projektet.

Jag har skapat ett schema där jag gått in och IC-märkt alla kretsar.

Sen har jag skapat en layout som visar hur kretsarna är tänkta att "stackas" samt även ett gränssnitt upp till LED-display.

Jag känner mig klar med planeringen av detta projekt.

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: KFC is changing callsign, KFC is now KPC

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag kom idag på en grej med den här uppgivenheten och något misslyckade konceptet.

Eftersom jag envisas vara kvar i tidsplanet så kan jag ju lika görna dra nytta av det.

Min preliminära plan var att räkna 1us-pulser (upp till 1 miljon stycken) för att bestämma periodtid hos en signal.

Detta var allt jag caddade fram.

Men det finns nåt som uC-användare alltid använder när dom skall styra till exempel en LED analogt, detta kallas PWM.

Så jag har tänkt om och kommer införa två moder totalt där den ena är T-beräkning och den andra är Tp-beräkning där Tp står för positiv pulstid.

För att undvika dyr 3-läsomkopplare tänker jag nyttja vipp och bara T/Tp, duty-cycle blir då enkelt att räkna ut.

Detta är egentligen en finess som ingen apparat förutom skåp har så det ger min amatörmässiga konstruktion lite mer glamour :)

I morgon kommer jag skissa mer på detta och förhoppningsvis hinner jag släppa jag en ritning.

MVH/Roger
PS
PWM signaler nyttjas jämt när det gäller uC och analog styrning, tänker att mitt projekt kan hjälpa programmerare att se vilken d-c dom faktiskt har utan att skåp-mäta. Tänkte lite på Klass D idag och tror mig kommit fram till att 1us är aningen för klumpigt så min plan är nu att nyttja två DIL14-kristaller där den ena är 1MHz och den andra 10MHz för att på så sätt få valfri bättre upplösning (1MHz=>[1u;1]s, 10MHz=>[0,1u;0,1]s). Egentligen är 10MHz tillräckligt bra för man kör sällan frekvenser under 10Hz.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: KFC is changing callsign, KFC is now KPC

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har nu caddat om KPC något för att införa ovan.

Behövde bara en kapsel till (HC00).

Vad tror Ni om det?

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
swesysmgr
Inlägg: 14127
Blev medlem: 28 mars 2009, 06:56:43
Ort: Göteborg

Re: KFC, Frequency Counter

Inlägg av swesysmgr »

rogerk8 skrev: 23 september 2020, 21:17:49 Vägra uC :D
Om du använde t.ex. Arduino för beräkning och visning av data skulle du kunna erbjuda mer avancerade funktioner som statistik över mätningarna, spara en massa kortyta och layoutjobb som istället kan läggas på att konstruera en digitaldel som klarar högre frekvenser?

Jag vet det inte är vad du vill höra men ICL7101 är utgången och 7106 kostar 92:- + moms, marknaden för en smart frekvensräknar-sköld till Arduino är nog större än för konstruktioner med ICL7xxx :)
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: KFC is changing callsign, KFC is now KPC

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag gillar din ödmjuka kompetens, swesysmgr.

Men med mitt senaste tillägg tycker jag att KPC är mer kapabel än vissa uC-konstruktioner som envisas med att hålla sig till frekvensplanet.

Iom att jag håller mig kvar i tidsplanet, och det på ett extremt enkelt sätt (obs), så får jag vissa fördelar dvs att det kanske inte alltid är önskvärt att veta frekvensen (en olinjär operation som tydligen kräver uC) utan kanske mer önskvärt att veta tider modell periodtider, eller pulstider.

Normalt sett nyttjar man oscilloskop för detta men med min mycket enkla manick behöver man inte det utan tom uC-muppar kan testa sina d-c hos deras ständiga PWM-styrning av analoga grejer som LEDs, lampor och motorer inklusive stegmotorer.

Allt detta utan att behöva blanda in en enda uC.

Tycker det är en ovanligt enkel lösning.

Om den är bra det vete tusan dock :)

Tack för ditt inlägg, alltid lika uppskattat med kommentarer!

MVH/Roger
Skriv svar