Sida 67 av 76
Re: Mitt liv med Victoria - nu bestyckad med grävarm!
Postat: 18 januari 2020, 16:01:37
av säter
bobobo skrev:Välkommen till hydraulikkopplingarnas underbara värld
Jag har en japansk maskin med JIC-liknande kopplingar.
Skillnaden är att det är metriska gängor.
Undrar vad detta system heter?
Re: Mitt liv med Victoria - nu bestyckad med grävarm!
Postat: 18 januari 2020, 16:03:58
av bobobo
JIS
Vanligt på kinesiska entreprenadmaskiner nu.
Re: Mitt liv med Victoria - nu bestyckad med grävarm!
Postat: 18 januari 2020, 18:22:46
av MiaM
JIS är väl allmänt namn på japansk standard, ungefär som SIS i Sverige och DIN i Tyskland, om jag inte minns fel.
(Apropå dessa gängor så kan den som jobbar med rör/slangar o.s.v. aldrig nånsin klaga på hur många varianter på elektriska kopplingar det finns

)
Re: Mitt liv med Victoria - nu bestyckad med grävarm!
Postat: 18 januari 2020, 21:49:22
av Magnus_K
@bobobo: En lösning skulle helt klart vara att demontera röret och åka till någon verkstad och se om dom kan hjälp till.
Har gjort lite mer mätningar:
Nippeln (han-gängan) mäter 22,3mm YD (7/8") och vad jag klarar av att mäta med skjutmått så går det 5 gängor per 7,2mm (9/32").
Röret är 16mm (5/8").
Tror faktiskt man kan konstatera att även allt detta är tum-mått som övriga traktorn.
Ps. Har även lagt ut en förfrågan om att svarva nya bult till bom-kolven här ->
Tjänst. Ds
EDIT: Gängar måste vara en JIC 7/8"-14 eller AN10
Re: Mitt liv med Victoria - nu bestyckad med grävarm!
Postat: 18 januari 2020, 23:55:06
av säter
Bra, då vart det utrett.
Hur sjutton kan löpmuttern ha försvunnit?
Den ska normalt inte gå att plocka loss från röret.
Eller är utkragningen väldigt skadad?
Re: Mitt liv med Victoria - nu bestyckad med grävarm!
Postat: 18 januari 2020, 23:59:12
av Magnus_K
Ja, den har nog böjts av. Det är därför konan nästan är obefintlig på undersidan och ovansidan har ett litet jack.
Re: Mitt liv med Victoria - nu bestyckad med grävarm!
Postat: 19 januari 2020, 00:01:52
av säter
Går det att korta av röret något, så att man kan göra nya utkragningar?
Re: Mitt liv med Victoria - nu bestyckad med grävarm!
Postat: 19 januari 2020, 00:06:40
av Magnus_K
Jodå, det går att dra fram lite mer slang så det räcker.
Tror jag gör som bobobo var inne på och skruva bort röret och åker någonstans med det.
Re: Mitt liv med Victoria - nu bestyckad med grävarm!
Postat: 19 januari 2020, 00:14:10
av säter
Jag har gjort sådana där utkragningar själv på plats.
Man svarvar en dorn som passar invändigt i röret med en kona som har rätt vinkel.
Det förutsätter att man kan värma röret.
Re: Mitt liv med Victoria - nu bestyckad med grävarm!
Postat: 19 januari 2020, 11:42:35
av MiaM
Antar att röret är av stål. Klart jobbigare att arbeta med än koppar, men koppar lär väl inte hålla.
Åtminstone kapning av röret för att få en rakt och fint snitt borde gå med de verktyg som även används för kopparrör. Typ den typen av verktyg funkar åtminstone på bromsrör av stål.
Re: Mitt liv med Victoria - nu bestyckad med grävarm!
Postat: 19 januari 2020, 11:59:55
av säter
Normalt gör man utkragningen med ett verktyg som påminner om de för bromsrör.
Problemet är att det är inte så många som håller på med detta.
Hur kragar ni ut rör till AN-kopplingar på jobbet?
Re: Mitt liv med Victoria - nu bestyckad med grävarm!
Postat: 19 januari 2020, 12:49:50
av Magnus_K
Det gör vi inte. Många gånger är rören av någon titanlegering, så vi byter röret istället.
Dom större planen kör med 5000psi i hydraulsystemet jämfört med 3000psi som är det mer vanliga.
Re: Mitt liv med Victoria - nu bestyckad med grävarm!
Postat: 19 januari 2020, 13:11:25
av MiaM
Om det finns nån ens avlägsen chans att rör från nåt plan kan passa, så borde det väl gå att använda även om det är för slitet för att sitta i ett plan. Sökte lite på nätet, det verkar som att hydraulsystem i den här typen av maskiner låg på cirka 300 bar på nittiotalet och har inte ökat. Vet inte om det var lägre förr. Med andra ord en tiondel av trycket i ett plan, plus att om man arbetar på rätt sätt så ska ju inte personskador kunna uppstå om hydraulsystemet går sönder på en traktorgrävare, till skillnad från på ett flygplan. Bromsar i en personbil lär ha ca 70 bar utan bromsservo och knappt 100 bar med bromsservo, som jämförelse. Alla siffror tagna som typ cirka första sökresultatet, så tas med en nypa salt.
Sidospår: Mitt intryck av att ha sett och provat Biltemas dubbelkoningsverktyg är att det kanske även går att använda för enkelkoning. Annars så används enkelkoning till kylsystem, så det kanske kan gå att få en kyltekniker att prova att kona med "gamla verktyget som inte gör så mycket om det havererar"? Typ verktyg avsedda för koppar torde väl kunna gå sönder rätt lätt om man kör på stål, ungefär på samma sätt som att de klassiska billiga popnittängerna alltid går sönder när den som handlat nya nitar blivit pålurad (eller lurat på sig själv) nitar av stål istället för aluminium...
Re: Mitt liv med Victoria - nu bestyckad med grävarm!
Postat: 19 januari 2020, 13:12:43
av säter
Man kan ju börja med att leta upp nya löpmuttrar.
Mitt liv med Victoria - nu bestyckad med grävarm!
Postat: 19 januari 2020, 14:41:17
av Palle500
Skaffa en modern koppling (för slangkoppling) och svarva upp ena ändens diameter till rörets diameter och hårdlöd fast den på röret.
I värsta fall skaffa en rörbit och svarva en muff som du löder ihop med befintligt rör.