Sida 67 av 170
Re: Senaste reparationen
Postat: 16 mars 2016, 23:59:57
av frownlayer
Ett gammalt kassettdäck, jag vet inte hur gammalt det är, men jag behövde spela av lite kassetter till datorn.
jag vet att den fungerade för ca 15 år sedan, så jag tänkte att den borde göra det nu med.

Men de gamla gummibanden hade tappat sin elasticitet, så den drev bara på ena sidan (trassel).
efter att ha klippt till några nya gummiband av ett på olika innerslangar, så fungerade den kanon, stabil i hastighet, och kristallklart ljud, iaf en liten stund.
efter några sekunder så tappade den diskanten, och allt lät bara burkigt. samma sak om man stängde av och satte på igen. bra i några sekunder, sen dåligt igen.
efter lite letande så hittade jag att det fanns ett gummiband till som inte var bytt, men det var så fruktansvärt jobbigt att byta så jag testade att starta spelaren, vänta tills ljudet blev sämre, och sedan sträckte jag gummibandet försiktigt med en tunn skruvmejsel, och ljudet blev kristallklart igen. så nu satte jag dit en liten skruv med ett hjul på som sträcker gummibandet, och nu är den klar för att spela av lite gamla band.

Re: Senaste reparationen
Postat: 20 mars 2016, 22:23:33
av SM6XUN
En gammal avstämbar fältstyrkemeter fick en fungerande diod och fungerar nu tämligen bra

Re: Senaste reparationen
Postat: 23 mars 2016, 21:21:05
av Mrubbert
När stormen har lagt sej är det ganska roligt o läsa om olika lösningar om defekta bilar vs. bilprovning.
Ok, lite sorgligt att många är så blåsta o väljer diesel eller inte kan laga vanlig bensinare.
Titta på alla diesel " bögar " fantaster, det är så billigt............... tills det strular.
Då pratar jag inte om skatten som är svindyr. (PUMP, SPRIDARE, TURBO)
Menar att myndigheter vet om att det myglas med mätare, nycklar, chippning osv.
Sedan att enbart vissa DPF kan programeras bort är väl lite mer intressant.
Diesel är bara en fluga tills människor har fått smaka på räkningarna !
Re: Senaste reparationen
Postat: 23 mars 2016, 23:25:38
av AndLi
Rivit och satt ihop en halv snöskoter för att kunna ladda batteriet... Inte den smidigaste placering under rattstång och bakom luftburken!
Efter fått tugga startmotor en stund utan att tända hoppa den igång bara sådär. Och fyllde garaget med rök, älskade tvåtaktare ...
Också kopplat ur matningen till antennförstärkaren så nu får jag bild på tv med, utan hack...
Re: Senaste reparationen
Postat: 16 april 2016, 18:02:50
av RoPa
Lagade svärfars skrivare/scanner/kopiator.
En överspänningsdiod (zener) på sekundären i spänningsaggregatet hade valt att kortsluta sig.
Satte i en likvärdig (men mer effekttålig) och då hoppade det igång

Får fundera på varför sedan men den är typ 10+ år så det kan ha varit "tidens tand"...
Re: Senaste reparationen
Postat: 16 april 2016, 18:24:52
av MiaM
AndLi skrev:Efter fått tugga startmotor en stund utan att tända hoppa den igång bara sådär. Och fyllde garaget med rök, älskade tvåtaktare ...
Egentligen borde man väl ha nån slags utsug för sånt. Problemet är väl att man vill ha fläkten gnistfri. När fordonet man mekar med INTE startar så kan det ju komma en del oförbrända bensinångor. Ganska dumt om den blandningen når gnistrande kol i en fläktmotor.
Re: Senaste reparationen
Postat: 16 april 2016, 18:52:11
av bruka
Min Husqvarna G1 från 2000 hittades med tre hjul i laddstationen i höstas, det tappade hjulet hittades på gräsmattan men axelstoppet + ett lager saknades. Köpt nya lager nu och svarvade till ett stopp så nu är det bara att vänta på att gräset börjar växa.
Svarven är snart 90 år och har förutom remväxel en treväxlad HD låda, den är nog också ungefär lika gammal
Skärmklipp.PNG
Re: Senaste reparationen
Postat: 18 april 2016, 00:16:10
av AndLi
MiaM skrev:AndLi skrev:Efter fått tugga startmotor en stund utan att tända hoppa den igång bara sådär. Och fyllde garaget med rök, älskade tvåtaktare ...
Egentligen borde man väl ha nån slags utsug för sånt. Problemet är väl att man vill ha fläkten gnistfri. När fordonet man mekar med INTE startar så kan det ju komma en del oförbrända bensinångor. Ganska dumt om den blandningen når gnistrande kol i en fläktmotor.
I detta fallet hade det fått bli en handvevade, kanske finns någon i nått gammalt skyddsrum man kan låna...
Re: Senaste reparationen
Postat: 19 april 2016, 06:51:39
av hyperion
Fick tag på nya kol till min gamla hängande slip-motor. De kolen jag fick tag på var inte riktigt rätt storlek så jag fick slipa till dom lite och nu fungerar motorn helt perfekt!
DSC_2822.JPG
Re: Senaste reparationen
Postat: 21 april 2016, 22:44:03
av nsbvzy
En på hififorum.nu skänkte bort en defekt cambridge audio CDspelare för nått år sen.
jag nappade och lagade den då genom laserbyte, har funkat super fram till nu då belysningen i displayen slocknade. Har lyst väldigt svagt men man har sett vad det står iaf.
Plockade i sär och kunde konstatera att det var lysdioder i displayen, 40st chipp lödda direkt på kortet utan kapsel...
Skrapade bort dessa och skrapade bort lack och lödde dit vita 0402 smd dioder istället. Funkar nu kanon!
Re: Senaste reparationen
Postat: 22 april 2016, 08:41:45
av Glenn
För cirka tre år sen köpte jag en yaesu tranciver för 2m-bandet:
http://elektronikforumet.com/forum/view ... 65#p948765
..Den var heldöd, och batteriet tog inte laddning så jag beställde ett nytt från ebay (vilket faktiskt verkade vaa ett originalbatteri, eller en riktigt bra kopia iaf) för 180 spänn eller nåt.
Radion var fortfarande död, och efter att ha tittat på nån spärngskiss verkade det för jobbigt så den har bara stått på hyllan.
Häromdagen plockade jag ner den i småbitar (inte helt lätt) och konstaterade att switchen i volympoten höll oändlig resistans oavsett om den var på eller av:
http://elektronikforumet.com/forum/view ... 11&t=82288
..Eftersom den verkade jäkligt svår att hitta, och uppenbarligen var helt körd, så bestämde jag mej för att få isär den, det var lite pilligt men gick, dessutom sprätte den pyttelilla plastbiten som är fjäderbelastad iväg, så det blev en del letande (att man aldrig lär sej, man ska vara i en påse när man tar isär sånt här) , iaf så gjorde jag rent kontaktytorna med hjälp av glasfiberpennan jag fick av RogerK8 (tack så mycket igen!)
http://elektronikforumet.com/forum/view ... 3#p1205853
Och ihop med allt, det tog lite tid att få allt att lira, och det var lite svårt att få aluminiumnitarna att sitta efter att jag hade misshandlat dom med kniv för att få isär allt, men det gick, och fluken sa att nu funkade switchen!
Lödde fast poten igen och började pilla ihop allting, batteriet satt på laddning och när allt var ihop så anslöts batteriet och wee, displayen tändes och det brusade i högtalaren, dessutom kunde jag byta mellan minnena med ratten.
..Meeeeen, INGEN av knapparna i knappsatsen funkade.. suck.. isär med allt igen, rengöra kretskortet samt gummiduttarna på gummimattan med isopropanol, ihop med allt (inklusive laga ledningarna till högtalaren jag råkade slita isär vid demonteringen) och ihop igen.
NU funkar den!
Re: Senaste reparationen
Postat: 22 april 2016, 08:47:25
av LeCanard
Jasså ?
Re: Senaste reparationen
Postat: 22 april 2016, 14:00:14
av agfamatic
Reparerade en kinesisk meggerkopia där mätarens visare hade lossnat från ena lagret och därav inte gav något utslag.
Kvaliteten på insidan var som man kan förvänta sig av en kinesisk kopia, en aningens slarvigt ihopsatt, självgängande skruvar direkt i plasten mm men kretskortet såg iallafall helt ok ut och lödningarna var godtagbara.
Re: Senaste reparationen
Postat: 25 april 2016, 13:28:28
av agfamatic
Ytteligare en reparation utförd av mig nämligen byte av en rutten nätkabel på ett Tektronix 453 oscilloskop vilket var ett rent helvete då det innefattade att plocka isär halva oscilloskopet för att sedan behöva löda på en ny fräsch kabel med silverhaltigt Lödtenn
(annars går jorden under om man använder vanligt 60/40 enligt Tektronix-experterna)
Nu gäller det bara att försöka lära sig hur apparaten fungerar som tur är medföljde manual så det verkar som att jag har en hel del spännande kvällsläsning.
Re: Senaste reparationen
Postat: 25 april 2016, 22:18:03
av Sparky
Började dagen med att laga YrkesAkademins Dah Lih MCV 510 CNC-fräs från "Artonhundraogfrysafast" som ganska plötsligt vägrade gå i annat modus än "Hand". Felsökning på Fredags eftermiddag gav inga resultater IOM att vi koncentrerade felsökningen på fel ställe. Visade sig i morse att gaffeln till säkerhetsbrytaren på höger dörren hade lossnat och totalt missade spåret i säkerhetsbrytaren; något som fick maskinen att tro dörren var öppen och då vägrade köra. 20 sekunder senare, och med hjälp av en insexnyckel, var problemet löst.
-Sparky-