Hej. Förbered dig på en tegelsten,
Jag skall börja med lite allmänt tugg, bara för att kunna referera till det senare i svaret

Precis som du upptäckt finns det förhållandevis få personer att rådfråga inom ämnet. Det finns ju tyvärr inte mycket till skeppsvarv kvar i landet. De med rätt kompetens jobbar sannolikt på någon av dessa varv, hos FMV/Militär, Statligt verk, Privat konsultbyrå eller någon av de ytters få privatföretag som har personal med rätt kunskaper. Jag finns inom någon av dessa områden och kommer därför inte ge dig några exakta steg-för-steginstruktioner, dels därför att det kan bli fel utan att ha rätt vetskap om/sett objektet eller fullständiga kopplingsscheman. Dels för att jag inte heller enligt tidigare vill ha det på mitt ansvar. Du och din familj skall ju bo där, jag är rädd om er!
De som sitter på kunskapen har lagt åtskilliga år på att sätta sig in i detta och delar inte gärna med sig av informationen kostnadsfritt. Du ser bara som ditt exempel med Transportstyrelsens dokument. Hur vet man ens vilket av alla dokument eller klassning man skall rätta sig efter? Som tips har även Finska transportstyrelsen
http://www.trafi.fi en hel del bra dokumentation på svenska. Den gäller inte rakt av för dig, men kan vara bra att ha som uppslagsverk för termer etc. Mer utförliga än de svenska! Jag skall dock vara snäll att hjälpa dig en bit på traven. ( Slutligen bara för att ha det sagt. Idag gäller reglerna om behörig elinstallatör även fartyg, dock är det TS som är tillsynsmyndighet, inte Elsäkerhetsverket som på landbacken. )
(*) Alla svar nedan är min uppfattning baserat på vad jag läst, och kanske även missat, i hela tråden.
Även jag får nog frångå praxis och citera en del här för att få det begripligt.
gunne skrev:Det var jag inne på från början. Sen pratade jag med ett företag som sysslar med just marin elektronik och de menade bestämt att man ska ha en trafo med 230 V på sekundären "för att slippa nollan".
Jag undrar om det kan ha blivit något missförstånd här? Slippa nollan vill man ju. Men på primärsidan. Om det inte är ett missförstånd hävdar jag med bestämdhet att deras uppfattning är fel. Som jag kan tolka dina inlägg har du tänkt att köra 2*115 flytande och använda skrovet som jordtag. Det vill säga vad som kallas ett IT jordningssystem.
Om du bygger enligt detta måste du tvåpoliga dvärgar (dyra) samt det är inte säkert (*) att det räcker med enbart jordfelsbrytare, utan du måste använda dig av vad jag tidigare refererade till som läckströmsindikering. Fast nu ännu knöligare, dessutom en med brytande funktion. Om det visar sig räcka med jordfelsbrytare måste du använda 10mA istället för standard 30mA. ($$$)
Allt blir bättre, enklare och säkrare med ett riktigt trefassystem och trafo därefter! Kostnaden är, som du naturligtvis förstår direkt avhängd till vilken effekt den är dimensionerad för. Det är möjligt att du angett detta för din befintliga någonstans, det har jag i så fall missat. Här får man självklart göra en kalkyl och se hela effektbehovet för fartyget,
samt inte minst, vad finns tillgängligt iland i hemmahamnen och i eventuellt kommande framtida hamnar, och till vilken kostnad?
OK. Om jag då vill behålla min 230 V-trafo så måste jag ju koppla trefasuttagen utanför transformatorn. Du tycker då att man ska koppla faser + nolla till landströmmen och sen jorden till båtjord?
Nej. Absolut inte så! Du skall inte ha något utanför trafon.
Om du behåller trafon så gäller följande:
Koppla bort landströmmen och göm anslutningskabeln.
Skylta vid intaget att anslutning ej får ske.
Dra en lös matning från land och häng en byggcentral ombord.
Jobba med svetsen eller vad du nu tänkt göra. När du är klar vänder du på listan ovan..
RCD = jordfelsbrytare lyckades jag googla fram. Jag har ju tänkt ha det på sekundären men i de olika undecentralerna så att ett jordfel på ett ställe inte löser ut hela anläggningen. Men skadar det att även ha en på primären?
Det skadar inte, men är samtidigt inget krav
(*) I övrigt har du tänkt rätt med sektionering av centraler etc

Sätt gärna en hjälpkontakt på respektive rcd så du får ett larm när någon av de löser ut. Det kan vara praktiskt.
Det är så det är kopplat nu. Men chassit är isolerat från kärnan. Citat från marinelektrikern som nämnts ovan: "Inkommande jord till kärnan och utgående jord till chassit som sitter ihop med skrovet. Nollan används inte överhuvudtaget. Isolera kärnan från chassit med gummikuddar."
Det är i stort korrekt. Väljer du IT-system som jag skrev om är det dock sekundärens PE som du skall ansluta till kärnan. Nu kommer dock kravet på att du
skall ha rcd på primären..
(*)
Om jag satt ombord skulle jag;
1. Byta trafo osv enligt tidigare resonemang.
2. Bygga ett direktjordat 1*230. Det betyder (mycket kort beskrivet!) att du ansluter sekundärens lindnings ena part till skrov och skapar en egen PEN ombord. Nu har du plötsligt ett enfas 230-voltsystem med fas och neutralledare. Du kan bygga med enpoliga dvärgar, använda 30mA rcd osv.
(*)
Men.. Nä. Gör inte enligt punkt 2, det är allt jag kan råda till utan att skriva
två romaner. Ett IT blir ännu värre att få godkänt dessutom.
Hur mjuktartar man en 20 kVA-trafo? YD-start eller någon slags startmotstånd som förbikopplas efter x sekunder? Finns något DIN-monterat som enkelt löser biffen?
Orsaken till att man mjukstartar större induktiva belastningar (och här kom visst svaret på trafons storlek!) är dels för egen skull. Förr eller senare kommer du i nuvarande eller framtida hamnar stå inför problemet att lands säkringar ryker när du ansluter handsken. Eller kanske vid spänningsbortfall, eller vid efter ett spänningsbortfall när elnätets stationer automatiskt försöker koppla till spänningen igen (Du vet strömavbrott - ström åter - tre sekunder - svart igen - strömmen åter)
Är du inte ombord, har inget larm, larmet fallerar eller liknande så kanske du plötsligt är strömlös (Vinter - Kallt - Frysrisk) bara för att landanslutningens säkring löst ut. Enligt Murpy är elskåpet alltid i dessa fall låst, och om det är öppet så har antingen dvärgen eller rcd mattats ut och går inte återställa..
Dels är det för att uppfylla elleverantörens krav. Jag vet inte alls vart du kommer ha hemmahamn eller förutsättningarna där, det finns dock många, om inte alla nätägare som har villkor just hur stora direktstarter du får göra. Jag förstår att varje krona räknas i ett projekt av denna magnitud, men detta är något jag inte skulle spara in på.
Nerre skrev:Jag har sett mjukstartlösningar som består av tre effektmotstånd och en 3-fas kontaktor som kortsluter dem. Kontaktorns manöverspole matas från trafons sekundär.
Det är ungefär så de kommersiella lösningarna fungerar.

Kombinerat med lite smart styrning, timer och kontaktor för sekundärens utgång för att koppla till/från belastningen. Varje tillverkare av trafos brukar ha sin egen variant att sälja, så titta där!
Just beteckningen "klassad fartygskabel" hör jag ganska ofta.
Ja, det här är lite av en yrkeshemlighet.

Skämt å sido. För att ytterligare förvärra det hela är begreppet
Klassad även kopplat till vilken klass ditt fartyg är, eller som nu
Större ombyggnad , kommer klassas inom. Solklart? Gissa varför det finns konsulter för detta...
Nu är jag snäll. Jättesnäll. Här hittar du rätt typ som TS kommer acceptera.
(*)
http://www.nexans.se/eservice/Sweden-sv ... 2009V3.pdf
Samma marinelfirma som ovan har sagt till mig (ej ordagrannt): "I maskinrummet ska det vara klassad kabel. Övrig dold och synlig 230 V hushållsel så behöver det bara vara halogenfritt. Jag har aldrig hört talas om att TS skulle ha åsikter om hushållselen."
Det här går (jag vill inte) faktiskt inte svara på.
(*)
Återigen, jag personligen skulle endast rekommendera att du håller dig till en och samma kabeltyp.
Nu har jag ju redan dragit dold elslang och FK till hela däckshuset och styrhytten och det är inte så lätt att ändra på, så jag får hoppas att TS inte har synpunkter på det.
Nu får jag återkomma till vilket jordningssystem du valt, eller kommer välja. Kör du IT så har du de facto enbart två fasledare, ej "som vanligt" fas och neutral. Jag gissar (?) att du använt dig av brun, blå och gul/grön. I så fall är det fel och du kommer inte få detta godkänt. Vid tvåfas använder du brun, svart och gul/grön.
Läckströmsindikering ger mig inte många svar på google. Vad ska jag söka på för att hitta något DIN-monterat som motsvarar kraven?
Det närmast jag kan "översätta" det till (Felaktigt, men ganska nära) är jordfelsövervakning. Helt enkelt för att du skall uppmärksammas om DC-systemets positiva eller negativa pol har skrovkontakt på grund av något fel. Och/eller för AC-systemet, att skydda dig från person eller egendomsskada ungefär som en jordfelsbrytare gör. Jag är tråkig, men återigen, det beror på hur du kommer utforma systemet.
(*)
Här hittar du ett exempel på leverantör:
http://www.bender-de.com/en/solutions/s ... shore.html
Jag hoppas du inte känner att jag "skriver dig på näsan", jag kan upplevas så ibland.. Jag är mycket imponerad av ert projekt och det vore en dröm för mig att göra något liknande! Nåtningen av toalettdäcket var mästerligt utförd! Det är som någon annan skrev så roligt att se ett projekt som flyter (

) på och inte bara att man tröttnar halvvägs. Samt att hela familjen inkl den lille är med och bygger! Önskar er all lycka till och om jag får tid och möjlighet tittar jag in igen och kanske svarar på någon eventuell fråga. [/tegelsten]