Re: Projekt Stor-Erik, renovering av ångbogserbåt
Postat: 6 juli 2015, 21:13:35
Med moderna centraler med din-skene-grejer så är det väl normalt såpass bra isolering på grejerna med locket av att man kan jobba i en central med dess huvudbrytare avstängd men spänning påslagen in till huvudbrytaren. Om det blir fel före/i huvudbrytaren så kan man ju köra batterimatat eller före trafon för arbetsbelysning.
Däremot är det nog ändå en bra idé att ha säkringar i huvudcentralen för matningarna till övriga centraler. Dels får du lite selektivitet så att en av dessa löser ut vid riktigt fet belastning någon stans (tänk t.ex. att nån får för sig att ha storkalas och ansluter portabla matlagningsgrejer i alla uttag de ser i/kring köket eller vad det nu kan vara som händer i avlägsen framtid). Dels behöver kabeln från huvudcentral till undercentral inte tåla maximal ström som trafon ska kunna ge utan det räcker att den tål vad säkringen är på. (Om jag minns rätt - 32A - 6mm2 och 20A - 4mm2 o.s.v.).
I beräkningen saknar jag UPS/"maskineri" (om det nu ingår något "maskineri" från 230V) för centralen i maskinrummet. Förvisso är matning till UPS lite speciellt men det bör väl på något sätt finnas med i beräkningen.
Jag minns inte om detta diskuterats förr, men vad kommer UPS'en driva och hur kommer eventuell omkoppling ske?
Du skriver 25A huvudsäkring på landströmsidan. Avser du verkligen just huvudsäkring eller är det säkringen som matar trafon? Ursäkta att jag kanske låter petig men det jag undrar är om det är en säkring för all landström eller en säkring endast för trafon. Om det är för all landström så bör den vara på de 32A intaget tål, om det ens ska vara en säkring alls. Det är ju onödigt att lösa ut den säkringen bara för att det både dras ström ur något av trefasuttagen och trafon samtidigt.
Jag vikarierar lite för Captain Obvious och säger att trefassäkringarna givetvis bör vara trepoliga och att personskyddsautomaterna måste ha tvåpolig säkring. Men det här har väl redan tjatats om till leda i tråden, jag skyller på dåligt minne som orsak till att jag tjatar om det igen
Givetvis så ger ju trafon 1,74 gånger mer ström på sekundären än på primären, det styr givetvis säkringsvalen.
Säkring på trafons primär bör rimligtvis väljas med en karaktäristik som lämpar sig för att starta en trafo - det kan nog gå rätt hög toppström så den bör nog vara tillräckligt trög.
Jag skulle tro att det kan vara en rätt bra idé att ha jordfelsbrytare på alla grupperna på landströmsidan, antingen en gemensam eller antagligen bättre en för trafon och en för övriga uttag.
Sorry om jag drar upp sånt som redan retts ut. Inte lätt att minnas alla detaljer när det inte är min båt.
Däremot är det nog ändå en bra idé att ha säkringar i huvudcentralen för matningarna till övriga centraler. Dels får du lite selektivitet så att en av dessa löser ut vid riktigt fet belastning någon stans (tänk t.ex. att nån får för sig att ha storkalas och ansluter portabla matlagningsgrejer i alla uttag de ser i/kring köket eller vad det nu kan vara som händer i avlägsen framtid). Dels behöver kabeln från huvudcentral till undercentral inte tåla maximal ström som trafon ska kunna ge utan det räcker att den tål vad säkringen är på. (Om jag minns rätt - 32A - 6mm2 och 20A - 4mm2 o.s.v.).
I beräkningen saknar jag UPS/"maskineri" (om det nu ingår något "maskineri" från 230V) för centralen i maskinrummet. Förvisso är matning till UPS lite speciellt men det bör väl på något sätt finnas med i beräkningen.
Jag minns inte om detta diskuterats förr, men vad kommer UPS'en driva och hur kommer eventuell omkoppling ske?
Du skriver 25A huvudsäkring på landströmsidan. Avser du verkligen just huvudsäkring eller är det säkringen som matar trafon? Ursäkta att jag kanske låter petig men det jag undrar är om det är en säkring för all landström eller en säkring endast för trafon. Om det är för all landström så bör den vara på de 32A intaget tål, om det ens ska vara en säkring alls. Det är ju onödigt att lösa ut den säkringen bara för att det både dras ström ur något av trefasuttagen och trafon samtidigt.
Jag vikarierar lite för Captain Obvious och säger att trefassäkringarna givetvis bör vara trepoliga och att personskyddsautomaterna måste ha tvåpolig säkring. Men det här har väl redan tjatats om till leda i tråden, jag skyller på dåligt minne som orsak till att jag tjatar om det igen

Givetvis så ger ju trafon 1,74 gånger mer ström på sekundären än på primären, det styr givetvis säkringsvalen.
Säkring på trafons primär bör rimligtvis väljas med en karaktäristik som lämpar sig för att starta en trafo - det kan nog gå rätt hög toppström så den bör nog vara tillräckligt trög.
Jag skulle tro att det kan vara en rätt bra idé att ha jordfelsbrytare på alla grupperna på landströmsidan, antingen en gemensam eller antagligen bättre en för trafon och en för övriga uttag.
Sorry om jag drar upp sånt som redan retts ut. Inte lätt att minnas alla detaljer när det inte är min båt.
