Renovering av Kewet El-Jet 4 från 1995

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
bigmac
EF Sponsor
Kontakt:

Re: Renovering av Kewet El-Jet 4 från 1995

Inlägg av bigmac »

varför sätter man en resistor? som ser ut så här? 100K enligt färgkod och uppmätning. men varför?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
bigmac
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av bigmac »

Jag kan nämna att jag fått kontakt med firman som tillverkade kortet. Firman finns kvar. Han blev djupt impad av mitt lilla projekt. Har även fått ett namn på killen som utvecklade programvaran för kortet. :)
Glycol79

Inlägg av Glycol79 »

Vad är det där kortet till ? är det till intrumentet?
Jag har meckat en del med en kewet för många år sedan. Men den hade bara en analog hastighetsmätare samt en batterimätare. Elektroniken var motorkontrollern samt dc/dc stepdown.
Som en golfbil ungefär.

Jag blev sjukt sugen på att skaffa en Kewet nu. Hade klarat alla mina körningar förutom släptransporter samt husvagnssemester med en sådan. Kör en massa onödiga småkörningar med dieselbilen nu bara för att det är totalt livsfarligt att cykla eller köra elscooter på landsvägarna här.
Har 40-70 Km/h väg till jobb 1,8 mil enkel resa.
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

bigmac skrev:Jag kan nämna att jag fått kontakt med firman som tillverkade kortet. Firman finns kvar. Han blev djupt impad av mitt lilla projekt. Har även fått ett namn på killen som utvecklade programvaran för kortet. :)
Det var inte dåligt, idag hade det normalt blivit kalla handen direkt.

Det där hade jag tagit som en kondensator, har aldrig sett liknande som en resistor.
malman

Inlägg av malman »

Motståndet är med stor sannolikhet en NTC. De brukar levereras i dylik förpackning.. ;)
Tex; http://www.vishay.com/docs/29049/ntcle100.pdf

Dvs temperaturmätning av omgivningstemperatur runt kortet..
Är det R80?

Ser i så fall ut att landa på 80c552’ans pin1 ADC0, och har en kondring till jord, och ett pullupp motstånd till avref+. Andra sidan av R80 landar i jordplanet.

MEN..... här är något lurt!!!! C65 och R79 verkar ej vara lika kopplade i scanningar på sid 3 och layout på sid 6...

Ser ut att finnas en via vid R79 i den senare, som ej återfinns i sid3 scanningarna... och om man skall tro scanningen så lämnar signalen via R79 ut till kontakt JP5. Hmmm
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Just ja det finns ju NTC:er som är liknande, så extremt sällan jag sett denna typ att jag totalt glömt bort det. :D
limpan4all

Inlägg av limpan4all »

Imponerande att göra en reverse enginering och layout på så pass kort tid.

Jag håller definitivt med, låt lite tid gå och kolla sedan av allt igen, det är troligt att du missat något. Och då det "bara" är ett hobbyprojekt så blir några extra kortvändor onödigt dyrt...
Användarvisningsbild
bigmac
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av bigmac »

Tror jag har hittat de flesta buggarna. Noterade dock att jag missat en jordpunkt på en avstörningskonding, men jag skrapar det enkelt när kortet kommer. Lite irriterande dock.

Har somsagt fått lite mailkompisar i Danmark. Här ifrån tillverkaren av styrkortet

"Stor respekt for det store arbejde du har udført.
Printet er i sin tid udviklet for Kewet af et ingeniørfirma der hed Penell. Dette firma blev overtaget af RTX Telecom i 2004.
Indehaveren af Penell dengang hedder Bjarne Flou. Du kan finde ham på Linked In. Måske kan han hjælpe."

Så nu är Bjarne mailad. Har man lite tur sitter han och trycker på kod och elschema någonstans.

bra spottat det där med NTC-motståndet. Det borde jag fattat när ohmtalet sjönk stadigt när jag höll det i handen :vissla:
Användarvisningsbild
bigmac
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av bigmac »

limpan4all skrev:Imponerande att göra en reverse enginering och layout på så pass kort tid.

Jag håller definitivt med, låt lite tid gå och kolla sedan av allt igen, det är troligt att du missat något. Och då det "bara" är ett hobbyprojekt så blir några extra kortvändor onödigt dyrt...
Sprint Layout är exceptionellt snabbjobbat. Det är nästan så det går av sig självt. Bland de bästa programmen jag någonsin använt alla kategorier. Framförallt är ledningsdragningen sjukt fin eftersom programmet själv lägger fina vinklar osv på banor
Användarvisningsbild
bigmac
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av bigmac »

okej. 5 kort beställa från PCB way. Har somsagt hittat en miss, en jordanslutning som inte anslöts till jordplanet korrekt. Det är på en avstörningskonding på 5V-linan, och det finns en hel dröse andra kondingar på samma lina, så även om jag skulle ha missat det hade det nog inte gjort ngt. Bara skrapa lite på lödmasken så löser det sig.
komponenter för 2 kort beställda från ebay, farnell & mouser.
0.1% motstånden va lite kluriga, fanns bara på mouser
cpu, sockel, sram, eprom och eeprom finns inte nytt längre plus nån logikkrets va lurig, så det blev new old stock/beg från ebay.

ska bli spännande att se om det ryker ngt. eftersom jag gör allt lite bakvänt kommer jag göra sista komponentkontrollen /värden när jag löder i komponenterna. Då prickar jag av det som jag avlödde och trippelkollar allt allt stämmer.

Dyraste komponenten va nån opamp.. kostade typ 120 spänn. SVETT
Användarvisningsbild
bigmac
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av bigmac »

Nu är bom-filen så gott som klar iaf

Användarvisningsbild
bigmac
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av bigmac »

Glycol79 skrev:Vad är det där kortet till ? är det till intrumentet?
Jag har meckat en del med en kewet för många år sedan. Men den hade bara en analog hastighetsmätare samt en batterimätare. Elektroniken var motorkontrollern samt dc/dc stepdown.
Som en golfbil ungefär.

Jag blev sjukt sugen på att skaffa en Kewet nu. Hade klarat alla mina körningar förutom släptransporter samt husvagnssemester med en sådan. Kör en massa onödiga småkörningar med dieselbilen nu bara för att det är totalt livsfarligt att cykla eller köra elscooter på landsvägarna här.
Har 40-70 Km/h väg till jobb 1,8 mil enkel resa.
Det är CarController-kortet. Styr effektuttag, mäter effektuttag (genom en schunt), visar hastighet, mätarställning, batteriliv, laddnivå. Blev helt omarbetat sen för El-Jet 5. Jag har det kortet också, kanske blir en reverse engineering på det också - har dock ingen bil att testa det på sen....
Användarvisningsbild
rvl

Inlägg av rvl »

har dock ingen bil att testa det på sen....
...ännu. :mrgreen:
Användarvisningsbild
bigmac
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av bigmac »

Har fått svar från killen som konstruerade kortet och utvecklade programvaran. Tyvärr har han inga backupper kvar på detta projekt. Allt överläts till T&O i Danmark runt 1996 och det företaget har genomgått flera ägar/namnbyten och jobbar idag med andra saker. Ingen dokumentation finns kvar tyvärr. Har kollat även med dom. Så man kan nog beteckna detta som abandonware....

Så här skrev han
Det er rigtigt at det er mig som for mange år siden var med til at udvikle en carcontroller til KEWET, både elektronik og software. Software er skrevet i ’C’ og jeg brugte en IAR compiler hvis det kan hjælpe dig. Jeg har ikke dokumentation eller sourcekode til programmet, så jeg kan ikke hjælpe dig.
Så vår snabba analys om att allt va skrivet i ett högnivåspråk stämde. C stämde också (kanske inte va ngn högoddsare). Tyvärr besitter jag inga vidare programmeringskunskaper, så att utveckla en ny programvara är inte görbart bara för "the lulz"... fast det finns kanske några snabbkurser i C på youtube... hur svårt kan det va lixom ;-)
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Det är absolute inte programvaran du skall återuppväcka!
Det är funktionaliteten och den kan du göra med ett antal standard hårdvara typ.
Skriv svar