Motordrivenrullgardin, motor?

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
NSR_Martin
Kontakt:

Inlägg av NSR_Martin »

Kul att se att min tråd används och kommer till nytta, själv har jag inte gjort någongting mer och kör alltså rullgardinen upp och ner manuellt, har en sladd från motorn till handtaget som ligger på bordet vid sängen, batteriet sitter i den med så jag laddar det en gång i veckan eller så... Allt funkar kanon, oringen håller finfint, skulle kanske behövas smörjas in med lite fett som inte torkar ut dock, hudsalva gör nämligen det, hehe...

Nu när jag fick se tråden igen fick jag lite insperation att dra igång och bygga automatisering av upp och nerrullning :P Får se när jag får tummen ur!
Användarvisningsbild
Ulf

Inlägg av Ulf »

Hej
För att kolla om gardinen är uppe eller nere i ändlägena så borde det gå att använda två läsgafflar (eller diod/fotodiod beroende på gaffelns längd), en på vardera sidan, som gardinen får gå igenom. Sedan så har man en slits på ena sidan som indikerar nere och på andra sidan som indikerar uppe.

Bara en tanke alltså.

/Ulf
Användarvisningsbild
NSR_Martin
Kontakt:

Inlägg av NSR_Martin »

Har nu kopplat ihop det lite tillfälligt med mikrobrytarna så nu funkar elektroniken, det funkar o köra upp och ner och den stannar när den ska, fast rullgardinen krånglar och åker lite frammåtillbaka så den missar brytarna ibland, har en idé om hur jag kan lösa det och ska göra det när jag får lust...
SciFi

Inlägg av SciFi »

Hej Martin

Du skulle inte kunna lägga upp lite bilder samt kopplingschema på ändlägesbrytningen?

Mvh Staffan
Användarvisningsbild
NSR_Martin
Kontakt:

Inlägg av NSR_Martin »

Ska se om jag kan fixa några bilder.... Nu när jag fick syn på tråden igen fick jag lust att meka vidare så det fungerar felfritt sen...
Macan

Inlägg av Macan »

det skulle vara trevligt med en rullgardins väckarklocka nu på sommrarna. bara att ställa in klockan och vakna till solet ljus på mornarna.. :D
Användarvisningsbild
Greger!

Inlägg av Greger! »

Har gjort det på min, fast det är inte lika roligt varje gång om t.ex det är väldigt ljust ute :D ,
om du funderar på att bygga något liknande så rekomenderar jag att du skrotar en begangnad ratt med
forcefreedback som du koppar till datorn, då har du möjlighet att styra genom datorn eller även manuelt
med potentiometern som finns innuti ratten, är ganska enkelt att göra även om man är nybörjare.
Om man vill så kan man även göra som jag har gjort att man lägger dit en fotoresistor som reagerar när det blir ljust.

Lycka till! om du nu ska göra en. :wink:
Skriv svar