Ljusstyrd theremin *Klart*

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Jag satt just och spelade lite. Tänkte att LjusThereminen måste få vara med på ett litet hörn. Det tog ett tag att lära sig var tonerna sitter, men tillslut fick jag grepp om ..luften.

Naturligtvis måste man ju passa på att göra lite reklam för hur den låter! 8)
Såhär blev resultatet. (MP3-fil, 899kB.)

LjusThereminen har fått lite reverb, men annars är allt helt "naturellt".
(Störningen som hörs ibland kommer från en synth där line-förstärkaren inte mår bra...)

Ska lägga upp en till låt senare, men den är inte klar än. Fritzell kommer troligtvis vara med på den. :)

Såg just att bilderna på det ihopmonterade instrumentet saknas. :oops: Ska fixa det.
Användarvisningsbild
lgrfbs
Kontakt:

Inlägg av lgrfbs »

Låter japanskt :)
Snyggt jobbat!
Användarvisningsbild
babbage

Inlägg av babbage »

I början låter det nästan som en röst, sen tycker jag att det påminner lite om att spela på såg, det är väl glissandona.
Användarvisningsbild
Illuwatar
Kontakt:

Inlägg av Illuwatar »

Mysigt ljud - är det inte lite som att spela slide? Man måste "känna" vart tonerna är...

Klart intressant instrument med coolt ljud.
Användarvisningsbild
Kezo

Inlägg av Kezo »

Riktigt skönt ljud 8)
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Illuwatar: Jo precis, det känns ungefär som att spela slide.

En bild på den färdiga LjusThereminen:

Bild
En ratt sitter *inte* snett. Det blev någon konstig effekt i kameran..

Nu skulle jag vilja hitta den där turboknappen så man blir klar med alla andra projekt och kan börja bygga något annat roligt instrument. :)
cosmox
EF Sponsor

Inlägg av cosmox »

Vackert! *klapp klapp* :)
Användarvisningsbild
Stuggi
Kontakt:

Inlägg av Stuggi »

Nu fattas bara de kompletta scheman:en som utlovades! :D

EDIT: Glömde säga "BRA JOBBAT!!!" :D
Senast redigerad av Stuggi 22 september 2006, 20:57:16, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
jack
EF Sponsor

Inlägg av jack »

Mycket fina grejer, Jimmy! Bra jobbat!

Kan annars bara hålla med föregående talare.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Tack. :)

Kompletta scheman... ehm, det blir inte lätt. De sista ändringarna är inte dokumenterade över huvudtaget. :oops: :)
Användarvisningsbild
Fritzell

Inlägg av Fritzell »

Coolt! Bra jobbat :bravo:. Blev sugen på att bygga en själv till och med :D

Som sagt det låter väldigt "röst likt". Vad är det för oscillator i thereminen? Kan väl inte vara en ren sinus?

Använder du bägge händerna när du spelar? Kan tänka mig att man lägger in en hand från sidan och tex andra handen över, sen drar man bort den undre handen för att träffa nästa ton utan att få en "glide". Däremot lär det ju vara ganska enkelt att göra snygga glidningar och faktsikt vibraton vilket jag hör att det finns ett par 8) Misstänker att detta åstakoms genom att röra handen upp och ner med små steg. Ungefär Hur långt från ljusssensor spelar du?
Mycket frågor :)

och förresten, spännande att jag ska vara med =) Bara att hojta när det är dags.
schema vore också trevligt också...
Senast redigerad av Fritzell 23 september 2006, 12:17:34, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Macce

Inlägg av Macce »

Häftigt!

Du orkar inte spela in en film där du spelar på den? Vore rätt kul att se.
Användarvisningsbild
Adis
Kontakt:

Inlägg av Adis »

wow! :whoho: :bravo: nice som fan lät det och såg ut ;)
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Kul att ni gillar den. :)

Fritzell:
Det sitter två oscillatorer i den. En (ganska ren) sinus och en cosinus. Dessa mixas ihop och moduleras för att få ett lite komplexare ljud. Jag använder OP-förstärkarna TL081 till oscillatorer och modulering.

På några ställen använder jag båda händerna, men mesta tiden är det bara en hand. Man lär sig exakt hur mycket man behöver flytta handen för att det ska bli en helton lägre/högre. I den här låten har jag handen igenomsnitt 20cm från thereminen, men det går att ändra med trimpotarna på baksidan som även används för att ställa in känslighet och ton-omfång. LjusThereminen klarar att registrera rörelser max ca 70cm från sensorn. Om man gör små rörelser så blir det ganska trevligt vibrato.

Macce:
Jodå, jag kan göra en liten demofilm. :)
Användarvisningsbild
Fritzell

Inlägg av Fritzell »

Ah intressant. Jag provade att generera en sinusvåg 0° på 220Hz och mixa den med en andra signal, också sinusvåg fast förskjuten mellan 5°-180° (osäker på hur pass mycket cos är förskjuten), ingen modulering alls alltså utan bara ren mixning. Är lite nyfiken på hur den här signalen såg ut men man hörde en tydlig skillnad. Ljusast blev ljudet med ca 5-20° förskjutning mellan signalerna.
Ljudet blev ljusare och mer intressant som sagt. Ganska likt Thereminen.

Vore coolt om man kunde bygga så att man ställbart kunde ställa fasförskjutningen på den andra oscillatorn för att exprimentera fram olika ljud.

Vad kör du med för modulering? FM, AM? Spännande det där... sen kan kan ju exprimentera med olika vågformer också och slänga in fler oscillatorer.
Styr ljussensorn (?) bägge oscillatorernas frekvens parallellt och hur funkar det ungefär?

Måste du ha nån speciell belysning i rummet?
Fick en idé annars om att man kunde lägga en theremin ner och göra en planka som går ut från den och måla en klaviatur på så ser man tonerna om man tex enklare vill kunna pricka en ton som ligger långt ifrån den man just spelade på.

Hur reagerar Thereminen om man inte håller för händerna? skenar den iväg i frekvens då? för de "theremin-låtar" jag hört så verkar det som att det alltid finns ett ljud från thereminen, dvs det går inte "släppa" ljudet...
Skriv svar