Sida 7 av 21
Re: Högtalarkonstruktion, del II
Postat: 24 juli 2015, 21:07:13
av Spisblinkaren
SeniorLemuren skrev:Ja, det beror ju lite på vilken av sakerna som är tyngst förstås.
Inte så kul att stå och fibbla med en ytterdörr för att slipa upp nyckelhålet. 
Men de småbitar TS jobbar med är ju perfekt att ha i handen.
Jag är ju lyckligt lottad som har en pelarborrmaskin, Lägger man det som skall slipas på borrbordet och har trissan i maskinen så blir ju slipningen absolut plan och i rät vinkel dessutom. Jag brukar använda ett underlag med större diameter än det som skall slipas så att trissan går igenom hålet några mm.
För att slipa mindre bitar kan man ju klara sig med ett litet borrmaskinsställ.
Den här kommentaren tycker jag är mycket rolig
MVH/Roger
Re: Högtalarkonstruktion, del II
Postat: 25 juli 2015, 19:21:16
av Spisblinkaren
Så, nu har jag fått snickrat ihop den första högtalaren
Bifogar "lite" bilder
MVH/Roger
PS
Nu ska jag alltså skaffa mig ett 3mm don och försänka dyckerten nån millimeter. Sen ska jag på nåt sätt slipa den mera skarvlös (brädgården sågade till mycket exakta bitar så skarvarna är små men finns där). Jag undrar högt hur slipningen skall gå till. Hyra slipmaskin? Eller slipa för hand med tre olika sorters papper? Först vill jag dock applicera plastiskt furu på baksidan där det tyvärr spruckit en del. Sen slipar jag och slutligen lackar jag med båtlack och pensel. Förmodligen behöver jag slipa igen efter första lackningen pga resning men sen blir det två lager lack till. Tror det kommer bli assnyggt. Inte bara pga den livfulla furun utan också pga sandwich-konstruktionen.
Re: Högtalarkonstruktion, del II
Postat: 27 juli 2015, 06:14:02
av Retroperra
Tjusigt - jag skulle ha borrat hålen för elementen innan slipning/lackning.
Vad kör du med för dämpmaterial?
Re: Högtalarkonstruktion, del II
Postat: 27 juli 2015, 08:40:23
av SeniorLemuren
Innan du lackar så blöter du ytorna med vatten så att träet reser sig och slipar med 180-240-papper, sedan lackar och slipar med >= 240-papper mellan varje lager och lackar tills du är nöjd.
Före sista lagret kan du välja ett 500-600 papper eller ännu finare om du fått en fin yta innan. Vill du spegla dig i högtalaren slipar du med 1200 papper sista gången. Då har du billack-yta
Bordet på bilden lackade jag tio gånger med slipning mellan varje lager och lackade med pensel. Det är absolut slätt och man kan inte se tillstymmelse till penseldrag.
bordStyrhytt.jpg
Närbild:
krydd-ölställ.jpg
Re: Högtalarkonstruktion, del II
Postat: 27 juli 2015, 16:52:46
av HUGGBÄVERN
Jag köpte ett 2000-papper till min gura ....
Visst, underarbetet är viktigt. Sedan ska man veta att spackel OCH LIM är ett elände. Lackar man blir åtminstone limmet vitt medan träet mörknar eller gulnar med tiden. Jag har björkstolar i köket med vita fläckar efter spackel.
Re: Högtalarkonstruktion, del II
Postat: 27 juli 2015, 17:57:48
av SeniorLemuren
Ett litet knep man kan ta till om man har en fog mellan 2 bitar som inte sluter helt ihop eller en liten repa. Man stryker på lite vitt trälim och gnuggar ner i springan, man sparar lite lim även på ytan. Sedan slipar man över det med en oscillerande slipmaskin, gör om proceduren några gånger och fogsprickan är borta.

Re: Högtalarkonstruktion, del II
Postat: 27 juli 2015, 19:15:24
av HUGGBÄVERN
Och när det gäller MDF, hjälper ingenting. Jag har provat att fräsa ett V-spår över limfogarna och fyllt med spackel. Hjälper inte. Alla skarvar syns oavsett vad man gör.
Re: Högtalarkonstruktion, del II
Postat: 27 juli 2015, 23:33:02
av Spisblinkaren
SeniorLemuren skrev:Innan du lackar så blöter du ytorna med vatten så att träet reser sig och slipar med 180-240-papper, sedan lackar och slipar med >= 240-papper mellan varje lager och lackar tills du är nöjd.
Före sista lagret kan du välja ett 500-600 papper eller ännu finare om du fått en fin yta innan. Vill du spegla dig i högtalaren slipar du med 1200 papper sista gången. Då har du billack-yta
Bordet på bilden lackade jag tio gånger med slipning mellan varje lager och lackade med pensel. Det är absolut slätt och man kan inte se tillstymmelse till penseldrag.
bordStyrhytt.jpg
Närbild:
krydd-ölställ.jpg
Det här gillar jag för jag har inte en susning om hur jag skall gå till väga.
Tills du sa det där med blötläggning förstås.
Nu är det dock som så att även om min brädgård kapat med schysst precision så finns det skarvar.
Speciellt sista högtalaren fick en tråkig nästan 2mm skarv mellan bakstycke och sidostycken.
Jag vill börja med att slipa ner alla sådana skarvar.
Tänkte köpa denna billiga slipmaskin i morgon:
http://www.clasohlson.com/se/Slipmaskin-Cotech/40-7007
Dock kvarstår det kunniga tricket med vilken grovlek på slippappret jag skall använda.
Och jag som är total novis, har ingen aning
Jag får väl leta upp nåt lagom grovt papper och köra på (ute, obs

).
En annan fadäs i mitt maniska högtalarbygge var att en spik gick såpass snett så den spräckte locket.
Önskade det hade varit botten men nu var det locket.
Jag hann slå i spiken fullt ut innan det sprack så det är omöjligt att göra om det utan att det blir fult.
Bankade några gånger med hammaren på sprickan och det blev bättre men känns inte bra.
En stilla önskan, efter jag slipat högtalarna jämna (med Size W) och blött dom, vilka sandpapperstorlekar bör jag välja?
Min amatörmässiga ide' är:
1) Fint papper (Size=X)
2) Lackning #1
3) Fint papper igen (Size=Y)
4) Lackning #2
5) Fint papper igen (Size=Z)
6) Lackning #3
Jag har förresten hittat denna båt-fernissa jag kommer använda:
http://www.seasea.se/Article.aspx?ArticleNo=21280
MVH/Roger
PS
Mycket fint bord
Och så kommer jag köpa plastiskt furu och ett 4mm don på Järnia i morgon också

Re: Högtalarkonstruktion, del II
Postat: 27 juli 2015, 23:43:32
av Spisblinkaren
Mina fyra högtalare gjorda av 21mm plywood
MVH/Roger
Re: Högtalarkonstruktion, del II
Postat: 27 juli 2015, 23:54:48
av Spisblinkaren
Retroperra skrev:Tjusigt - jag skulle ha borrat hålen för elementen innan slipning/lackning.
Vad kör du med för dämpmaterial?
Tack!
Men vadå, menar du?
Dom är "borrade" och byggda men varken slipade eller lackade än.
Dämpmaterial tycker jag är onödigt
Visst, man får ner basgången om man stoppar in lite "ull" men vadå, det är väl inte basen som är det viktigaste?
Jag har bitumen-mattor men jag kommer inte använda dom heller för jag tror att, kanske speciellt plywood, inte är så stumt så att lådan i sig påverkar ljudet.
Men jag vet inte.
Allt jag vet är att jag kommer köra dom "naturell".
MVH/Roger
Re: Högtalarkonstruktion, del II
Postat: 28 juli 2015, 09:31:56
av Retroperra
Bra byggt!
Visst, 21mm kommer inte att svikta i en så pass liten låda utan kruxet är resonanser, speciellt i en låda med väggar som är parallella.
Resonanser är ett smärre h*vete när man strävar efter välljud. Det gäller både resonanser i rummet och inne i högtalarlådan (eller på scen för den - dvs jag - som svurit över galet byggda trumpodier).
Resonanser är tråkiga för man kan inte EQ:a bort dom. Det blir en tydligt hörbar puckel i frekvensgången som liksom plockar upp, förstärker och förvränger . Och det påverkar inte bara toner i den frekvens det är fråga om utan också övertoner från underliggande toner börjar studsa och leva faen. Det påverkar också transienta ljud som trummor, piano som kommer att "eka" nån halvsekund i den tråkiga frekvensen.
I rummet kan man styra undan en del med dämpmaterial, mattor på golv och väggar, basfällor mm. Men inne i en högtalarlåda är ända valet dämpmaterial.
Ta en rejäl näve glasull (med handskar på) i en låda och skruva ihop och testa ljudet med två lådor, en utan och en med dämpning så tror jag att skillnaden blir uppenbar.
Man kan givetvis utnyttja resonanser och dämpa frekvenser. Det är vad som händer i moderna ljuddämpare i fordon.
Re: Högtalarkonstruktion, del II
Postat: 28 juli 2015, 22:05:45
av Spisblinkaren
Så du tycker det är ett misstag att inte ha dämpmaterial (glasull) i högtalarna?
Det hade varit intressant att testa med/utan för jag är skeptisk.
Problemet är att det inte är så lätt i min variant (måste skruva loss basen).
Hade jag kört samma uppsättning element på båda paren hade det varit lättestat men nu är det inte så.
Intressant också att jag upplever inga av de problem du beskriver med dom tomma lådorna jag redan kör på (som dessutom delvis har plåtchassie).
Dom har endast problem med övre mellanregistret vilket jag tycker mig tydligt höra kommer från diskanten.
Ett av dom här nya paren har samma elementuppsättning men en något flyttad brytfrekvens (4,2->5kHz).
Det är också bättre, åtminstone teoretiskt, precision i övergången.
Rätta mig slutligen om jag har fel: Det är luften i högtalarna som gör jobbet, väggarna finns mest till för att förhindra att basen kortsluter sig själv.
MVH/Roger
PS
Bifogar bild på den tidigare generationens högtalare (KLS-93B).
Re: Högtalarkonstruktion, del II
Postat: 28 juli 2015, 22:15:17
av HUGGBÄVERN
Du får stående våg inne i lådan, vilket innebär toppar där du får dessa resonanser. Vadderar du lådan dämpar du ut dessa resonanstoppar. Dessutom får du värmeutveckling i ullen då den absorberar rörelseenergi ur luften och det får lådan att verka större än den är.
Det första problemet ger burkigt ljud.
Re: Högtalarkonstruktion, del II
Postat: 28 juli 2015, 22:20:57
av Spisblinkaren
Vad ska jag göra åt spiken som stack och fick locket att spricka?
Nån som har nåt förslag?
Jag behöver dessutom driva in den lite till mha ett drivdon så jag kan sandpappra ner alla skarvar.
Om jag försöker gräva efter spiken så blir det jättefult.
Eventuellt kan man bända loss "sprickan", använda drivdonet för att banka tillbaks spiken något samt limma tillbaks flisan efteråt.
Kan gå med det enda lilla problemet om ett nytt spikhål.
Om jag inte gör nåt utan bara driver in den lite till (och kanske hamrar sprickan så platt som möjligt) så är frågan vad seriös slipning gör för skada/nytta.
Kanske jag kan dona spiken, hamra flisan, limma flisan och sen slipa?
Annars får jag väl ställa högtalaren uppochner
Jag som har ambitionen att få dom så fina som möjligt ju
MVH/Roger
Re: Högtalarkonstruktion, del II
Postat: 28 juli 2015, 22:29:36
av Spisblinkaren
soundbrigade skrev:Du får stående våg inne i lådan, vilket innebär toppar där du får dessa resonanser. Vadderar du lådan dämpar du ut dessa resonanstoppar. Dessutom får du värmeutveckling i ullen då den absorberar rörelseenergi ur luften och det får lådan att verka större än den är.
Det första problemet ger burkigt ljud.
Okej, jag ger mig och har ingen lust att testa det här vedertagna.
Så frågan är väl mest hur mycket ull jag skall nyttja.
Och vilken typ av ull (även om Retroperra redan så tacksamt tipsat mig om glasull).
Undrar om Byggmax har
Det känns som om ullen skall vara ganska fluffig i alla fall så Rockwool går bort
MVH/Roger