Renovera el- moppe

Berätta om dina pågående projekt.
Anders_gbg

Re: Renovera el- moppe

Inlägg av Anders_gbg »

Ok, jag uppskattar entusiasmen men målet var ett realistiskt alternativ på låg(under 1000kr) budget. Sladd lösa borr/skruv maskiner finns för en relativt billig peng på loppisar och liknande. Saken är bara den att (om jag räknat rätt) motorerna i dom verkar ligga närmare 1kW i en motor stor som en (tom)toa rulle och dom har "växel låda" , jag misstänker att vid längre drift beföver dom båda kylas. Min skruv dragare har 32Nm vid 350 rpm i "låg" växel, den kör max 1250 rpm på "hög" växel (18 volt) och borde då ge ca 8.9Nm om hastighet och vrid är i motstående förhållande till var andra. Bör växeln låsas i hög läge eller kan den göra nytta vid backig körning? Kan "olje bad" med ej ledande tunnflytande olja funka både som smörjning och kylning?
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Du har inte max moment och fart samtidigt, och de tål det absolut inte kontinuerligt.
Anders_gbg

Inlägg av Anders_gbg »

Jag har sett videos med skruvdragar drivna el moppar, verkar funka. Har jag rätt när jag gisstimerar att motorn i (dom flesta, 18volt) skruv dragare borde vara ca 1KW? Räknade med Nm rpm och volt infon enligt tabellen nämd i tidigare inlägg.

Det jag lärt mig om el motorer är att dom har fullt vrid från 1rpm till max, det är därför el bilar axar som skållade råttor.
Användarvisningsbild
el34

Inlägg av el34 »

Varför krångla med skruvdragare som inte är gjorda för ändamålet? Det finns ju massa motorer som är gjorda för att driva kontinuerligt. Skulle jag ge mig på att renovera en elmoppe så hade jag gjort det så jag slipper leda den hem efter att motorn brunnit från en skruvdargare.

Några förslag finns här:

http://www.rull.se/Reservdelar_&_Batterier/Motorer_
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Anders_gbg skrev:Det jag lärt mig om el motorer är att dom har fullt vrid från 1rpm till max, det är därför el bilar axar som skållade råttor.
Det stämmer inte. De har fullt vrid från noll och en bit upp, men inte till fullt varv.
Det stämmer inte heller för alla motortyper. Vissa tappar moment fort.
Anders_gbg

Inlägg av Anders_gbg »

el34:
Som framgår av tidigare inlägg är det av budget skäl jag söker alternativa material källor och visst kan jag köpa
en ny komplett el moppe men var är nöjet,problem lösningen och personliga utveklingen av att bara göra sånt
som andra redan gjort. Halva nöjet är att upptäcka sätt att åter använda vanliga föremål på nya spännande sätt.
Med det sagt vill jag naturligtvis hitta den optimala (effekt per krona)metoden. Om skruv dragar motorer tex kostar
lite nog och är lätta att konvertera gör det inte så mycket om dom bara håller några månader/år men jag vill naturligt
vis försöka få ut längsta livs längden möjligt, därför är jag intresserad av okonvensionella metoder att uppnå önskade
resultat. :tumupp:
Anders_gbg

Inlägg av Anders_gbg »

danei:
Att bara säga "du har fel" är inte spesiellt hjälpsamt eller trovärdigt, bygg på med bevis annars är det bara åsikter av litet
eller inget värde som inte för saken frammåt.
Användarvisningsbild
el34

Inlägg av el34 »

Vad är det för elmoped du har? Låter mer som du beskriver en elscooter. Har själv en elscooter med blyaccar och en motor på 800 Watt. Har du någon bild på mopeden så blir det ju lättare för oss att komma med förslag om vi ser hur den är byggd.
Anders_gbg

Inlägg av Anders_gbg »

Modellel heter "citybug" och är en förvuxen spark cykel med sadel. Den hade 2st 12v 12A bly celler(om den var komplett med 2 vet jag ej då den är köppt på loppis) nu har den 4X 18,5V 15A. Motorn var märkt 36V,2450rpm och 0,9Nm (250W). Jag hoppades att den skulle duga som transport till/från jobbet men den klarade knappt en obetydlig backe så något måste ändras.

Jag kallade den för el moppe då jag inte visste exakt vad den är.
Användarvisningsbild
konig7070

Inlägg av konig7070 »

Originalet ska kunna gå i upp till ungefär 20km/h enligt sidan http://www.allwebscooters.com/citybug.asp
Och med ditt nya batteri så fungerar den knappt alls, så det kanske är så att dina nya batterierna är väldigt dåliga och inte håller sina specifikationer alls? Men än en gång, mät spänningen på batteriet/motorn under drift och se hur mycket den sjunker.
Användarvisningsbild
el34

Inlägg av el34 »

Som sagt 250 Watt på en elscooter är ingenting om du inte väger 20 kilo typ. Du måste börja med en mycket kraftigare motor för det första. Jag har 800 Watt på min leksak och den spättar på bra. Gör nästan 30km/h och är så pass stark att den orkar lite tyngre backar med mig på som väger ca 76 kilo. Då är det full gas som gäller för att inte tappa kraften. länk till en liknande jag har så ser du skillnaden.

http://outl1.se/elscooter-800w?gclid=CL ... cgodWEkARA
Användarvisningsbild
konig7070

Inlägg av konig7070 »

Men om den har fungerat förut med 250W så måste väl det duga nu också?
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Anders_gbg skrev:danei:
Att bara säga "du har fel" är inte spesiellt hjälpsamt eller trovärdigt, bygg på med bevis annars är det bara åsikter av litet
eller inget värde som inte för saken frammåt.
Jag tyckte nog att ett kort svar var bättre än inget alls. Jag hade inte tid att utveckla ett långt beskrivande svar.
Om du googlar på "torque dc motor graph"
Så får man fram många fina grafer.
Här är tex en typisk DC motor.
Bild
Här har vi en seriemagnetiserad motor som har en extremare momentkurva.
Bild
Som du ser är det allt annat än kontant moment. Med en separatmagnetiserad motor kan man med hjälp av motorstyrningen få till andra formar på momentkurvan. Då är det inte ovanligt att man har konstant moment så långt det går för att sedan falla av. Då kommer det at likna något sådant här.
Bild

Det här är bara bilder jag snabbt hittade med googel.
Användarvisningsbild
el34

Inlägg av el34 »

250 watt räcker till att med nöd och näppe ta sig fram på ett helt plant underlag,typ lagerlokal,köpcentrum och då med frächa batterier.Skulle vara intressant och se drivlinan i citybug. Den lär vara remdriven och då blir det även svårt att dreva om så man får mera kraft.
Låter dock lite märkligt att motorn är på 36Volt och batteripacket på 24 Volt. 12 Volts bortfall gör mycket på en elmotor. Skvallrar styrboxen om vilken spänning den vill ha? Det kan ju vara så att någon bytt motor någon gång och satt i en fel t.ex.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Det stämmer inte.

Följande är klippt från elcykelguide.se

"En typisk cyklist har en effekt på omkring 150W, vilket är en femtedels hästkraft. (Om du vill veta hur stor effekt du själv kan generera så kan du testa en modern träningscykel, de visar ofta exakt hur många Watt du genererar.) En vältränad cyklist kan ge 350W i tio minuter och upp till 600W i några sekunder, men kontinuerligt rör det sig om 100-200W."

250W är med andra ord mer än vad en vältränad cyklist klarar under en längre stund. Att det inte skulle räcka för att få en liten sparkcykel att röra på sig är rent skitsnack.
Skriv svar