Tråden om våra kina-fräsar
Re: Tråden om våra kina-fräsar
Tullen verkar vara på 2.7% enligt http://taric.tullverket.se/taric/bin/ta ... 9611000#go
Varukod: 8459611000
Varukod: 8459611000
Ja det var rätt mycket inom fräs där på listan, vette fan vilken CNC fräs faller inom igentligen..
Men 2.7% är ju inget alls att bråka om, trodde det var typ 20% eller nått sånt
ja och så svenska momsen då åxå på det med 25%.. fast det kanske inte stämmer då ang tullen, 2.7% är ju rena barnleken.. känns det som.

Men 2.7% är ju inget alls att bråka om, trodde det var typ 20% eller nått sånt

Japp. då jag importerar mycket o har så gjort i många år så vet jag att det tillkommer svensk moms med 25%, maskinen jag länkade till borde endå inte bli dyrare än cirka 7800:- om tullen är 2.7%
Efter att ha tittat på många kina fräsar och läst en del så lär det vara så att det blir en del att uppgradera för att få en bra maskin, så som kullager och kanske ev nån kulskruv, men troligen duger dom fullt gott till att börja med om man är helt ny på det här med CNC.
Det som lockar lite extra är ju att för min del går det utmärkt åxå att fräsa kretskort till mina gitarreffekter, just nu etsar jag ju och det funkar väl, men kan vara kul att testa nått nytt, fräsa kretskorten kan nog bli rätt så vackert det åxå.
Kunskapen i CAD och sånt är inte bra, får jobba på det...
Det som lockar lite extra är ju att för min del går det utmärkt åxå att fräsa kretskort till mina gitarreffekter, just nu etsar jag ju och det funkar väl, men kan vara kul att testa nått nytt, fräsa kretskorten kan nog bli rätt så vackert det åxå.
Kunskapen i CAD och sånt är inte bra, får jobba på det...
Jag tycker, trots att min fräs har haft ganska mycket problem, att det är en bra maskin att börja med. Lite på grund av problemen då man lär sig mycket genom att skruva och testa.
Lagren i min maskin var skit, riktigt illa. Men det är ganska enkelt att byta.
Nu ska jag byta kulmutter (beställd) i hopp om att få den stabilare. Blir Y-axeln bra efter detta kommer jag byta de andra också (kostar bara 120:- på eBay för en ny mutter).
Lurar även på att försöka bta bord på den till 20mm aluminium istället och planfräsa det om det går. Mitt bord visade sig vara ganska skevt. Tror det har hänt under frakten. Men tillsvidare kan man ju köra på en planfräst MDF eller liknande. Nackdelen med MDF är att det sväller om man sprejar på vätska (kylmedel).
Lagren i min maskin var skit, riktigt illa. Men det är ganska enkelt att byta.
Nu ska jag byta kulmutter (beställd) i hopp om att få den stabilare. Blir Y-axeln bra efter detta kommer jag byta de andra också (kostar bara 120:- på eBay för en ny mutter).
Lurar även på att försöka bta bord på den till 20mm aluminium istället och planfräsa det om det går. Mitt bord visade sig vara ganska skevt. Tror det har hänt under frakten. Men tillsvidare kan man ju köra på en planfräst MDF eller liknande. Nackdelen med MDF är att det sväller om man sprejar på vätska (kylmedel).
Ja jag förstår, antar att det faktiskt är en bra maskin att börja med, en maskin som man kan greja och fejja med, byta lager och fixa o dona.. greja med grejerna helt enkelt.
Spindeln lär bytas i framtiden åxå, antar att den lär duga att börja med men i framtiden tänker jag, man vill ju endå att grejerna ska funka skapligt.
Är det samma kulskruvar och muttrar på dom här maskinerna som reservdelarna man kan köpa på tex ebay ? riktig kullmutter och skruv menar jag..
Spindeln lär bytas i framtiden åxå, antar att den lär duga att börja med men i framtiden tänker jag, man vill ju endå att grejerna ska funka skapligt.
Är det samma kulskruvar och muttrar på dom här maskinerna som reservdelarna man kan köpa på tex ebay ? riktig kullmutter och skruv menar jag..
Den du länkade till Perkla verkar inte ha kulskruvar alls utan trapetsskruv istället.
Denna funderar jag på att inhandla http://www.aliexpress.com/store/product ... 98143.html¨
Har kulskruvar och vattenkyld 800W spindel med vfd.
Stämmer det att dom skickar från Storbritannien så slipper man ju lite avgifter och det är ett par som skrivit i feedback att allt gått bra och snabb leverans till adresser i EU så det kanske stämmer.
Denna funderar jag på att inhandla http://www.aliexpress.com/store/product ... 98143.html¨
Har kulskruvar och vattenkyld 800W spindel med vfd.
Stämmer det att dom skickar från Storbritannien så slipper man ju lite avgifter och det är ett par som skrivit i feedback att allt gått bra och snabb leverans till adresser i EU så det kanske stämmer.
Jag skulle aldrig nånsin vänta så länge, jag vill ha snabb frakt på grejerna, pallar inte vänta i två månader. Ja kulskruvar är väl det bästa, men o andra sidan, trapetzskruv funkar säkert det åxå, även om det inte är lika bra, det är ju rejäl prisskillnad åxå. Jag ser det som att man kan börja med nått enkelt och billigt tills man kommit igång, så kan man byta upp sig till nått bättre sen, eller uppgradera den man har.
När jag letade kunde jag inte hittat någon "ship from UK", varken från eBay eller annan källa, som var billigare än carving-cnc. Och det var alltid en osäkerhet om vilken modell det var. Snuddade de i pris var det alltid garanterat en äldre variant. Men den här verkar väl ligga i fas med X4-800-LPT, fast har inte granskat specen närmre.SM7THS skrev:Denna funderar jag på att inhandla länk
Kolla så att de kan garantera 5 dagar, 40-60 låter ju inte så kul. Carving skickade till mig 4 dagar efter betalning, och frakten tog 8 dagar.
För mig står det Feedback (0)?SM7THS skrev:och det är ett par som skrivit i feedback att allt gått bra och snabb leverans till adresser i EU
Nej jag tror inte dom kan skicka nån snabbare frakt än det som står, om dom säger det så säger dom det endast för att man ska betala och köpa endå, känns absolut tryggare att köpa nått som har relativt snabb leveranstid tycker jag, men klart, gillar man att vänta så visst, då är väl två månader ingenting.. själv gillar jag det inte.
Om man ska ta o beställa en sån här Kina CNC.. men vette fan vilken, har fått klart för mig att köpa en med riktiga bultar och muttrar kan vara en fördel för att få en med minimalt glapp i redan från början, och ev med kraftigare spindel åxå då jag fått klart för mig att det är en svag länk som nån sa tidigare i denna tråden.
Men om man bortser från bättre spindel, hur komplicerat är det att senare skaffa en bättre spindel o få nån bracket som passar till den osv osv.. vad kostar det och vad bör man satsa på ?
Den här kanske kan vara nått att slå till på.. ?
http://www.aliexpress.com/item/2013-Cos ... 27597.html
Men om man bortser från bättre spindel, hur komplicerat är det att senare skaffa en bättre spindel o få nån bracket som passar till den osv osv.. vad kostar det och vad bör man satsa på ?
Den här kanske kan vara nått att slå till på.. ?
http://www.aliexpress.com/item/2013-Cos ... 27597.html
Det står om den finns i lager så går det på 5 dagar och när och om det blir dags så har jag tänkt maila och fråga om så är fallet.
40 till 60 dagar är ju lite lång tid håller jag med om.
Feedback på just den maskinen finns inte men deras allmäna feedback finns det flera Europeer som beställt och fått andra maskiner levererat på kort tid och som är nöjda.
Sen är väl Carving_cnc också i Kina med tull och moms som läggs på?
40 till 60 dagar är ju lite lång tid håller jag med om.
Feedback på just den maskinen finns inte men deras allmäna feedback finns det flera Europeer som beställt och fått andra maskiner levererat på kort tid och som är nöjda.
Sen är väl Carving_cnc också i Kina med tull och moms som läggs på?
Jag har svårt att tänka mig att nått som säljs på aliexpress skulle skickas från UK, men visst dom kanske kan skriva så endå o sen måste du betala när du ska hämta grejerna lix förbannat, trist om det blir så..
Jag har köpt otroligt mycket från kina och oftast är dom ganska trevliga att ha o göra med, fast dom är usel på engelska och säger YES till nästan allt utan att ens fatta vad man pratar om. Och man ska självklart bara hålla sig till sånna företag med blåa gnistrande diamanter för då vet man att dom har sålt mycket och tittar man lite mer så vill man även att dom ska ha bra feedback och snabba leveranser, så handlar jag iaf.
Jag har köpt otroligt mycket från kina och oftast är dom ganska trevliga att ha o göra med, fast dom är usel på engelska och säger YES till nästan allt utan att ens fatta vad man pratar om. Och man ska självklart bara hålla sig till sånna företag med blåa gnistrande diamanter för då vet man att dom har sålt mycket och tittar man lite mer så vill man även att dom ska ha bra feedback och snabba leveranser, så handlar jag iaf.
Jag har en X6-1500GT aka 6040 och är jäkligt nöjd med den.
Visst den är ju inte riktigt så stabil i Y led som man skulle vilja önska, men det finns potential att bygga om.
Jag köpte med kulskruv med en gång, personligen tycker jag inte att det är något att hålla på.
Mätte upp mitt vändglapp till ca 1 hundradel, vilket får sägas vara fullt godkänt.
Har smörjt alla axlar och kulskruvar med litiumfett, och det går lite mjukare efter det.
Sägas ska dock att VFD:n är lite kass, inte när den går.
Men min har gett upp helt nu, när jag slår på spänningen så händer inget och det blir konstiga tecken i displayen.
Mailade för längesen om det och sen glömde jag bort det.
Lät den vara på helt enkelt, men efter ett strömavbrott så funkar den inte längre.
För mig spelar det ingen större roll då jag har fått tag på en ABB 1.5Kw omriktare som jag ska ersätta med.
Ska även bygga en ny styrlåda, då denna inte har plats för att expandera något i.
Vill ha med triggeruttag för dammsugare och pumpar med mera.
Bara lite tips från min sida.
Visst den är ju inte riktigt så stabil i Y led som man skulle vilja önska, men det finns potential att bygga om.
Jag köpte med kulskruv med en gång, personligen tycker jag inte att det är något att hålla på.
Mätte upp mitt vändglapp till ca 1 hundradel, vilket får sägas vara fullt godkänt.
Har smörjt alla axlar och kulskruvar med litiumfett, och det går lite mjukare efter det.
Sägas ska dock att VFD:n är lite kass, inte när den går.
Men min har gett upp helt nu, när jag slår på spänningen så händer inget och det blir konstiga tecken i displayen.
Mailade för längesen om det och sen glömde jag bort det.
Lät den vara på helt enkelt, men efter ett strömavbrott så funkar den inte längre.
För mig spelar det ingen större roll då jag har fått tag på en ABB 1.5Kw omriktare som jag ska ersätta med.
Ska även bygga en ny styrlåda, då denna inte har plats för att expandera något i.
Vill ha med triggeruttag för dammsugare och pumpar med mera.
Bara lite tips från min sida.