Sida 7 av 15

m´kay

Postat: 13 juli 2006, 18:28:53
av pheer
I tisdags så provkörde jag med "stora" motorn. Det gick bättre än förra gången men det blev ingen rotation. Av någon skum anledning fick cpun för sig att starta om efter nån sekund vid start av motorn. Provade några gånger innan jag kom på vad det var som hände. Ev. så var det en för lågt ställd strömbegränsning som spökade. Det positiva var iaf att drivkretsen inte pajade.

Ökade strömbegränsningen och provade igen, Denna gång så pajade drivern :evil: . hmmmm. Kan den kanske fått lite stryk i tidigare försök?

Idag fick jag nya fräscha drivkretsar att misshandla. Av lathet kopplade jag upp skiten på skrivbordet. Endast likriktad enfas utan kondingar. Men med lite starthjälp så fungerade det iaf :D Dels så blir det ju väldigt låg späninng med oglättad enfas, sen så blir det ett spänningsfall över mjukstartresistorerna som är konstant inkopplade. Desssa begränsar även strömmen rätt mycket. Därav behovet av starthjälp. Se film.

Närmast blir det nog att fixa mjukstarten så att man kan koppla in kondingar och nån bra startrutin som gör något åt det som macgyver beskriver i föregående inlägg. Samt att försöka klura ut vad det är som händer med cpun.

Sen borde jag byta ut optokopplarna mot några snabbare så att man kan köra med lite högre switchfrekvens.

Uppkopplingen på skrivbordet
Bild

Motorn, skänkt av macgyver, danke bitte
Bild

Postat: 13 juli 2006, 19:04:01
av JimmyAndersson
Jag har nog sagt det förrut, men: Otroligt kul projekt!

Jag känner igen den lilla motorn. Sådana brukar sitta i gamla tvättmaskiner för att driva program-hjulen, (hjul med tappar som sluter ett gäng brytare vid olika tillfällen.)

Det ska bli intressant att se mer tester på den stora motorn.

Postat: 13 juli 2006, 19:59:33
av macgyver
Jimmy: Det är nog pumpen du tänker på, till "räkneverket" brukar de använda en synkronmotor (detta för att inte få eftersläpning som skulle ge oexakt tid)

Postat: 13 juli 2006, 20:04:21
av pheer
Tack Jimmy! Jag var osäker på om någon finner tråden intressant längre. Men då ska jag fortsätta uppdatera. Det lär bli fler tester under helgen :)

Missade att skriva det men anledningen att motorn stannar i filmen är att cpun startar om, ska börja med att sänka brown-out spänningen och se om det gör någon skillnad...

Postat: 13 juli 2006, 23:24:11
av JimmyAndersson
Macgyver: Jo, nu när jag tänker efter så minns jag. Du har ju helt rätt. Tror förresten att jag tillochmed har kvar några sådan pumpar.

Pheer: Joodå, fortsätt bara. :)
Du har inte märkt något tecken på att CPU'n mår "lite dåligt" strax innan den startar om?

Postat: 13 juli 2006, 23:58:43
av bearing
Är det samma jord på högspänningsdelen som på cpu:n?

Jag har fått resetproblem när jag haft det, men inte när de varit isolerade via transformator.

Postat: 14 juli 2006, 12:25:02
av pheer
Jimmy: inte något som jag märkt iaf.

bearing: ja det är det väl någonstans, skyddsjorden är kopplad till minus på nätagget, och skyddsjorden är väl kopplad till neutral någonstans. I vilket fall så kan vara värt att prova med en isolerad matning

K: betongfundament

Postat: 15 juli 2006, 18:54:58
av pheer
Igår fixad jag till en "styrning" till mjukstarten. Mjukstarten består av 4st seriekopplade 22Ohm 7W motstånd och ett 250VAC 30A relä. Båda delarna är tagna från en skrotad Siemens-omriktare.

Med kondingen inkopplad så startad motorn av sig självt. I filmen kör jag den på 25Hz och konstant ca 100V. Frekvensen rampas däremot upp på 250ms.

Angående att cpun startar om så satte jag dit några extra avkopplingskondingar. PICen matas på 4 pinnar. Innan hade jag bara avkoppling på en av dessa. Nu har jag på samtliga. Får se om det hjälper sen när jag kör motorn en längre stund. För denna gång startade den inte om.

film

Så här är det kopplat, bortsett från att jag kör med enfas matning för tillfället. Med poten kan man ställa in spänningen som ska uppnås för att relät ska dra. Från ca 207-641V
Bild


Resistorerna och relät
Bild

Styrningen till mjukstarten
Bild

Kondingen är inkopplad, 290uF 400V
Bild

Spänningen i dc-ledet med kondingen inkopplad utan last. Lite lågt värde, men nätspänningen varierar ju lite.
Bild

Postat: 16 juli 2006, 19:39:35
av pheer
Idag körde jag motorn ett par minuter utan någotsomhelst problem. :)
Mao det verkar som att det räckte med de extra avkopplingskondingarna.
En liten film där jag kör på lite olika hastigheter: film

Postat: 17 juli 2006, 22:03:15
av pheer
Nu fick jag bort de abrubpta stoppen som syns i filmerna. Jag gjorde så att spänningen följer frekvensen även under min. spänning vid stopp. Lade även till en ny parameter min. frekvens som minskar responstiden vid start.
*ändrad*

Postat: 17 juli 2006, 22:30:27
av Lonius
:)
Fin sak.
Du den låter som en bensinmotor :D
Häftigt iaf, jag kollar vidare på projektet.

//Roger

Postat: 17 juli 2006, 22:45:04
av pheer
Haha världsnyhet: den första omriktaren som kör en elmotor som en förbränningsmotor :lol:

Postat: 17 juli 2006, 22:46:17
av Zyxel615
Haha... Pheers onda plan: spä på växthuseffekten genom att låta elmotorer låtsas vara bensinmotorer :D

R.I.P

Postat: 23 juli 2006, 21:20:01
av pheer
Har pajat 6 transistorer nu på en vecka. Har inte 100% koll på varför men jag har en teori.

Första gången var under start av motorn. Hade gjort några starter innan och då den tröga säkringen brann av så tänkte jag att den blivit varm av starttrömmarna och att det blivir en del otrevliga spikar som tog kål på 2st (ej par).

Men andra gången var under stopp av motorn. Ett par pajade, började då misstänka dötiden istället, 600ns. Kanske låg den på gränsen och under vissa omständigheter räckte det inte till. Ändrade tiden till 1us.

Men igår så small det bokstavligt talat. En trissa gick av på mitten och dess polare pajade. Samma par som pajade förra gången. Min vilda gissning är då att drivkretsen har tagit stryk vid de tidigare kortisarna och blivit opålitlig. Det skumma i sammanhanger är att jag körde motorn 10min i fredags utan problem. Iofs visade jag för en kompis och det brukar ju vara anledning nog för att saker ska paja...

Idag bytte jag de trasiga trissorna, drivkretsen och två bootstrapdioder. Sen körde jag motorn i 55min utan problem. Hoppas att det inte blir fler problem nu. :pray:

Har beställt lite prylar från elfa nu. Så snart blir det högre switchfrekvens om strömåterkoppling. Bäddat för vektorreglering mao :)

Har börjat fundera lite på nästa projekt nu när de svåraste bitarna är över i detta. En PLC, då får jag väl överge PIC för en riktigt CPU och/eller en FPGA med tillhörande realtidsOS. Men det är en helt annan historia och förtjänar en egen tråd nån gång i framtiden.

Passar på att posta 2 bilder på gaten vid till resp. frånslag av en av de övre trissorna. Endast 12V matning då jag använde samma matning till att mata dc-ledet för den lilla motorn.

Tillslag
Bild

Frånslag
Bild

Postat: 24 juli 2006, 13:04:52
av warpcore
Jäklar vilket tokballt projekt, flyger RC med 3fas motorer som funkar på samma sätt, har haft detta i tankarna länge att bygga något eget men har aldrig fått tummen ur.

FET rezpect ifrån hooden till dig pheer att du orkar och inte ger upp trots alla små bakslag! blir juh våt i brallan av denna tråden, posta nytt material SNART och hoppas allt blir som det tänkt!


peace