Räkna på en transistor(för bruk med lysdioder)

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
jesse

Re: Räkna på en transistor(för bruk med lysdioder)

Inlägg av jesse »

fireas skrev:Men fungerar det ändå inte så att spänningsregulatorn kan jag koppla direkt från nätadaptern(9V) för att ge matningsspänning 5V till frekvensräknaren och på utgången bara köra direkt till ingång på frekvensräknare där den behöver minst 3V utslag för att räkna pulser.

EDIT:
Utgången gav ut 7.2V (lite mer rimligt hehe) så jag kan både köra spänningsregulator-->matningsspänning för frekvensräknare OCH till ingång på räknaren.

MEN!!! fungerar inte det jag skrev ovan OCKSÅ?? :humm:
Jag fattar ingenting.

Kanske är det några grova missuppfattningar här (!)

Matningsspänning = en fast spänning som ska ge kretsen ström så att den fungerar. Både PICen och frekvensräknaren ska ha 5 volt som matningsspänning. Har du 9V från början, så kopplar du 7805 enligt bilden

Bild

Lysdioderna driver du fortfarande med 9V.

Matningsspänningen på PIC och frekvensräknare kopplar du till +5V

Sedan har du en utgång på PICen som då ger ett pulståg som varierar mellan 5V och 0V. detta är signalen som kopplas direkt till ingången på frekvensräknaren. Här ska du inte blanda in 7805-regulatorn.

När du har funderat lite kan du ju göra en ritning så får vi se hur det ser ut.

EDIT: men jag hade nog köpt peters oscilloskop istället. Ser väldigt trevligt ut.
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

har jag blandat ihop två olika trådar nu?

i den ena frågar du om PIC och i den andra har du en 555:a..... är det samma projekt?

Som det är nu använder du en 555:a (?) i så fall är det ju bäst att behålla den, för då får du ut högre spänning /ström så du kan driva dina lysdioder. Ett 10k motstånd mellan 555:ans utgång och frekvensräknarens signalingång skyddar den för spänning över 5 volt.
Användarvisningsbild
fireas

Inlägg av fireas »

ok, så 10k motstånd e bra.

Ja det är två trådar haha.

Jag tänkte lära mig om PICar också, och då tänkte jag , varför inte försöka integrera det med denna koppling så jag kan lära mig alltsammans:D förlåt om det förvirrar: :oops: D
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

OK, så nu väntar vi spänt på att se resultatet... bilder... video... :drool:
Användarvisningsbild
fireas

Inlägg av fireas »

jo, har inte börjat något. SAMTLIGA grejer är försenade i leverans:(
Användarvisningsbild
fireas

Inlägg av fireas »

tja, har kommit en bit men nu uppstod ett nytt problem. När jag bytte till bc639 och 99 dioder (33 rader) så lyser dioderna hela tiden, de vägrar blinka. 555 kopplingen fungerar då jag samtidigt använder 555an till en bc547B med en diod, den blinkar.

har felsökt i över 2 timmar:( kommer ingenstans...hjälp :oops:
Användarvisningsbild
vfr
EF Sponsor

Inlägg av vfr »

Det låter som att du antingen förväxlat pinningen på trissorna, eller att den var av annan typ (PNP/NPN) än vad du ville ha. Kolla dessa punkter så är det nog stor chans att hitta felet. Annars kan man ju alltid ersätta 555:an med en trådbygel till plus eller minusmatning och mäta på det i lugn och ro utan blinkningarna. Då ser man ju snabbt var felet ligger med en vanlig multimeter.
firas

Inlägg av firas »

Jag mätte över basmotståndet, den är kopplad till basen då såklart:) och utgången på 555an. Över motståndet finns bara 0.1V!!!! Hur kommer det sig tror ni? jag har mött direkt på utgången av 555an , den levererar bra mkt. men basmotståndet får i princip ingen ström igenom sig.
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Har du gjort det som vfr sa!

En annan sak du kan göra för att kontrollera transistorn är att mäta med multimetern:
* förstärkningen i den (de fleste multimetrar har en Hfe test)
* att diodsträckorna är hela (i diodtestområdet se att dioden B-E och B-C har rätt spänningsfall i rätt riktning och att E-C inte har kontakt någon riktning.
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

bc639 har nog en annan ordning på benen än bc547b om jag inte minns fel så det är inte bara att byta ut.
Användarvisningsbild
fireas

Inlägg av fireas »

Mindmapper skrev:Har du gjort det som vfr sa!

En annan sak du kan göra för att kontrollera transistorn är att mäta med multimetern:
* förstärkningen i den (de fleste multimetrar har en Hfe test)
* att diodsträckorna är hela (i diodtestområdet se att dioden B-E och B-C har rätt spänningsfall i rätt riktning och att E-C inte har kontakt någon riktning.

- förstärkningen var 130, högre än vad jag räknat på, bra:D

- Hur kollar jag spänningsfallen mellan benen? bara mäta med multimeter då den är inkopplad?

jesse skrev:bc639 har nog en annan ordning på benen än bc547b om jag inte minns fel så det är inte bara att byta ut.
Ska kolla upp i datablad, denna dator kan ej läsa pdf, ska hem snart:)
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

När du fick fram förstärkningen hade du den isatt i multimetern på rätt sätt, annars hade du inte fått fram nått Hfe värde. Sockeln brukar vara uppmärkt med b, e, c.

>* att diodsträckorna är hela (i diodtestområdet se att dioden B-E och B-C har rätt spänningsfall i rätt riktning och att E-C inte har kontakt någon riktning.

Diodtestområdet har en diod som symbol. Du kan inte ha den i kretsen när du ska mäta med diodtesten. Multimetern har en manual som följer med (inte för att göra upp eld i brasan). 8) Nu var den ju hel eftersom Hfe finns. :tumupp:
Användarvisningsbild
fireas

Inlägg av fireas »

verkligen :tumupp: nu vet jag det:D , Nu fungerar det:D :tumupp: :tumupp: Det var inte Emitter, bas , kollektor som benens ordning var. Utan som jesse sade. de e annorlunda, E K B är det:D
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

och så var Hfe värdet 130 endast vid den ström genom kollektorn som multimetern gav - kanske vid 1 eller 10 mA...? Hfe kan sjunka till en fjärdedel vid högre strömmar, tex om du ska ha kollektorströmmar på 500 mA eller mer. Troligtvis är Hfe inte över 100 vid Ic=500mA
Skriv svar