Re: Examensarbete brädspel (hjälp)
Postat: 12 juni 2009, 23:53:10
hah, nä det har ni nog inte :=) sorry
spelet som kan spelas med 2-4 spelare börjar med att samtliga spelare placerar spelbrickorna på det tomma spelbrädet, spelarna placerar sedan sin spelpjäs på den yttre ringen,och tar varsitt symbolkort. På detta kort finns ett delmål, en symbol som spelaren ska försöka att ta.
För att kunna ta sig till en inre, eller yttre ring så måste spelarna använda sig av de 'gångar' som bildas då brickornas linjer linjerar med vartandra och istället för en tärning, använder man sig av 4 steg/gång, altså man kan välja hur många steg man vill ta inom 1-4 steg.
När spelaren har nått sin symbol, plockas brickan upp och ersätts med en svart bricka, denna bricka kan då ej passeras.
skulle en spelare stanna på en symbol med ett pilmönster så kommer hela spelplanen att vridas och på ett sådant sätt kommer spelbrädets konfiguration att ändras, nya gångar framträder då andra brickor helt plötsligt linjerar och gamla gångar försvinner. att snurra brädet kan då användas som ett strategiskt drag, att förstöra för andra spelare men öppna vägar för sig själv. (det finns 1 snurr och 1 maskhåls bricka per ring.)
Men skulle alla gångarna varit stängda i din närhet kan man använda sig av en annan symbol, detta mönster likt en spiral kan användas för att chansa och resa igenom ett 'maskhål'.
När spelaren ställer sig på ett maskhål (t.ex på den yttersta ringen) börjar denna bricka att blinka, spelbrädet väljer sedan ut vilken av de två andra ringarna som spelaren ska förflyttas till, detta symboliseras utav den andra spiral mönstrade brickan också börjar att blinka.
Den som först har samlat 5 symboler har vunnit.
spelet som kan spelas med 2-4 spelare börjar med att samtliga spelare placerar spelbrickorna på det tomma spelbrädet, spelarna placerar sedan sin spelpjäs på den yttre ringen,och tar varsitt symbolkort. På detta kort finns ett delmål, en symbol som spelaren ska försöka att ta.
För att kunna ta sig till en inre, eller yttre ring så måste spelarna använda sig av de 'gångar' som bildas då brickornas linjer linjerar med vartandra och istället för en tärning, använder man sig av 4 steg/gång, altså man kan välja hur många steg man vill ta inom 1-4 steg.
När spelaren har nått sin symbol, plockas brickan upp och ersätts med en svart bricka, denna bricka kan då ej passeras.
skulle en spelare stanna på en symbol med ett pilmönster så kommer hela spelplanen att vridas och på ett sådant sätt kommer spelbrädets konfiguration att ändras, nya gångar framträder då andra brickor helt plötsligt linjerar och gamla gångar försvinner. att snurra brädet kan då användas som ett strategiskt drag, att förstöra för andra spelare men öppna vägar för sig själv. (det finns 1 snurr och 1 maskhåls bricka per ring.)
Men skulle alla gångarna varit stängda i din närhet kan man använda sig av en annan symbol, detta mönster likt en spiral kan användas för att chansa och resa igenom ett 'maskhål'.
När spelaren ställer sig på ett maskhål (t.ex på den yttersta ringen) börjar denna bricka att blinka, spelbrädet väljer sedan ut vilken av de två andra ringarna som spelaren ska förflyttas till, detta symboliseras utav den andra spiral mönstrade brickan också börjar att blinka.
Den som först har samlat 5 symboler har vunnit.