Det var väldigt vad mycket spekulationer, påståenden och gissningar hit och dit om effekter osv. Brukar ni köra elbilar? Det gör jag.
Jag har en elbil som väger 1300 kg, Dess motor (toppeffekt) är på 21 kw (AC motor). Det tar ca 1 minut max att komma upp i 100km/h och då använder jag ca 2/3 av effekten, dvs. ca 14 kw. Toppeffekten kan behövas om man kör över 70 km/h i en uppförsbacke.
Lite fakta om elsystemet: jag har 19 st NiCd-batterier (6V -100ah) seriekopplade (nypris ca 75.000kr). Dessa ger en nominell spänning på 114 volt. I praktiken ligger spänningen på ca 125-135 volt när batterierna är fulladdade, sjunker vid belastning och mot slutet går spänningen ner till under 90 volt, vilket innebär att man måste köra med högre ström för att få ut samma effekt.
Med denna konfiguration är jag mer än nöjd med effekten - bilen accelererar bra. Kan vara något seg i långdragna uppförsbackar om hastigheten ligger över 60 km/h. Batterierna räcer till ca 6.5 mils körning per laddning.
Bilen har ingen växellåda. AC-motorn har ett enormt moment vid mycket låga varv utan någon speciellt stor effektförbrukning. Jag drar igångfrån stillastående utan att göra av med mer än 50 A.
Likspänningen på 86-135 volt omvandlas i en "hackare" till växelström som mater motorn. Hur denna växelström ser ut har jag dock ingen kunskap om. Men det handlar om rejäla effekter och effektförluster, så om man inte är mycket van vid att designa en egen "hacker" så kan man nog göra många misstag.
Lite enklare och mera jordnära för ett hemmabygge kanske kan vara likströmsmotorn.
Mitt andra elfordon väger ca 175 kg, har tre hjul, en maxfart på 50 km/h (dels p.g.a. den instabila karossen skulle jag inte vilja köra den i 70km/h). Den har inte heller någon växel. (fram och back styrs elektriskt). Jag har inte kört den själv än (renoveringsobjekt) men vet att den gått bra. Jag kan därför inte säga något om acceleration eller beteende i uppförsbackar eller start.
Den har en motor på 2200 watt och kör på 36 volt likspänning, hackad. En sådan likströmshackare bör vara relativt enkel att bygga. Jag tror jag kommer upp i max ca 75A med denna motorn. Samma fordon finns som "moped" fast då med en motor på 750 W - max 35 km/ där motorn begränsar toppfarten. Med 750W kan den nog kännas lite seg ibland (jämför "slö moppe").
Lite tips kring ditt projekt:
Jag förstår att du lagt ner projektet med de tre motorerna. (Jag trodde du skulle bygga fönsterhissar e.dyl

)
Välj först vikt och klass på fordonet. Om du ska ha "personbil" med mer än 3 mils räckvildd och med blybatterier så kommer det att väga mycket oavsett hur lätt kaross du hittar. Tänk på att en ultralätt kaross kanske inte kan bära 300 kg batterier!
Vid "långsam personbil, minst 70 km/h" så bör du ha en motoreffekt på 10 kw eller uppåt. En "riktigt" elbil bör ha minst 18 kw. (90 km/h, någorlunda acceleration).
Lättare fordon (fyrhjuling, MC) upp till ca 60 km/h kan du ha lägre motoreffekter kanske 3000-6000 W.
Moped 600-1000 W
Elcykel ?? kanske 300W ?
Ska du ha lättare fordon (upp till ca 3000 w) kan det duga med 48 volt, men ska du ha högre effekter bör du seriekoppla fler batterier så du kommer upp i minst 96 volt, gärna 150 volt - annars blir strömmarna i batterierna för höga (dels finns det inga blybatterier som kan ta ut så mycket ström under en längre period, dels blir det väldiga strömmar i kablar och kontaktorer mm).
I =P/U
En annan fråga är körsträckan! Hur långt vill du kunna köra uran att stanna för laddning? SKa du med blybatterier komma upp i 5-6 mil så handlar det om 120 volt / 100 ah dvs. 12 st seriekopplade batterier. Och de ska vara av typen "traktionsbatteri", kostar ca 2500 kr/st tror jag. Det blir 25.000 kr för batterier.
Mindre fordon / lägre effekter / kotrare sträckor kräver givetvis mindre energi. Bygger du ett 150 kg fordon med 4 st 12V batterier i (12V/100ah) dvs 48 volt -så kanske du kan åka upp till 4 mil om du håller dig kring 45 km/h.
Ta en titt på
elbilsforumet - där får du all info du behöver om att bygga om en bil till eldrift.
Eller "Bygg-ditt-eget-elfordon-wiki":
här
Lycka till - hoppas det blir ett elfordon så småningom![/b]