Bygga egen sändare till Nexa trådlös dimmer

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
PHermansson
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av PHermansson »

Så långt jag vet så finns det viss kod för mottagning men inte så mycket mer, så där är det öppet för förbättringar. Den variant av sändare som använder serieporten och en 'passiv' sändare är dock långt ifrån optimal, vi är istället några som arbetar på en usb-dongel med en Pic-processor.

Annars är du på rätt spår, en MAX232 ska fungera och det vore intressant att lyssna på de signaler som skickas. Precis som du skriver så hör alla allt, men det är bara de mottagare som har den aktuella koden inställd som reagerar.
einpajo

Inlägg av einpajo »

Jo, jag väntar på en USB dongel, helst med både sändare och mottagare i. Tills dess hackar jag lite fjärrkontroller och använder serie porten. Alla tips på hur man kopplar för mottagning tas tacksamt emot. Har beställt ett 232 "sample" från Dallas så länge.

Vad menar du med passiv sändare?
Användarvisningsbild
PHermansson
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av PHermansson »

Passiv, jag menar en sändare utan egen intelligens. Kernelmodulen och en koppling till en vanlig fjärr (typ http://www.mellander.org/per/projects/?project=nexa) gör att timingen är beroende av datorn vilket inte fungerar så bra alltid. Dessutom låser modulen upp kerneln.

Själva kopplingen för mottagning bör inte bli särskilt svår, bara att läsa databladet till 232'an. Sedan är det ju frågan vad för mottagare man har, jag har testat min från en trådlös dörrklocka med +5 volt och det funkar men det verkar som den lägger av ibland.
För tillfället har jag kopplat mottagaren till mitt FOX Board, ska se om jag kan få ihop någon fungerande C-kod som hyfsat enkelt kan konverteras till USB-dongeln.
einpajo

Inlägg av einpajo »

Ja, precis jag håller med om att det kanske är en ful lösning. Jag har också en dörrklocka och en termometer som jag kan tänka mig att offra. I min lilla värld hade jag gärna använt mottagaren till "NEXA", temp och dörrklocka men jag vet inte hur det funkar i praktiken, hur håller man isär inkommande data om det kommer helt eller delvis samtidigt. Dvs hur hanteras störningar i data strömmen när man sväljer allt i första steget.

Kan inte protokollen för temp och dörklocka än heller. Om någon har någon ide så skicka gärna över. Tänkte börja med att visa datortemp på mottagardisplayen till den trådlösa termometer (ev modda nexa drivern med anseende på hög/låg timing osv).

Antar att man behöver ett minnesoscilloskop för att en ha en chans att avkoda "protokoll" av detta slaget.
Användarvisningsbild
oJsan
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av oJsan »

einpajo skrev:Läste i 2.6 (kärnan) versionen av drivrutinen [...]
Var hittade du en 2.6-version?
einpajo

Inlägg av einpajo »

Jadu, drog en fråga till Micke Prag och fick en "subversion länk". Vet inte om jag får lägga ut den här men... Är din ICQ upp and running enligt profil?
Användarvisningsbild
oJsan
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av oJsan »

Aha, så den är inte riktigt färdig ännu alltså! =) Vore suveränt att få igång Nexa-drivaren i 2.6!
Tidigare körde jag en web/diverse-server med 2.4-kärna och hade denna applikation igång:
http://www.elektronikforumet.com/forum/ ... p?p=149089
Har dock bytt server och kör 2.6 nu.. har saknat nexa-drivaren!

Edit: Ja min ICQ är igång!
einpajo

Inlägg av einpajo »

Jag är väl inte rätt person att svara på om den är klar men den funkar iaf klockrent för mig. Skulle vilja köra utan root rättigheter men jag har inte listat ut hur man gör det än. Test appen verkar lite förbättrad också, typ A 1 istället för 0 0 dvs lite mer logisk adressering.
Användarvisningsbild
PHermansson
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av PHermansson »

Jo den fungerar i dagsläget. Vet inte om den utvecklas, energin läggs på usb-dongel-koden. Kan kolla med Tord & Micke om vi kan lägga ut den...

Nja minnesoscilloskop är nog bra men det går ändå. Koppla mottagaren via en liten spänningsdelare till datorns ljudingång, spela in med Audacity och analysera vågformerna :)
einpajo

Inlägg av einpajo »

LameO som jag är så får du gärna skissa hur man fixar en spänningsdelare. Räcker det om man kommer ner i 0,5V för ett ljudkort skall överleva?
Sändare/mottagare ligger nog på <5V så 100kohm i serie med 10 kohm funkar eller?
einpajo

Inlägg av einpajo »

Har löst sig, hade en formel för spänningsdelare men jag tog lite motstånd på chans tills jag fick ner spänningen. Nu har jag fått ut en kurva men jag har inte kodat av den än. http://www.lindblad.cc/tmp/sample.wav Glömde skriva ner temperaturen som registrerades men som ett första provskott. Tacksam om någon kan avgöra om det är en "fin" kurva värd att analysera. Beroende på inställningar så kan browsern börja spela filen vilket kanske inte är önskvärt. Ladda med högerknappen kanske =)
Användarvisningsbild
PHermansson
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av PHermansson »

Ja i den nedre delen ser det ut att vara data. Kolla först hur datan skickas på Mellanders sida eller i en annan (denna?) tråd, kör sedan med olika temperaturer och olika sändare och se vad som skiljer.
Användarvisningsbild
oJsan
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av oJsan »

Nice, nu fungerar mitt belysningsschema på 2.6-kärna också! =)
...och när en sak fungerar så är det ju onödigt att krångla till det mer än nödvändigt. Jag hade planer på att bygga hårdvara, men det känns inte motiverat nu... kanske kan köpa en av PHermansson&CO så småningom?
einpajo

Inlägg av einpajo »

Skaffade en proove dimmer från Rusta igår men jag får inte den att fungera med NEXA drivern. Är det en annorlunda signal till den än NEXA? Fick för mig att jag läst att de skulle va samma.

En annan fråga, har "fina kurvor" från andra RF enheter (dörrklocka) nu men jag lyckas inte tolka dem på nåt bra sätt. Finns det något enkelt "tänkt" när man skall göra det. Kan ev lägga upp lite olika om någon är intresserad.
micke.prag
Kontakt:

Inlägg av micke.prag »

Ni kan komma åt källkoden genom:

Kod: Markera allt

svn co http://svn.telldus.com/svn/rf_ctrl
Vill ni commita så får ni skicka ett mail så att jag kan lägga upp er.
Jag garanterar dock ingen uptime på servern. Lycka till!
Skriv svar