Sida 7 av 10

Re: Var mopederna förr otroligt driftssäkra, eller hade vi bara tur?

Postat: 20 juni 2026, 09:35:36
av säter
ILO tillverkade annat än mopedmotorer också.
Jag hade en 1-cylindrig ILO 2-taktsdiesel i min bandtraktor.

Re: Var mopederna förr otroligt driftssäkra, eller hade vi bara tur?

Postat: 20 juni 2026, 10:47:21
av 4kTRB
CPMS skrev: 19 juni 2026, 21:43:48 "Om ramen var av damcykeltyp så tror jag faktiskt inte att det var en vanlig Monarped. Det börjar i stället låta som någon av Monarks lågramsmodeller eller möjligen en Monarscoot med ILO-motor. Kickstart, VDO-plugg i lyktan och det igenpluggade hålet för pedalaxeln pekar mot en tidig 60-talsmodell där samma delar användes på både tramp- och kickversioner. Tyvärr är det svårt att säga exakt modell utan en bild, men Monarscoot 338 eller 339 skulle kunna vara tänkbara kandidater.

Det jag skulle vilja veta för att komma ännu närmare är om motorn satt helt synlig mitt i ramen, eller om den delvis var täckt av plåtkåpor. Det brukar vara en ganska tydlig skillnad mellan modellerna."
Det är den som är på bild högst upp. Det är väl damcykelstuk på den?


https://mo-ped.se/m36.htm

Re: Var mopederna förr otroligt driftssäkra, eller hade vi bara tur?

Postat: 20 juni 2026, 11:42:32
av säter
4kTRB skrev: 18 juni 2026, 22:47:39 En gummirem förstärkt med ståltråd, armerad liksom
Det var en vanlig tandrem, likt den som används i 3D-skrivare.
Hållfastheten på denna var inte bra.
De kanske var sämre förr i tiden än nu?

Re: Var mopederna förr otroligt driftssäkra, eller hade vi bara tur?

Postat: 20 juni 2026, 12:42:43
av 4kTRB
Bytte 1 gång och den var förmodligen aldrig bytt. Inga större krafter som den blev utsatt för. Manualen rekomenderar en olja som inte påverkar gummit i remmen. Häller folk i fel typ så kan remmen bli för mjuk och kugga över.

Re: Var mopederna förr otroligt driftssäkra, eller hade vi bara tur?

Postat: 21 juni 2026, 19:05:23
av säter
I de fall jag har varit med om, så gick remmen av.
Då var det trimmade motorer i och för sig.
Jag tror att remmarna var av sämre kvalitet på den tiden.

Re: Var mopederna förr otroligt driftssäkra, eller hade vi bara tur?

Postat: 22 juni 2026, 08:35:24
av Glenn
Jag fick en husqvarna "gubbmoppe" med äggmotor när jag var i tonåren, den visade sej ha en gummirem i oljebad, den var helt slut, bara bitar kvar.

Minns att jag fick åka ända in till "Nils nilssons cykel och sport" (birger jarls-gatan ?) för att köpa en ny, min lokala handlare (GeWe's cykel och motor) påstod att det inte gick att få tag i delar till husqvarna.

.Den moppen bytte jag senare bort mot ett nintendo, dålig affär..

Re: Var mopederna förr otroligt driftssäkra, eller hade vi bara tur?

Postat: 22 juni 2026, 08:39:30
av farbrorvattenmelon
I mitt minne körde vi oerhört långt och mycket som 15åringar. Men efter en titt på vägmätarställningen så verkar det som att sträckorna och användningen överskattats och egen del uppgår till under 1000mil.

Re: Var mopederna förr otroligt driftssäkra, eller hade vi bara tur?

Postat: 22 juni 2026, 10:54:10
av CPMS
Nja.. dom tidigaste Nintendo med rätt spel till är väl värda ganska mycket idag men en gammal moped skulle varit roligare. :)


Man körde ju året runt med hjälm, skinnpaj, jeans och träskor så det blev lite mil ändå.
Längsta sträckan var nog Sollefteå-Sundsvall för att köpa en hamburgare, det var runt 12mil.
Man var lättroad på den tiden. :)

Re: Var mopederna förr otroligt driftssäkra, eller hade vi bara tur?

Postat: 22 juni 2026, 10:59:03
av Glenn
Tyvärr sålde jag senare nintendot för 400:- om jag minns rätt, med åtta spel.. hade säkert varit värt mer idag men kanske ingen förmögenhet.

Re: Var mopederna förr otroligt driftssäkra, eller hade vi bara tur?

Postat: 22 juni 2026, 17:01:05
av säter
Jag tror att olja och tandrem var en dålig kombination.

Re: Var mopederna förr otroligt driftssäkra, eller hade vi bara tur?

Postat: 22 juni 2026, 18:27:13
av Mizzarrogh
Gamla tiders gummi innehåll en viss del naturgummi, detta åldras dåligt. Tål nog inte heller olja så bra över tid. Har för mig att det var något ämne i gummit som sakta lösts ut i oljan om jag inte minns helt fel här...
Gamla maskinremmar från den tiden brukar också bara vara smulor. (undantaget ballataremmar och liknande)

Re: Var mopederna förr otroligt driftssäkra, eller hade vi bara tur?

Postat: 22 juni 2026, 18:42:33
av 4kTRB
SAE80 tror jag det står i manualen till ILO. Finns sån olja nu för tiden?

Re: Var mopederna förr otroligt driftssäkra, eller hade vi bara tur?

Postat: 22 juni 2026, 18:45:20
av säter
Växellådsolja SAE80 finns.
Det är olika skalor för motorolja och växellådsolja.

Re: Var mopederna förr otroligt driftssäkra, eller hade vi bara tur?

Postat: 23 juni 2026, 08:07:46
av cinc
Biltema har:

https://www.biltema.se/bilvard/motorolj ... 2000047669

Sen kan man köra vanlig singelgrade motorolja också.
Gräsklipparolja SAE30 brukar rekommenderas. Som denna:

https://www.jula.se/catalog/tradgard/tr ... ja-624006/

Re: Var mopederna förr otroligt driftssäkra, eller hade vi bara tur?

Postat: 23 juni 2026, 10:32:53
av Glenn
Ja, när jag köpte remmen så sa killen jag köpte den av att jag MÅSTE ha just SAE80-olja, ingenting annat, så jag köpte den oljan han rekommenderade, minns att den luktade konstigt och var väldigt tjock.