Fiber eller 5G?

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
RoAd

Re: Fiber eller 5G?

Inlägg av RoAd »

"generera nytt certifikat"? Om det är certifikat för en webserver så genererar du väl inte sådant för IP-adressen utan för namnet?

Som jag skrev tidigare så är det inte rekommenderat att använda IP-adressen direkt. Det ger exempelvis problemet (jag tror att) du har nu.
Garmen

Inlägg av Garmen »

Genererar det (certifikatet) för VPN.
Cert.PNG
Så OpenVPN profilen måste uppdateras med nytt certifikat varje gång routern startar om på grund av ny IP adress.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
RoAd

Inlägg av RoAd »

Ok, den där bilden säger mig ingenting. Är det i någon router?

Så vitt jag vet knyter inte certifikaten i OpenVPN mot någon adress alls så det låter märkligt att de måste genereras på nytt för att adressen bytts.

Däremot är ju konfigurationen på klienterna inställda mot en server-adress. Då behöver man förstås skapa konfigurationen igen om man ansluter direkt mot en IP-adress.
Nerre

Inlägg av Nerre »

Fast IP-adress brukar vara svårare än publik, men med dynamisk DNS är det ju normalt inget problem.

Bahnhof har en webbsida där man kan be om publik IP-adress, men det är flera år sen jag använde den så jag vet ju inte om det alltid funkar. Man anger routerns MAC-adress och sitt kundnummer har jag för mig.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Jag gjorde det per telefon, då fixade dom det medans jag väntade, tror jag fick starta om routern och sen funkade det.

Iofs var det väl för att jag ändå pratade med supporten om en annan trasslig grej (IP-telefoni)
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

TomasL skrev: 29 oktober 2025, 22:10:22 Elnäten är nästan alltid kommunala, utom på landsbygden.
Nej, det är vanligt att det är andra bolag. Tex Vattenfall.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Nej Danei, finns det ett lokalt elnätbolag, så brukar de ha ensamrätt på fibernäten.
Observera att detta gäller i städer, inte mindre orter eller landsbygd.
Här i stan har vi ett nätbolag som äger elnätet, fjärrvärmenätet och i stort sett all fiber, med några få undantag, Telia har fibernät i några stadsdelar, främst i periferin och industriområdena.
Användarvisningsbild
pi314

Inlägg av pi314 »

Elnätsbolagen
I Sverige finns det cirka 170 elnätsföretag och de tre största (Vattenfall Eldistribution, E. ON Elnät Sverige och Ellevio) förser mer än hälften av alla elanvändare med el. Med cirka 5 miljoner hushåll i Sverige innebär detta att dessa tre bolag betjänar över 2,5 miljoner hushåll, men det faktiska antalet varierar stort mellan de olika bolagen.

Antal elnätsbolag: Cirka 170 elnätsföretag verkar i Sverige.

Största elnätsbolagen: Vattenfall Eldistribution, E. ON Elnät Sverige och Ellevio är de största.

Andel hushåll: Dessa tre bolag står för över hälften av alla elanvändare i Sverige, vilket motsvarar över 2,5 miljoner hushåll i snitt.

Antal hushåll i Sverige: Sverige har knappt 5 miljoner hushåll totalt.

Det vore intressant med en motsvarande översikt när det gäller bolagen som äger fibernät, som t.ex. GlobalConnect.

Skriv svar