Sida 7 av 19
Re: Volvo 850 kombi - också underhåll och mera reparationer
Postat: 8 november 2024, 07:29:51
av DennisCA
Igår fick jag upprett problemet med att fläkten inte funkar på 4:an, det är så att fläkten inte går via motståndet på 4an utan ett relä switchar bort motståndet så strömmen går direkt till fläkten. Jag bytte relä, ett standard växlande relä från biltema hade precis samma layout som originalet och då började det funka direkt.
Börjat plocka bort nokia handsfree grejerna också men kommer behöva ta bort mittkonsolen tror jag för att få allting. Nokia mikrofonen i taket kanske kan användas om jag får tag i en 2.5mm till 3.5mm adapter.
Re: Volvo 850 kombi - också underhåll och mera reparationer
Postat: 8 november 2024, 09:02:45
av säter
Hur fungerar det att ha både en SAAB och en Volvo samtidigt?
Jag trodde att det var motställda religioner när det gäller dessa fabrikat?

Re: Volvo 850 kombi - också underhåll och mera reparationer
Postat: 8 november 2024, 10:46:42
av DennisCA
Det är väl nog en sån där överdriven grej, vissa kanske tar det på allvar. Men de är ju båda svenska bilar.
Fast.... 850n är tillverkad i Belgien och Saaben i Finland...
Re: Volvo 850 kombi - också underhåll och mera reparationer
Postat: 8 november 2024, 12:38:27
av MiaM
Jag fascineras fortfarande över att den har fasta steg för fläkten. Trodde som sagt att det var ett utförande som bara fanns i katalogerna för att övertyga kunderna att bilen som fanns hos bilhandlaren var lyxigare med automatisk klimatanläggning (som lär ha steglös fläkthastighet, skjutpotentiometer för börvärde och elektronisk drivning med varvtalsgivare på motorn).
För att fiska upp saker kring mittkonsollen så kommer man nog åt rätt mycket om man tar ur stereon (och om den du har inte är dubbeldin så även kanske ta ur förvaringsfacket eller vad som nu täcker den ej använda halvan).
Eller menar du mittkonsollen längre bakåt?
För 2,5mm och 3,5mm så kan du väl annars bara klippa sladden och skarva med sockerbit, eller hellre löda på önskad kontakt. Kan nog vara bra att linda in skarven med metallfolie/fläta kopplad till signaljord och sen isolerande material (eltejp) runt om eftersom det är relativt svag signal från mikrofonen.
Tillägg: Belgien kan kanske förklara detta med rosten, och skillnaden mod de jag sett? Eller så är det kanske som du säger att jag haft tur med mina

Re: Volvo 850 kombi - också underhåll och mera reparationer
Postat: 8 november 2024, 12:45:43
av DennisCA
Jag tycker de fasta stegen är bra, först med V70 de bytte till en steglös justering på bilarna med MCC enligt vad jag läst. Men jag gillar att det finns fasta positioner. En av sakerna som gjorde jag siktade på en 850 över en V70.
Jo jag menar längre bakåt, runt växelspaken och handbromsen, ska ha bort den här gamla telefonen och tillhörande sladdar. Men stereon måste ändå ur för att plugga in mikrofonen.
Re: Volvo 850 kombi - också underhåll och mera reparationer
Postat: 8 november 2024, 12:51:12
av MiaM
jag måste dubbelkolla hur det är på min 850. Tror att den är -94 fritt ur minnet (att jag inte minns exakt beror på att jag köpte den i syfte att ha som reservdelsbil). 85% säker på att den har steglöst reglage.
Jag är 100% säker på att jag sett en 850 från 93 (eller var det rent av 92?) som blinkat felkod för att den inte lyckats starta fläktmotorn, och det lär väl bara ske om man har steglös reglering? "lösningen" på det felet var att varmköra motorn, ställa ventilationsreglatet på både golv och ruta samtidigt och värmen på max, och låta bilen stå avstängd så att värme självcirkulerar från värmepaketet till fläktens trötta lager så att den ville fungera trots att det var -20 ute. Eller så körde man kupévärmare på morgonen om man startade hemifrån, detta felmeddelande hände mest om bilen stått på långtidsparkering nånstans på vintern

Re: Volvo 850 kombi - också underhåll och mera reparationer
Postat: 8 november 2024, 12:55:11
av DennisCA
Det är skillnad om bilen har MCC eller ECC. Nu har jag en MCC bil, dvs ingen klimatkontroll. Allt manuellt.
Re: Volvo 850 kombi - också underhåll och mera reparationer
Postat: 8 november 2024, 15:01:14
av MiaM
Hur var det, har din alltså också mekaniska wirear mellan vissa (alla?) reglage och spjällen?
Jag har alltid tyckt att det måste vara dyrare att tillverka eftersom det blir mer arbete att slutmontera allt. Men det kanske var ett sätt att sakta övergå till elektroniskt styrning utan att avsluta produktionen av de mekaniska lösningarna direkt vid modellbyte, kanske.
Re: Volvo 850 kombi - också underhåll och mera reparationer
Postat: 8 november 2024, 19:55:50
av DennisCA
Nää det är nog elektroniska vred på den här. Vissa saker är nog helt mekaniska som reglagen som stänger av vissa ventiler dock.
Re: Volvo 850 kombi - också underhåll och mera reparationer
Postat: 11 november 2024, 10:10:03
av DennisCA
Köpte ett nytt relä till vindrutetorkarna åt denna. Passar med samma VW "99" relä som jag har till Saaben också. Smått otroligt men bra!
Vet inte varför de skickade med dessa sketna relän från Volvo och Saab. Det är så förbannat frustrerande att man ska behöva 5 hela vrid av armarna för att man nuddar spolaren.... Det nya reläet styr antalet torkningar baserat på hur länge man spolar. Samt justerbara intervaller. Jag ska också installera en extra spolarpump i serie som jag gjorde på saaben. Det blev så bra det.
Spolaren bak verkar ha givit upp också.
Re: Volvo 850 kombi - också underhåll och mera reparationer
Postat: 11 november 2024, 13:55:00
av Glenn
MiaM skrev: ↑8 november 2024, 12:38:27
Jag fascineras fortfarande över att den har fasta steg för fläkten. Trodde som sagt att det var ett utförande som bara fanns i katalogerna för att övertyga kunderna att bilen som fanns hos bilhandlaren var lyxigare med automatisk klimatanläggning (som lär ha steglös fläkthastighet, skjutpotentiometer för börvärde och elektronisk drivning med varvtalsgivare på motorn).
Fasta fläktlägen är väl det vanligaste än idag, även om det inte är en fysisk brytare som kopplar in resistorer.
Däremot har ju inte TS bil klimatanläggning och det är ju mycket ovanligt i sverige, men vanligare i danmark och jag tror även finland pga andra regler.
Jag har tex sett en enda saab 9-5 utan klimatanläggning, den var intagen som flyttgods från danmark, i sverige var det standardutrustning.
Re: Volvo 850 kombi - också underhåll och mera reparationer
Postat: 11 november 2024, 15:05:25
av MiaM
DennisCA: Vad heter modellen av VW-relä?
Jag skulle egentligen vilja ha ett sätt att köra spolarna utan att köra torkarna alls, så att man kan spola tillräckligt mycket innan man kör torkarna om rutan är smutsig.
Det är 100% magkänsla/gissning, men jag är rätt säker på att ifall man spolar ordentligt innan/medan man kör torkarna på en smutsig ruta, och också spolar varje gång man kör torkarna "för första gången på ett tag", så borde rutan klara sig bättre från att bli repig.
Glenn: Aha, jag trodde att alla moderna bilar hade steglöst fläktreglage. Jag måste å andra sidan erkänna att jag har inte riktigt förstått poängen med olika fläkthastighet på bilar där fläkten inte väsnas särskilt mycket på full fart.
Re: Volvo 850 kombi - också underhåll och mera reparationer
Postat: 11 november 2024, 15:48:49
av DennisCA
Reläet ifråga har nummer 357 955 531
Något liknande skulle jag även tycka är bra, fast då jag kört två spolarpumpar i serie börjar det spruta ganska mycket och väldigt snabbt så man hinner väta ner rutan innan torkarna startar.
Re: Volvo 850 kombi - också underhåll och mera reparationer
Postat: 12 november 2024, 11:31:08
av MiaM
Just ja, ett tips kan vara att sätta en extra brytare som stänger av torkare och spolare för strålkastarna. Vet inte om det är skillnad mellan 850 och C70/S70/V70, men de sistnämnda är ökända för att förbruka mängder av spolarvätska, sannolikt till strålkastarna.
Re: Volvo 850 kombi - också underhåll och mera reparationer
Postat: 13 november 2024, 08:48:13
av DennisCA
Igår var jag via biltema och införskaffade universal pump, relä och säkringshållare. Ska prova montera pumpen i helg då man har tillgång till dagsljus. Det var otroligt otrevligt att köra bil igår, allt är vått och skitigt, det är som värst när allt är vått och det inte regnar. Bilen blir som skitigast då. Regnet är till stor hjälp...