Instegscertrifikat för amatörradio

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Re: Instegscertrifikat för amatörradio

Inlägg av Glenn »

Fast det var väl väldigt låg effekt på det nya certet ? och jag ifrågasätter fortfarande om det verkligen är så mycket enklare.

Jag tror kostnaden för utrustning är ett större hinder än att ta cert, iaf för elektronikintresserade som redan har koll på elsäkerhet och ohms lag.
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Marta »

Hur tror ni intresset hade varit för att starta en ring för oss här på elektronikforumet. Där man bestämmer tider och frekvens då vi har passning.

Tja, varför inte...

En Baofeng är bara att glömma, VHF/UHF har ingen räckvidd. 40m / 7MHz kortvåg har. Det finns begagnade saker till drägliga priser. Funkar alldeles utmärkt utan en stor spektrumdisplay i färg. Ännu finns grejorna där, sätt en köpesannons på dxradio.se så blir det nog svar.
thomas_gbg

Inlägg av thomas_gbg »

Just att jag nämnde Baofeng var en tanke om att den kan man ha i bilen. Men som sagt det var enbart en spåning. Tog fram mina böcker jag köpte från SSA och ser att Trafikhandboken är från 2012 och Bli en sändaramatör är tryckt 2009. Frågan är hur relevanta dom är idag för att klara ett normalt cert.
Det var den här radion i länken under jag tänkte man kunde ha i bilen och en extra antenn till den. Ser inte om den kan öppna en repeater på 2m eller 70cm.
https://www.baofengradio.com/collection ... cts/uv-21r
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Marta »

Den där radion funkar säkert alldeles utmärkt i Sverige, men inkluderar ett frekvensband som inte används för amatörradio inom Europa.

Grunderna är väl desamma nu som då, de böker Du har räcker långt idag också.
Det finns testprov på nätet, det är fritt att göra ett försök och se hur långt de befintliga kunskaperna räcker.
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Glenn skrev: 24 september 2024, 08:08:09
MiaM skrev: 23 september 2024, 21:22:24 Fast samtidigt så har vi Kjell&co som säljer Arduino-grejer osv i fler städer än vad det nånsin funnits något elektronikhobbyrelaterat att köpa, förutom att till högt pris köpa enstaka komponenter hos radio-tv-reparatörer och liknande.
Fast kjells sortiment är mycket mediokert i elektronikhobbyhänseende, och vaddå "högt pris" ? Nu är jag för ung för att ha handlat komponenter hos lokala radio/tvreparatören, men det var väl det normala sättet att köpa komponenter, ofta till ett lågt pris, och en sån handlare fanns i varenda byhåla.

..Ja, lågt pris för tiden då, komponenter var ju dyrare förr än idag rent generellt.

Själv hade jag ju turen att bo på bussavstånd från AoE-butiken, en otroligt trevlig och välsorterad butik så länge den fanns.
Man drog sig för att köpa komponenter hos den lokala radiohandlaren. De hade oftast otroligt höga påslag. Oftast 100% eller mer. Det var ju som nu fråga om hur snabbt du behövde komponenten och avgifter.
Behövde du en finsäkring var det snabbt att få den direkt för 1kr. Ville du vänta en vecka så fick du den mot avgift för ca 20 öre från Elfa. Då köpte du naturligtvis annat du behövde samtidigt.

Världen har blivit mindre (i vissa fall). Förut hade vi postutdelning varje dag. Nu var annan. Köper du från Europa går det ofta fortare än att köpa inom Sverige. Vill du köpa billigt köper du från Kina fast ibland tar det väldigt länge. Dess mer vi köper från Kina dess sämre blir lagerhållningen i närbutikerna, och dess längre till dessa.
thomas_gbg

Inlägg av thomas_gbg »

Marta skrev: 24 september 2024, 09:55:53 Hur tror ni intresset hade varit för att starta en ring för oss här på elektronikforumet. Där man bestämmer tider och frekvens då vi har passning.

Tja, varför inte...

En Baofeng är bara att glömma, VHF/UHF har ingen räckvidd. 40m / 7MHz kortvåg har. Det finns begagnade saker till drägliga priser. Funkar alldeles utmärkt utan en stor spektrumdisplay i färg. Ännu finns grejorna där, sätt en köpesannons på dxradio.se så blir det nog svar.
Ser att du har bra koll på det mesta Marta. Du kan väl ge ett förslag på 40m och vilken frekvens och vilka tider ringen är aktiv. Personligen så hade jag föreslagit tre olika tider på dygnet som passning. Då kan det passa flertalet. Och vi som enbart kan lyssna än så länge kan lämna lyssnings rapporter på forumet.
Användarvisningsbild
kode

Inlägg av kode »

thomas_gbg skrev: 24 september 2024, 10:40:19 Tog fram mina böcker jag köpte från SSA och ser att Trafikhandboken är från 2012 och Bli en sändaramatör är tryckt 2009. Frågan är hur relevanta dom är idag för att klara ett normalt cert.
Trafikhandboken tror jag inte att något hänt med, så den är fortfarande aktuell, däremot finns det en nyare bok, som dock är gratis i digitalt format och nerladdningsbar på https://www.ssa.se/ssa/dokument/utbildn ... #elf_l1_Lw

Innehållsmässigt är det nog inte någon större skillnad, däremot tror jag att presentationen av innehållet är bättre i den nya.
thomas_gbg

Inlägg av thomas_gbg »

Tackar och den är nu nerladdad.
Agamemnon

Inlägg av Agamemnon »

Vet inte om det fortfarande är så men när jag tog cert för ett par år sedan var det en baggis då alla frågor som kom på provet tillhandahölls av PTS på nätet som övningsfrågor. Man kunde bara lära sig frågorna utantill. Jag läste naturligtvis på ändå men fick såklart alla rätt på provet då frågorna var exakt samma som övningsfrågorna.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Gissar att vissa orter var lyckligt lottade, Landskrona var säkert en av dessa. Men generellt så var det nog inte så vanligt att ha butiker inriktade på att sälja komponenter. Det finns väl en anledning till att folk pratar nostalgiskt om Labb Elektronik på Södermalm, Elfa i Solna (var det väl?), Elfa i Krokek (Göteborg precis på gränsen till Mölndal) med flera, och som hyllar de få som finns kvar, typ Tema Elektronik i Nordostpassagen (två gator till väster om Linnégatan) i Göteborg, och alla de andra.

Men hur som helst så må det vara ett mediokert sortiment Kjell har, men det är iaf bättre än inget, och bättre än vad Clas Ohlson hade när de faktiskt började öppna butiker i större utsträckning på 90-talet.

Och visst, just Arduino osv är nog lätt att köra fast med och tröttna på fort eftersom det kräver att man kan programmera i C minus att man inte behöver lära sig knappt något om standardbibliotek, sätta upp utvecklingsmiljöer, bråka med länkare och allt sånt som tyvärr ofta är en del av att programmera i C men märkligt nog anses vara något som programmerare ska slippa för så kallat "enklare" språk.

Men jämför med förr. På 90-talet var det väl en smärre revolution att PIC kunde programmeras in-circuit med riktigt enkel hårdvara och alla verktyg var väl fria eller billiga eller hur det nu var. Tidigare än så var det nästan alltid separat eprom-programmerare och UV-raderare som behövdes, och även om det fanns byggbeskrivningar och färdiga apparater för hobbybruk så verkar få ha haft dessa, och det var också svårt att få kontakt med nån som hade tillgång till sånt som kunde programmera åt en som typ tjänst-gentjänst, mot en mindre betalning eller bara ändå för att vara en snäll person eller liknande.

Visst lärde väl vi oss en hel del av att det var "svårare", men jag vet inte om jag verkligen lärde mig nånting, mer än att läsa motståndsfärgkoderna, av att avlöda motstånd från skrotade TV-apparater för att jag inte ens visste var man kunde köpa färdiga sortiment och om jag hade vetat det hade jag inte haft råd. (Av nån obegriplig anledning så hade min farsa köpt ett gäng lysdioder som låg i nån låda i källaren, som jag tog av, trots att han inte byggt eller reparerat nåt elektroniskt sen omkring före jag föddes och aldrig använt halvledare :) , så jag kunde göra de klassiska nybörjarbyggena med blinkande lysdioder med vippor osv).
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Agamemnon skrev: 24 september 2024, 15:55:37 Vet inte om det fortfarande är så men när jag tog cert för ett par år sedan var det en baggis då alla frågor som kom på provet tillhandahölls av PTS på nätet som övningsfrågor. Man kunde bara lära sig frågorna utantill. Jag läste naturligtvis på ändå men fick såklart alla rätt på provet då frågorna var exakt samma som övningsfrågorna.
Det är inte samma, däremot väldigt lika.
Användarvisningsbild
kode

Inlägg av kode »

Såg en nyhet på SSA:s hemsida att PTS nu publicerat de nya föreskrifterna som kommer att träda i kraft den 17 mars. 7, 14, 21, 28, 50 och 144 MHz, med 25W p.e.p (25W e.r.p. på 144 MHz), och enbart fabriksbyggd utrustning, ungefär som väntat med andra ord.

Att 70cm saknas bland de tillåtna banden är ju dock precis som SSA skriver lite märkligt. Många handhållna radioapaprater är ju dual band 2m/70cm, och det känns på det stora hela som en väldigt arbiträr gränsdragning just där.
alexanderson

Inlägg av alexanderson »

Förr fick de som hade C-certifikat enbart ha kristallstyrda sändare. En nybörjare ansågs inte kunna bygga och trimma en VFO.
Tjusningen med amatörradio är att bygga sändaren själv.
Användarvisningsbild
4kTRB

Inlägg av 4kTRB »

Sändare är lättast att bygga medans mottagare kan vara knepigare speciellt ssb.
alexanderson

Inlägg av alexanderson »

MiaM skrev: 22 september 2024, 14:11:34 Frågan var ju hur man kan öka intresset för hobbyn, och mitt svar är att införa någon slags korsbefruktning mellan amatörradio och närradioliknande verksamheter. Det behöver inte ske på amatörbanden; det vore mycket bättre om säg 1MHz eller liknande på FM-bandet upplåts för detta på något vis.
Det finns massvis med kortvågssändare i Europa (rundradio) som har upphört.
Det finns således gott om lediga frekvenser(våglängder). Dessa borde gå att hyra ut (per månad eller timme).
Exempelvis 31,15 meter som hörbysändaren använde.
Skriv till PTS (och några riksdagsledamöter) och föreslå detta.
Senast redigerad av alexanderson 5 mars 2025, 14:32:52, redigerad totalt 1 gång.
Skriv svar