Sida 7 av 8

Re: Linde elbromsar

Postat: 13 augusti 2024, 20:55:00
av benkemannen
tack för tips.
jag ska kolla lite i helgen, jag har även fått till mig att det ska gå att justera elektriskt på LE1 i draget på vagnen.
men om det stämmer eller ej det vet jag inte, jag får försöka att undersöka detta.
men som sagt en servicemanual för LE1 vore guld värd :-)

Re: Linde elbromsar

Postat: 13 augusti 2024, 22:53:55
av säter
Vad är det för modell av SMV?

Re: Linde elbromsar

Postat: 14 augusti 2024, 05:22:26
av benkemannen
Det är en 34LSR -73:a

Re: Linde elbromsar

Postat: 9 augusti 2025, 17:39:04
av normark
Jag lånar denna tråd då jag har liknande problem med Linde LE-1 elbroms på en SMV-husvagn. Jag har 12v ut till draget när jag trycker på bromspedalen, men bara ca 1,3V ut till bromsarna. Jag tycker inte att det förändras så mycket alls när påskjutsbromsen trycks ihop. Ferritkärnan ser hel ut. Hela givarenheten väldigt varm när den får 12v. Ny ferritkärna? Byta ut hela enheten? Andra råd?

Re: Linde elbromsar

Postat: 9 augusti 2025, 19:45:51
av danei
Den ska ha konstant 12V. Vad syftar du på med givarenhet?

Re: Linde elbromsar

Postat: 10 augusti 2025, 07:18:10
av normark
Den som sitter i draget och påverkas av påskjutsbromsen. Jag har 12v endast när jag bromsar.

Re: Linde elbromsar

Postat: 10 augusti 2025, 07:32:58
av danei
Där är det en spole och en rörlig kärna av något slag. Där ska det inte vara 12V likspänning.

Re: Linde elbromsar

Postat: 11 augusti 2025, 13:59:51
av normark
Hmm.. vad ska det vara där då? Jag har varit rätt så säker på att elektronikboxen skickar ut 12v till draget när bromspedalen nuddas varpå om påskjutsbromsen påverkas skickas en spänning till magneterna i hjulen. Det finns ingen annan matning till magneterna än den som kommer från draget.

Re: Linde elbromsar

Postat: 11 augusti 2025, 14:12:57
av danei
Den variant jag har sett har en sensor i draget, en elektronikenhet och elektomagneterna i trummorna.
Magneterna får inte 12V när man bromsar. Effekten regleras beroende på trycket i kopplet. Vi hade ett felett år som medförde 12V tillbromsen så fort man rörde bromspedalen. Varpå den låste hjulen på vagnen.

Re: Linde elbromsar

Postat: 11 augusti 2025, 17:47:54
av normark
Ja, det ska väl gå ut lämplig spänning till bromsarna. Jag får dock max 1,3v från draget och det räcker inte till någon bromsning...

Re: Linde elbromsar

Postat: 11 augusti 2025, 19:03:33
av danei
Har du någon variant med elektroniken integrerad i draget?

Re: Linde elbromsar

Postat: 11 augusti 2025, 19:11:23
av ASEA
Det är ju lite rörigt med Lindes elbromsar då det finns flera generationer.

LE-1 har som jag fattar det 4-5 stift ut från dragstången och ska ge proportionerlig spänning ut till bromsmagneterna direkt därifrån.
Under förutsättning förståss att den får 12V från bilen när det bromsas.

På nästa generation så var det bara två stift ut från dragstången och vidare till en elektronikbox i husvagnen som sen skickar ut rätt spänning till bromsmagneterna.

Edit; Skiss efter pappas gamla anteckningar. Hoppas det är rätt, men ingen 100% garanti!
Linde LE-1.b.png

Re: Linde elbromsar

Postat: 11 augusti 2025, 22:42:04
av normark
Ja, denna är det! Då verkar jag förstått det rätt iaf. Återstår att se om jag måste skaffa ny ferritkärna som TS

Re: Linde elbromsar

Postat: 12 augusti 2025, 00:07:14
av ASEA
Ett schema
P_20250811_210957_5.jpg

Re: Linde elbromsar

Postat: 12 augusti 2025, 07:17:00
av MiaM
Detta "handreglage i bilen" låter som en grej som kanske kan dra ur batteriet på bilar där bromsljuset inte är kopplat över tändningen (t.ex. Saab, om jag minns rätt).