Sida 7 av 11

Re: Belastningstest bilbatteri

Postat: 3 februari 2022, 12:46:19
av säter
Orfeous skrev: 3 februari 2022, 01:32:41 Min Ctek-laddare var ju ganska snabb att komma upp till 100% vilket jag är skeptisk till också.
Det skulle jag vara väldigt skeptisk till också.
Jag laddade min bil med C-teks största laddare, och det vart jäkligt dålig snurr, trotts den att visade fulladdat. :tumner:

Re: Belastningstest bilbatteri

Postat: 3 februari 2022, 12:57:29
av mrfrenzy
Det är inget fel på laddaren.
Om det går snabbt att ladda upp ett batteri betyder det att mycket av kapaciteten saknas eftersom batteriet är utslitet.

Ett nytt 60Ah batteri tar drygt 10 timmar att ladda med 6A laddare.
När batteriet är utslitet och bara har 20Ah kvar så laddas det upp på bara drygt 3 timmar.

Re: Belastningstest bilbatteri

Postat: 5 februari 2022, 00:02:21
av Orfeous
Lite bonusmaterial från några tester jag gjorde.. detta är växelspänningen över batteriet.
received_332591548889838.mp4

Re: Belastningstest bilbatteri

Postat: 5 februari 2022, 00:04:10
av Orfeous
Nytt batteri är givetvis på väg.. jag har svårt att hålla mig på att få se resultatet om det blir fail eller inte :)

Re: Belastningstest bilbatteri

Postat: 11 februari 2022, 12:05:20
av Orfeous
Nu har nya batteriet anlänt från Tyskland.
Började med att testa det som en grundreferens.

SoH 96%
SoC 98%
726EN av 750EN
R 3.80 mOhm

Efter detta laddade jag det, tog kanske 20-30min att nå upp till steg 7 då batteriet är fulladdat.

Testade batteriet igen.
SoH 95%
SoC 98%
R 3.86 mOhm

715EN av 750EN

Ska jag ifrågasätta mätinstrumentet?
Eller är batteriet inte bättre än såhär?

Re: Belastningstest bilbatteri

Postat: 11 februari 2022, 12:11:55
av säter
Vad är det för mätinstrument du har?
Vad är det för laddare du använder?

Re: Belastningstest bilbatteri

Postat: 11 februari 2022, 12:13:26
av Orfeous
Använder Ancel BA201
Laddare är Ctek MXS5.0

Re: Belastningstest bilbatteri

Postat: 11 februari 2022, 13:08:40
av Orfeous
Test nummer 3

SoC 98%
SoH 95%
719A / 750A EN
R 3.84 mOhm
12.82v

Min fluke säger 12.89v

Re: Belastningstest bilbatteri

Postat: 11 februari 2022, 13:13:51
av Orfeous
Enligt instruktion som följer med batteriet på tyska så ska man plocka bort transportpluggen som sitter på sidan av batteriet innan man använder batteriet och/eller laddar det.
Som jag har förstått det så ska denna plugg inte sitta på batteriet först man ska t.ex returnera det. På mitt volvobatteri i bilen sitter ju bägge pluggarna där. Jag har aldrig tagit loss någon :)
När jag tog bort denna plugg så hörde jag pssschh..

Re: Belastningstest bilbatteri

Postat: 11 februari 2022, 13:14:02
av säter
Vad förväntar du dig för resultat?

Re: Belastningstest bilbatteri

Postat: 11 februari 2022, 13:15:02
av Orfeous
På ett nytt batteri förväntar jag mig SoH och SoC på 100%

Re: Belastningstest bilbatteri

Postat: 11 februari 2022, 13:47:29
av säter
Det tror jag är orealistiskt att få till med en Ctek-laddare.
Det är väldigt svårt att pressa i de där sista 5%en.

Re: Belastningstest bilbatteri

Postat: 11 februari 2022, 13:52:52
av Orfeous
Får se om det blir bättre när det sitter i bilen då.

Re: Belastningstest bilbatteri

Postat: 11 februari 2022, 14:13:11
av Orfeous
mrfrenzy skrev: 3 februari 2022, 12:57:29 Det är inget fel på laddaren.
Om det går snabbt att ladda upp ett batteri betyder det att mycket av kapaciteten saknas eftersom batteriet är utslitet.

Ett nytt 60Ah batteri tar drygt 10 timmar att ladda med 6A laddare.
När batteriet är utslitet och bara har 20Ah kvar så laddas det upp på bara drygt 3 timmar.
Vad anser du om mina senaste inlägg? du som är min personlige expert :)

Re: Belastningstest bilbatteri

Postat: 11 februari 2022, 14:37:35
av Glenn
Orfeous skrev: 11 februari 2022, 13:52:52 Får se om det blir bättre när det sitter i bilen då.
Bilen lär vara sämre på att fylla batteriet än en ctek.