Att bygga en amatörradiostation

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
sm2wmv
Kontakt:

Re: Att bygga en amatörradiostation

Inlägg av sm2wmv »

Ska tillägga också att min mor och far kom upp med 110m2 120mm isolering som köpts nere i Övik där SM3WMU har bra rabatt, så eftersom de skulle upp och hämta klyven fick de ta med sig ett rejält lass isolering för att isolera taket.
Användarvisningsbild
sm2wmv
Kontakt:

Inlägg av sm2wmv »

I helgen hade jag SM2LIY hos mig som renoverade lyssningsantennerna i skogen efter en hård vinter. Det var flertalet knäckta träd som fallit över kablarna varav 3st av dem hade gått av men kunde enkelt lagas. Sedan spenderade vi en massa tid med att släpa och bränna ris vid en yta där det ska upp 4st fasade vertikaler för 40m. SM2XJP fällde träden som stod där i höstas men tyvärr lyckades vi inte göra klart innan snön kom. Nu fick vi klart så pass att man kan gräva ner stolparna som ska hålla vertikalerna men marken är så blöt och lerig att vi måste ner med grus för att fylla i hålen tillsammans med stolparna för att få dem att stå stadigt.

SM2XJP mötte upp mig när jag kom neråt på Torsdag eftermiddag och då åkte vi på byggmax där vi införskaffade 13st spånskivor för att göra klart arbetsrummet i ladugården, plus lite tryckade stolpar till 4-SQ arrayen för 40m.

Jag spenderade även en del tid på vinden där jag la till 24cm extra isolering och usch vilket skitgöra. Varmt, trångt och sågspån överallt. Jag tog dock tipset av SM3WMU att skaffa en engångsoverall och tack och lov för det. Munskyddet gjorde även susen, även om det var varmt att ha det på sig.

Bild
Arbetsrummet i ladugården isolerat. Jag glömde ta bild på hur det ser ut nu, får göra det nästa helg.

Bild
Taket sattes även på plats, men ingen bild på det. Blev 90mm isolering i väggarna och i taket 285mm isolering.

Bild
Nu ska det eldas ris

Bild
SM2LIY glad över att få elda

Bild
Det tar sig, ett av få ställen på tomten där jag vågar elda. Det är ett riktigt surhål där nere.

Bild
Vi höll elden liten

Bild
Jag fick mig en folköl mitt i alltihopa

Bild
Mmmmm, gott

Bild
Pelle med senaste modet, omatchade handskar

Bild

Bild
Ytan är drygt 30x30m

Bild

Bild

Bild

Bild
Nya bäverpinnen, för att lyfta upp lyssningsantennerna över grenar och dylikt

Bild
Korvgrillning

Bild
Mums, jag är dock för otålig för att grilla korven riktigt så den blev halvrå, gott ändå

Bild
Pelle grillar majskolv

Bild
Gött

Bild
Jag redo för att krypa i vindan
Användarvisningsbild
sm2wmv
Kontakt:

Inlägg av sm2wmv »

Det byggs om i serverrummet på jobbet så alla bilder här kommer vara nere tills efter helgen. Så för uppdateringar så kan ni kolla hemsidan, http://www.sj2w.se/contest/
Användarvisningsbild
sm2wmv
Kontakt:

Inlägg av sm2wmv »

I helgen har jag varit seg så det har inte blivit så mycket gjort tyvärr. Jag har skarvat lite RG-17 och sedan var SM2XJP bror hit och vi lastade upp ved på hans traktor medans Peter, SM2XJP kapade upp lite mer som ska hämtas i veckan förmodligen. Vi fick låna L70n igen av lokala åkeriet och Peter hämtade en skopa 0-18 grus vi ska använda runt stolparna vid 40m 4-SQ plus även när vi gjuter fundamentet till 40m masten.

Imorgon får vi se om jag orkar mig upp på vinden och isolera klart, känns inte så lockande i sommarvärmen som kommit men det blir ju inte direkt svalare.

Bild
Skarvar RG-17, löder ihop mittledarna. När detta är gjort tejpade jag "dielektrum" och sedan la jag skärmarna mot varandra och lödde en 0.3mm kopparremsa runt. Detta tätades sedan med vulktejp och eltejp som UV-skydd.

Bild
En låda runt, fylls med sillikon

Bild
Kommer nog inte in något vatten här. Den andra skarven tog jag bara en massa vulkt och sedan fixerade jag den mot en planka med spikband.

Bild

Bild
Peter kapar till lite ved

Bild
Peters bror

Bild
Ett lass på väg

Bild
GTL:s L70 med Peter som chaufför

Bild
Grus. En del av skopan bar vi ned till åkern så långt som han vågade köra så det inte blir så långt att kärra

Bild
På väg bort med lite sten och skrot

Ett litet filmklipp,
http://sm2wmv.sj2w.se/~micke/sj2w/bilde ... v03475.mpg
Användarvisningsbild
sm2wmv
Kontakt:

Inlägg av sm2wmv »

Igår rullade jag ut denna,

Bild

Svettigt blev det med 25C i skuggan men den kom ut tack och lov. Det slår inte när jag på det förra stället drog ut sådan där kabel 200m lång med rejäl lutning uppför en "kulle" som var 60m hög, då tog det 2 dagar för att lyckas släpa upp en kabel. Så detta var rena barnleken i jämförelse :)

När jag kom till jobbet hade jag fått kretskort som jag beställde tidigare från Kina. Jag har en ny design, en 6x1 antennswitch (6st antenner till 1 radio) som jag inte testat så den ska testas i nätverkaren imorgon. Jag byggde ihop den idag och provade att göra en egen låda på ett sätt en på jobbet gjort några ggr. Blev väldigt enkelt när man fräst bockspår och det gick t.o.m. att bara böja den för hand.

Bild
Lådan

Bild
6st N-kontakter för antenner och 1st för radion

Bild
Vackert :)

Bild
Ett hörn

Bild

Bild
Spolen är för att kompensera för strökapacitanser och kommer förmodligen behöva justeras när jag mäter upp den

Bild

Bild

Bild

Jag återkommer med mätresultat :)
Användarvisningsbild
sm2wmv
Kontakt:

Inlägg av sm2wmv »

Nu har jag mätt upp den, det blev mycket bra. På 28 MHz som är förmodligen högsta frekvensområdet jag tänker använda den på har den 0.05dB genomgångsdämpning och vid 50 MHz har den 0.19dB vilket även det är acceptabelt.

Isolationen mellan en oanvänd antenningång och radio-porten är ungefär 70dB +/- någon dB beroende på port.

Så det blev en lyckad antennswitch :)
Användarvisningsbild
sm2wmv
Kontakt:

Inlägg av sm2wmv »

Gjorde en liten relähållare idag. Det här med att fräsa vikspår är utmärkt. Aluminium kan jag tipsa om att man kan köpa från Slöjddetaljer http://www.slojd-detaljer.se/

Bild
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Eran station är fasen ett konstverk. :eek2:
Ni klår ju tom datormoddarna med hästlängder. 8)
Användarvisningsbild
ElectricMan
Kontakt:

Inlägg av ElectricMan »

Till och med? Jag tycker inte ens att det har varit i närheten.

Skitgrymt blir det! :tumupp:
Nu när jag har körkort kanske jag får ta mig en tur till sommaren. ;)
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Nä, de är ju inte så svåra att slå :mrgreen:
Men nästan varje liten del här skulle ju passa inramad på finrumsväggen. :)
Användarvisningsbild
sm2wmv
Kontakt:

Inlägg av sm2wmv »

Haha, tack tack :)

ElectricMan: Ja du är välkommen, blir väl där nästan varenda helg i sommar.
Användarvisningsbild
sm2wmv
Kontakt:

Inlägg av sm2wmv »

Bygger en 4-SQ box till arrayen vi bygger för 40m. Den här är byggt för att klara effekt! En av toroiderna fixar en 90 graders fasförskjutning och den andra fixar en 180 grader fasförskjutning. Så 1st vertikal har 0 grader, 2st har -90 gr och en har -180 gr och sedan switchas detta runt mellan vertikalerna beroende på riktningen man vill ha.

Bild

Bild
Ja, jag lade till en liten text :) The Tord är en radioamatör som vi ej ska nämna vid namn (ehh?) som brukar bränna upp saker :)
Användarvisningsbild
DjAlbert

Inlägg av DjAlbert »

Som vanligt, otroligt vackert. Och vilket engagemang i det hela.
Ni måste verkligen brinna för erat intresse.

Synd att man bor i Värmland, annars kanske vi kunde ha en lite forumträff uppe hos er.
Och så kunde ja ha tagit med en radiotokig vän som följt erat bygge än mer intensivt än mig, o han är inte ens medlem på forumet.
Användarvisningsbild
sm2wmv
Kontakt:

Inlägg av sm2wmv »

Har byggt klart 4-SQ boxen och även svarvat lite till en duobands-yagi för WARC-banden (17/12m)

Bild

Bild
Svarvat så att 19mm rören går in i 22mm rören

Bild
Lite svarvat. Det ska även till 25mm rör och 15mm rör men dessa behöver man inte svarva för att de ska passa, så det bygger jag ihop nere i Burträsk.

Bild
Monterat på en plåt, vi får se om jag bygger en låda åt den också eller inte. Den ska sitta i ett skåp så den kommer att vara skärmad och väderskyddad ändå.

Bild

Bild
7/16" kontakt för input och sedan SO239 till antennerna + dummy loaden

Bild
Lite gött som ska instelleras på stationen
Användarvisningsbild
hcb
Moderator
Kontakt:

Inlägg av hcb »

Sjukt snyggt, som vanligt. Och inte nog med allt radiotande, du får dessutom köra frontlastare eller vad det nu heter. Lyllo!
De frästa lådorna blev ruskigt snygga. Du ser inte en affärsidé där?

Nåja, själv fick jag sträckt ut 10 m antennkabel från takfönstret till backen bara för att konstatera att QRM är S9+ på 80m. På 15m lät det bättre, dock ...
Skriv svar