Sida 55 av 85

Re: Projekt Stor-Erik, renovering av ångbogserbåt

Postat: 7 december 2014, 10:50:27
av Seroster
MDF rör sig i fukt, tror inte det där kommer hålla.

Bättre att låta det vara en synlig rak skarv som kan röra sig lite.

Re: Projekt Stor-Erik, renovering av ångbogserbåt

Postat: 9 december 2014, 08:24:41
av PeterH
Kan man inte lägga en snygg täcklist i aluminium eller mässing över skarven?

Re: Projekt Stor-Erik, renovering av ångbogserbåt

Postat: 9 december 2014, 09:43:11
av gunne
Jo. Men helst skulle jag vilja ha den helt utan skarv.

Nu blev det i alla fall så att vi bygger med ett steg i skarven istället för att försöka få det jämt. Vi har satt upp mallar som man kan dra MDF:en mot så nu gäller det bara att hitta nånstans där man kan beställa den utan att bli ruinerad.

Re: Projekt Stor-Erik, renovering av ångbogserbåt

Postat: 18 februari 2015, 10:00:28
av gunne
Nu är det dags för lite automation! Jag har ingen vettig styrning av värmen än så i vinter har det varit lite stök med att åka till båten bara för att sätta på eller stänga av värmen ibland.

Z-wave har jag bestämt mig för men sen vilken kontroller man ska ha är ju ett helvete att bestämma. Jag tror jag har kommit fram till att en VeraEdge får duga för tillfället. Om jag i framtiden har tid så blir det nog en egen burk med t.ex. Homeseer eller nåt. Men det viktigaste nu är att hyffsat snabbt få till styrning av värme och lampor.

Eftersom radiatorerna sitter bakom paneler funkar det nog inte med vanliga termostater. Och eftersom två olika rum har kaminer måste man kunna styra dem individuellt så det går inte heller att trimma in systemet och sen styra med framledningen. Således tänkte jag köpa 6 st Z-wave radiatortermostater som ska styras från en i rummet belägen temperatursensor.

Jag är i färd med att beställa följande från http://www.m.nu:

Kod: Markera allt

Produkter
4 x	Temperatursensor på kabel - DS18B20+
  - Temperaturområde: -55 till +125C
  - Inkapsling S1: Standard
  - L1: 3m	616,00Kr
1 x	Universal Sensor - Fibaro	379,00Kr
4 x	Insatsdimmer 200W med energimätning - Qubino	2276,00Kr
1 x	FYND - Z-Wave Gateway VERA EDGE	1749,00Kr
1 x	Flood Sensor - Everspring	379,00Kr
1 x	Multisensor - Aeon Labs	519,00Kr
6 x	Danfoss LC-13 Living Connect Radiator Thermostat - 014G0013	3213,00Kr
2 x	On/Off Socket - TKB Home	698,00Kr
4 x	Temperatursensor på kabel - DS18B20+
  - Temperaturområde: -55 till +125C
  - Inkapsling S1: Standard
  - L1: 3m	616,00Kr
Posten AB (MyPack)	0,00Kr
_____________
TOTALT ATT BETALA :	10445,00Kr
Varav moms (25%)	2089,00Kr
I framtiden kommer det ju såklart utökas med allt möjligt men det här får räcka för tillfället.

Eller är det någon med erfarenhet av någon av produkterna ovan som kan komma med lite input angående valet?

Re: Projekt Stor-Erik, renovering av ångbogserbåt

Postat: 18 februari 2015, 12:16:19
av danei
Varför inte köpa lösa DS18B20 och montera själv?

Om temperaturen vid radiatorerna inte är representativ så ska du väl inte ha en termostat där. Då är det snarare någon typ av ställdon du behöver, men de kanske går att köra i någon mode som funkar.

Har du nytta av energimätningen i dimmern? den känns onödigt dyr.

Jag spanar på att köra openhab för automation, men har inte kommit igång än.

Re: Projekt Stor-Erik, renovering av ångbogserbåt

Postat: 18 februari 2015, 13:07:32
av gunne
Montera själv kan jag. Men det tar tid från att montera innerväggar och toalett ;)

Jag har inte lusläst manualerna, men planen med termostaterna är ju att jag ska kunna styra dem från kontrollern. Alltså som du säger använda dem som ställdon snarare än termostater. Om det finns Z-wave ställdon till radiatorkoppel skulle jag ju kunna köra det men jag har inte hittat nåra. Denna Stella Z Radiator Thermostat verkar ju dock kunna köra "direct valve control via Z-Wave" som ju är det jag vill ha. Jag får kolla närmare på Danfoss dokumentation.

Energimätningen i dimmern har jag ingen supernytta av. Men DrLove här på forumet lovordar Qubinon och han verkar ju ha ganska bra koll på Z-wavegrejjer. Det viktiga är att den är liten och funkar bra utan att lampor flimrar.

I framtiden kan jag som sagt tänka mig att köra OpenHab eller nåt liknande. Men nu måste jag få igång det snabbt så då är det värt att slanta ut för något lite mer plug n play.

Frågan är om Qubinodimmern funkar utan nolla. Jag har ju "norsk el" på båten med 230 V huvudspänning. Enligt dessa länkar verkar inte Qubinon funka utan nolla:

http://www.byggahus.se/forum/el/239682- ... zwave.html
http://forum.micasaverde.com/index.php?topic=30154.0


Bild

Men hur kommer det sig? Hur kan Qubinon veta vad som är nolla respektiva fas när de inte har någon annan potential (jorden) att jämföra mot? Borde det inte funka lika bra att koppla den mellan två faser?

Re: Projekt Stor-Erik, renovering av ångbogserbåt

Postat: 18 februari 2015, 13:22:42
av danei
Japp du kan koppla den mellan två faser.

Re: Projekt Stor-Erik, renovering av ångbogserbåt

Postat: 18 februari 2015, 13:29:56
av Nerre
Jo, det borde gå att koppla mellan två faser, den vill ju ha 230 V som matning för sin egen elektronik antar jag.

Re: Projekt Stor-Erik, renovering av ångbogserbåt

Postat: 18 februari 2015, 16:10:13
av drh
gunne skrev:Jag har lite plaststänk (polyester) på glasrutorna utvändigt som hamnade där när vi plastade taket. Jag gick på lite med ett rakblad, men tyckte att det verkade repa glaset. Det är härdat glas vi snackar om.

Jag gjorde iof inte rent glaset först, så det kan ju ha varit damm/grus som släpades med och gjorde reporna. Man kanske ska testa att rengöra ordentligt först.

Är det nån som har nåt husmorstips på hur man skrapar glas utan att repa?

Edit:
...
Applicera såplösning på målade ytor på glaset med en svamp . Se till att målade ytor är helt täckta . Den tvålvatten skapar en hal film för rakblad , minskar risken för att repa glaset .
3 .
Skrapa färg med en vass rakblad . Använd en skarp rakkniv , som en slö klinga kan öka risken för etsning på glaset .
4 .
Använd korta skrapar med kniven och inte skrapa fram och tillbaka . Flytta rakhyvel med en framåtrörelse , ta rakhyveln upp från glasytan , sedan ta tillbaka och skrapa framåt igen . Fortsätt med detta sätt att skrapa tills all färg lossas från ytan på glaset .
5 .
Applicera mer såpvatten om glaset blir torr medan skrapning . När alla färg skrapas från glaset , att tvätta med tvålvatten bort alla lossnade färg fläckar .
6 .
Skölj fönstret med kallt vatten och torka med en mjuk, ren trasa .
Kanske kan va värt att testa...
En brytbladskniv med rostfritt knivblad repar inte glas enl. min glasmästare

Re: Projekt Stor-Erik, renovering av ångbogserbåt

Postat: 18 februari 2015, 19:58:48
av gunne
Jag får köpa en dimmer och testa helt enkelt. Tycker det är lite skumt att Qubino själva säger att det inte funkar och att de valt att koppla som de gjort i schemat bara. :humm:

Re: Projekt Stor-Erik, renovering av ångbogserbåt

Postat: 18 februari 2015, 21:03:19
av danei
Så är det väl specat för varenda 230V pryl?

Re: Projekt Stor-Erik, renovering av ångbogserbåt

Postat: 18 februari 2015, 21:51:53
av Nerre
Om du bara har två ledare så kan du aldrig ens se vilken som är fas och nolla. (Har du även jord så är det däremot skillnad på spänningen mot jord.)

Leta fram den norska bruksanvisningen? (Antar att produkten säljs i Norge också.)

Re: Projekt Stor-Erik, renovering av ångbogserbåt

Postat: 19 februari 2015, 02:02:40
av MiaM
Visserligen klart mer monteringsjobb - men har du funderat på att dela upp värmen på separata shuntgrupper istället för att ha termostat vid varje radiator?

Kan man kanske annars bara ha en radiatorventil som är gemensam för alla radiatorerna på en våning? Eller om det är enklare att montera, ett par ventiler som vardera försörjer flera element?


Jag tror för övrigt att Conrad säljer någon elektronisk termostat för radiatorventiler. Det kanske eller kanske inte är en idé att ta en titt på det?



För att bara få någon slags "akut" lösning på värmestyrning vid vinterförvaring så kan du ställa shuntar och radiatorventiler på max, cirkpump på standardhastighet och sen styra elpatron on/off med en rumstermostat per rum som ska värmas. Med termostaterna parallellkopplade så "vinner" det kallaste rummet, d.v.s. du får önskad temperatur i det rummet och något varmare i de andra rummen ifall det skulle skilja i temperatur mellan rummen.

(Se upp för elektroniska termostater - jag provade Clas Ohlsons för ett par år sen och den var så otroligt dumt konstruerad att elektroniken var batteridriven (!) och utan batteri så slogs inte värmen på. Det blev återlämning av den med anmärkning dels på detta och dels på att det var reläutgång varpå den klickade lika mycket som en mekanisk termostat och för min del var hela syftet med elektronisk termostat förlorat då).



P.S. som andra redan nämnt - med 230V huvudspänning så får du "låtsas" att en fas är "nolla" och annan fas är "fas" för enfasapparater där ritningen tänker 400V huvudspänning.

Re: Projekt Stor-Erik, renovering av ångbogserbåt

Postat: 19 februari 2015, 07:14:18
av Nerre
Jag tror att problemet med att köra flera shuntgrupper är att det blir en massa extra rördragning och det kan väl dels bli trångt och sen vet jag inte om det är extra besvärligt att gå igenom en massa vattentäta skott och eventuella brandceller?

Om jag inte minns fel (orkar inte bläddra tillbaka i tråden) så är det draget med 1-rörssystem?

Re: Projekt Stor-Erik, renovering av ångbogserbåt

Postat: 19 februari 2015, 13:22:11
av gunne
Enligt länk ovan är det just en norsk som frågar och Qubino svarar att det inte går. Men jag litar ju mer på EF än nån nån facebooknisse.

Rören till radiatorerna är redan dragna och det är inte aktuellt att dra om dem. Det är tvårörssystem.

Conrad har ju diverse elektroniska termostater. Men jag vill ju gärna kunna övervaka och styra via Z-wave så då verkar det vara de två termostaterna som nämnts ovan som gäller. Danfossen känns ju helt klart mer professionell men jag har inte lyckats lista ut om det går att styra den helt från centralenheten istället för att använda den inbyggda regulatorn.

Edit: från m.nu: "Note: The Danfoss radiator thermostat cannot reports its local temperature to the Z-Wave network, it only allows a one-way communication to change its setpoint."

Så man kan inte läsa ut temperaturen vid radiatorn. Men genom att ändra börvärdet från kontrollern så kan man ju styra radiatorerna i alla fall.