Sida 54 av 170
Re: Senaste reparationen
Postat: 31 mars 2015, 16:07:23
av Sverige
Volvo245GLT
Hur såg lampan ut efter den lyckade operationen. Såg inte så lätt ut att få ihop den på bilden...
Tycker att det är ett dumt påfund att förbjuda glödlampor. Det som borde förbjudas är såna där ruttna lågenergilampor som tar fem minuter för att tända upp. Värdelöst när det sitter såna på skithus t ex...

Re: Senaste reparationen
Postat: 31 mars 2015, 20:18:27
av danei
Jag har sådana på barnens rum, fördelen är att man kan tända på morgonen utan att barnen gnäller på att det blir ljust. Det är inte lika roligt när man vill hitta något i garderoben utan att vänta 10minuter på att det ska bli ljust. Hade sådan på dass, den är nu kombinerade med en LED.
Re: Senaste reparationen
Postat: 31 mars 2015, 22:19:00
av Glenn
Jag har en combo av två lågenergi"lysrörs"lampor och en LED i både dotterns rum och i hallen där armaturerna innehåller tre E14-lampsocklar, då tänds LED'en först och sen kommer det riktiga ljuset igång alltefterssom

Re: Senaste reparationen
Postat: 31 mars 2015, 23:01:56
av Volvo245GLT
nsbvzy skrev:Vilken modell av ikea - lampa är det som brunnit sådär? Det ser ju inte så bra ut...
8.1 W E27, samt LED102768 som borde vara något artikelnummer. En googling leder till IKEA, men inte så mycket mer.
Här är en till bild på resterna av den, samt den reparerade jag skrev om tidigare. Funkar ju bra utan glob också, och säkert ger det lite bättre kylning...
(lampan sitter inte monterad i en armatur där någon riskerar att vidröra den)
fr_186_size1024.jpg
Offtopic: Vad gäller hållbarheten på LED-lampor så är det väl bara att gilla läget, och acceptera att de kommer kosta 19-29 kr och hålla ungefär lite längre än en glödlampa men inte så mycket mer.
Varianterna från IKEA har så gott som obefintlig kylning och blir såpass varma att man inte kan vidröra dem, och när elektroniken dessutom är helt ingjuten som i lampan med den taskiga lödningen?
Ja, jag skulle säga att det är tveksamt om vi kan prata på att få ut 10.000-tals drifttimmar ur något sådant...
Som jämförelse så kan vi ta denna lampa från Lidl, som nu har lyst dygnet runt i över 4 år. Räknar jag rätt så blir det 36.000 timmar!
Den är på 3 W och lyser ungefär som en vanlig glödare på 40 W eller så. Har inte märkt av någon försämring av ljusstyrkan då jag jämfört den med en annan av samma modell som har betydligt färre timmar på sig.
Varm blir den, men inte värre än att man kan hålla kvar handen runt lampan.
fr_196_size1024.jpg
Re: Senaste reparationen
Postat: 1 april 2015, 19:38:13
av Tekko
Jag köper mina LEDLYS på coop, märket osram och samsung.
Re: Senaste reparationen
Postat: 3 april 2015, 13:57:40
av JanErik
Föräldrarnas tvättmaskin, fyra år, började stanna mitt i programmet och stod och surrade. Tog av kåpan och kunde konstatera att det var pumpen som surrade, tog loss den men den var helt ren. Visade sig att det var såpass stopp i slangen att den inte orkade trycka ut.
Föräldrarnas dammsugare, hade stannat efter sådär tio år. Av nån anledning hade en abiko-klämma hoppat av på motorn. Förstås gick ju hakarna i strömbrytar-kåpan och kabelvind-knappen av när jag tog isär den, inte gjord för att repareras.
Re: Senaste reparationen
Postat: 4 april 2015, 22:51:05
av Sverige
Krympt instrumentkabel.JPG

krympt...
Instrumentkabel med så kallad livstidsgaranti. Dock så hade inte kvittot "livstidsgaranti"...

Re: Senaste reparationen
Postat: 4 april 2015, 23:55:37
av ochkl0620
Sådär blir det om kabeln utsätts för töjning.
Re: Sv: Senaste reparationen
Postat: 5 april 2015, 08:19:41
av frownlayer
Lägg en extra ögla i när du löder ihop den igen så slipper du löda den igen på väldigt länge.
Re: Senaste reparationen
Postat: 5 april 2015, 13:49:05
av Sverige
Ja hade de trätt igenom tråden genom hålet så hade den inte släppt lika lätt.
Re: Senaste reparationen
Postat: 6 april 2015, 16:16:07
av cosmox
Lagat växellådan på sonens bil och därmed räddat husfriden.
2015-04-06 15.40.38.jpg
Re: Senaste reparationen
Postat: 18 maj 2015, 02:45:29
av Glenn
"recappat" en laddare till min skruvdragare.
Den har länge låtit illa när den varit inkopplad, och ännu värre när den faktiskt laddat accen, typ högfrekvent pipande,
typiskt för kassa kondingar har jag tänkt. Men nu på sistonde har även LED'arna på fronten strulat, när dne var ny så
lös en LED när den ahde ström, en när den laddade och en när den var klar, nu lös alla hela tiden.. man kunde iofs ladda
ändå men jag hade en känsla av att den där automagiska avstängningen när Li-Ion-accen var full inte funkade..
Dags för reparation!
Jag forcerade glatt security-skruvarna (nån form av triwing, fanns lämpliga bits i en securitybits-sats jag hade) och tittade inuti
och hittade 12(!) elektrolytkondingar, ingen såg ut att ha läckt eller bucklig topp.. hmm, inventerade vad det var för värden och
konstaterade att jag hade ganska stora mängder av samtliga kondingar utom en (220uF 400V).
Bara att sätta igång då, lödde loss dom en och en och lödde dit den nya, några få hade lite diffande benbredd (radiella) men det gick ju
bra att bocka lite, de gamla kondingarna var uselt monterade också, varierade mellan dikt mot PCB eller några mm upp.. Passade även
på att löda om lite lödningar som verkade vara gjorda av nån kinesisk barnarbetare eller nåt.
400V-kondingen lät jag vara då den tåligaste 220uF (eller i närhteten) jag hade var 250V.
Ihop med grejerna och i med kontakten.. Funkade det ? Njaee.. den tjuter fortfarande högrekvent, men inte lika mycket,
och framförallt har LED'arna på fronten börjat fungera igen.
Inte helt lyckad operation, men hyfsad iaf.. jag misstänker att pipandet som är kvar är pga switchtrafon, för den saknade låslack och
var "glapp", alltså delarna i den rörde sje lite, den var inte heller limmad mot PCB.
Re: Senaste reparationen
Postat: 19 maj 2015, 02:59:22
av MiaM
hcb skrev:Bytt 2 st H7-lampor (den ena trasig, den andra i förebyggande syfte) på bilen. Fy f*n vad jag hatar moderna bilar och deras fullknökade motorrum

Det finns förvisso även äldre bilar med fullknökade motorrum, t.ex. BMW 3.0 från slutet av 70-talet.
Det jag hittills tyckt är jobbigast gällande lampbyte är att allt är så skitigt. Hur många mil håller sig en motorumstvätt egentligen? Typ det är ju strulrisk om man tvättar för nära elsystem som styr motorn å sånt, men lamporna borde man väl kunna spola av baksidan på, eventuellt utan högtryck...
Re: Senaste reparationen
Postat: 19 maj 2015, 12:32:15
av adent
Den vanliga motorgräsklipparen började dra ner på gasen hela tiden. Till slut fattade jag att det berodde på att svetsen till ena infästningen till handtaget hade börjat ge sig så hela att handtags-delen sviktade när man tryckte ner klipparen för att lyfta framhjulen för att svänga. Gasvajjern sträcktes då ut och drog ner gasen.
Slipade fram lite metall och fick låna grannens MIG-svets. Första gången jag svetsade "något vettigt". Vackert blev det väl
inte, men det håller iaf

Så nu går det att klippa igen.
MVH: Mikael
Re: Senaste reparationen
Postat: 19 maj 2015, 23:18:21
av Micke_71
hcb skrev:Bytt 2 st H7-lampor (den ena trasig, den andra i förebyggande syfte) på bilen. Fy f*n vad jag hatar moderna bilar och deras fullknökade motorrum

Som jag sa till killen på macken när jag köpte lampa till V70'n...
-Vet du hur man bygger en bil idag?
-Näe
-Jo, man börjar med en glödlampa o sen bygger man hela förbannade bilen runt den.
Sen bytte jag till en Zafira o luckorna i inneskärmarna funkar om man har 2meter långa armar med 4 leder, nacke som en struts så man ser vad man gör när man sitter vid hjulet o behöver ha ögonen i fronten på bilen. Snabbaste sättet är o hänga ner fronten på bilen, ta lös lyktan o byta. Jättekul mitt i vintern i snöstorm.

Tänk om idioterna hade placerat ett hål med täckbricka i fronten så hade det gått på 5minuter.