Sida 6 av 21
Re: Högtalarkonstruktion, del II
Postat: 20 juli 2015, 19:05:48
av Spisblinkaren
Nu ska ni få höra
Idag köpte jag sticksågen (Verto, Made in Poland).
Köpte också de finaste metall-bladen jag kunde hitta (0,7mm).
Sen läste jag manualen och blev lite rädd (för det här kan vara farliga grejer, speciellt med låsknapp...).
Nåväl, till slut vågade jag provsåga.
Gick asbra
Råkade dock prova på en tätvuxen bit så det är lite fusk.
Jag ska köra ett hål om dagen så om en vecka är jag klar.
Wish me luck
MVH/Roger
PS
Det var tur jag hittade mina gamla öronproppar...
Edit: Korrigerar märket. En bra maskin tycker jag (trots att den gick lite sönder för mig).
Re: Högtalarkonstruktion, del II
Postat: 20 juli 2015, 19:44:18
av ensten
Re: Högtalarkonstruktion, del II
Postat: 20 juli 2015, 19:46:57
av Spisblinkaren
Tack, ensten

Re: Högtalarkonstruktion, del II
Postat: 21 juli 2015, 06:58:00
av HUGGBÄVERN
Eftersom det tydligen gick så himla bra, kanske det är överflödigt att nämna att, vad jag minns, man kan ställa hur mycket bladet ska pendla. För mycket pendel ger ett koniskt hål - been there, done that.
Då är det lugnare att köra med lite fil och kona hålen på baksidan så högtalarelementet kan "andas".
Re: Högtalarkonstruktion, del II
Postat: 23 juli 2015, 20:20:13
av Spisblinkaren
Nu har jag sågat dom övriga sju hålen.
Blev alldeles svettig
Några lärdomar:
1) Pendelfunktionen stängde jag av så fort jag hade läst om den.
2) Lasern råkade jag sätta på vid ett tillfälle (känner inte jag behöver nån laser) men den var kass för cirkulära hål även om man hade kunnat lära sig att ha ett visst vinkelavstånd till "rakt".
3) Hörselskydd modell enkla är bra att ha (även om hörselproppar räcker).
4) Enkla plastglasögon som inte ramlar ner när man tittar ner är att rekommendera (fick mycket skit i ögonen, speciellt problematiskt troligtvis pga så fintandat blad).
5) Släpp knappen och låt den såga klart
innan du drar upp sågen ur det halvfärdiga hålet (gjorde några tråkiga märken...).
Hålen är nu inte helt perfekta men jag kommer inte göra nåt åt det för det viktigast är att elementen går i. Går dom inte i, ja först då kommer jag fila lite.
Nu önskade jag jag hade alla elementen hemma
MVH/Roger
PS
En sak till. Maskinen gick faktiskt sönder. En av dom två skruvarna som sitter i "chucken" föll ur. Jag tog då en koll på vad dessa skruvar gör. En klämmer tydligen åt slitsen, den andra sitter framifrån och, gissar jag, motverkar så att bladet rör sig pga pendelfunktionen. Det var den pendelstabiliserande som lossnade (och har tappat sin gänga). Tog då helt enkelt bort den och drog åt den andra och viktigaste med en mycket rejälare insexnyckel än medlevererad. Så nu funkar den igen

Re: Högtalarkonstruktion, del II
Postat: 23 juli 2015, 22:08:05
av Spisblinkaren
Nu har jag provat ett hål med de Kina-bandare som jag ändå har hemma.
Jag är glad att det passade.
Även om jag räknar med rundfils-inköp nästa vecka.
MVH/Roger
Re: Högtalarkonstruktion, del II
Postat: 24 juli 2015, 12:06:00
av Retroperra
Vad är det för trä? Det ser ut som 19mm plywood.
Du kanske har skrivit det tidigare iof ...
Re: Högtalarkonstruktion, del II
Postat: 24 juli 2015, 12:34:22
av SeniorLemuren
Jag kan se att du har problem med att få hålen runda och fina. Det beror på att du använder fel sågblad. När man sågar hål med liten diameter så är det svårt att svänga tillräckligt på grund av bladets bredd. Köp smalare blad till sådana jobb.
Bild på normalbrett och smalt blad.
sågblad.jpg
Edit: Såg nu att du tydligen använder blad för metall. Detta ger ett dåligt resultat. Trä skall man såga med blad avsedda för trä. Det finns olika träblad som ger olika rena snitt. Köp ett för rena snitt, t.ex Bosch Sticksågsblad T101 eller motsvarande. Biltema har ett blad som motsvarar T101 men klart billigare, dessa använder jag.
Re: Högtalarkonstruktion, del II
Postat: 24 juli 2015, 12:56:49
av SeniorLemuren
Vill du slipa hålen invändigt så kan du ta en rund trissa av trä med ett centrumhål som du har någon passande skruv och mutter till. På trissan anbringar du ett lager med dubbelsidig tape och därefter ett lagon brett slipmaterial.
Et bra tips är att införskaffa hålsågar i de storlekar du brukar arbeta med. Det finns hålsågar med skaft som passas i en vanlig skruvdragare. Då slår du 2 flugor på smällen, du kan hålsåga fina hål och du kan såga ut sliprondeller.
Här tillverkar jag en trissa som jag belägger med 240-papper, men det kan ju lätt bytas ut mot grövre eller finare slippapper.
sliptrissa1.jpg
sliptrissa2.jpg
Re: Högtalarkonstruktion, del II
Postat: 24 juli 2015, 13:09:51
av HUGGBÄVERN
Lemuren: vad tror du om att använda "mattejp" alltså dubbelhäftande men lite tjockare och lite "gummigare".
Re: Högtalarkonstruktion, del II
Postat: 24 juli 2015, 13:23:20
av SeniorLemuren
Fungerar säker, jag känner inte till egenskaperna hos den tapen. Jag har bra tillgång på "gratis" tape av det slag jag visar på bilden så det är bara av den orsaken jag använder den. Den är lagom "stickig" så det är lätt att ta bort den när man vill byta slippapper. Jag testade tidigare en tjockare "kletigare" tape som jag kom över och hade ett helsike för att få bort den eftersom den lätt "geggade" sig. När det gäller slipegenskaperna verkade det inte vara någon skillnad.
Re: Högtalarkonstruktion, del II
Postat: 24 juli 2015, 13:59:28
av HUGGBÄVERN
De fall jag använt en slik slip, har den varit "fabriksgjord och haft en aning gummiartad egenskap.
Tror det blir bäst resultat om man sätter trissan i maskinen och maskinen i en ställning (vad kallar man en sådan) och så fibblar man med träplattan vars hål man vill ha rundare, inte tvärtom.
Re: Högtalarkonstruktion, del II
Postat: 24 juli 2015, 15:10:41
av SeniorLemuren
Ja, det beror ju lite på vilken av sakerna som är tyngst förstås. Inte så kul att stå och fibbla med en ytterdörr för att slipa upp nyckelhålet.

Men de småbitar TS jobbar med är ju perfekt att ha i handen.
Jag är ju lyckligt lottad som har en pelarborrmaskin, Lägger man det som skall slipas på borrbordet och har trissan i maskinen så blir ju slipningen absolut plan och i rät vinkel dessutom. Jag brukar använda ett underlag med större diameter än det som skall slipas så att trissan går igenom hålet några mm.
För att slipa mindre bitar kan man ju klara sig med ett litet borrmaskinsställ.
Re: Högtalarkonstruktion, del II
Postat: 24 juli 2015, 20:48:13
av Spisblinkaren
Retroperra skrev:Vad är det för trä? Det ser ut som 19mm plywood.
Du kanske har skrivit det tidigare iof ...
Det tjockaste dom hade på byggvaruhuset dvs 21mm plywood
MVH/Roger
Re: Högtalarkonstruktion, del II
Postat: 24 juli 2015, 21:00:42
av Spisblinkaren
SeniorLemuren skrev:Jag kan se att du har problem med att få hålen runda och fina. Det beror på att du använder fel sågblad. När man sågar hål med liten diameter så är det svårt att svänga tillräckligt på grund av bladets bredd. Köp smalare blad till sådana jobb.
Bild på normalbrett och smalt blad.
sågblad.jpg
Edit: Såg nu att du tydligen använder blad för metall. Detta ger ett dåligt resultat. Trä skall man såga med blad avsedda för trä. Det finns olika träblad som ger olika rena snitt. Köp ett för rena snitt, t.ex Bosch Sticksågsblad T101 eller motsvarande. Biltema har ett blad som motsvarar T101 men klart billigare, dessa använder jag.
Intressant.
Ja, jag använder metall-blad.
Detta för att jag märkt att man lätt river upp ytan när man sågar i plywood och eftersom sågen sågar uppåt och det sågas från baffel-sifdan...
Trots att jag använt det mest fintande metall-blad som fanns tillgängligt småriver den ändå upp baffeln.
Så jag förstår inte hur ett trä-blad med garanterat större tänder (väl?) skulle kunna göra det bättre.
F.ö bryr jag mig inte om "runda och fina" hål när det ändå skall sitta element där.
Fast ditt tips om smalare blad är tacksamt noterat.
MVH/Roger
PS
Varför är metall-blad så dåligt? Visst, det går inte fort men det fungerar. Största nackdelen tycker jag är att jag nu har plyfa-damm på precis alla grejer i hela lägenheten
