Sådär, då var det uppkopplat och färdigt.
Provade maxa bryggan igår. Matade 18V och belastade den med en ganska fet motor (ca 2A belastad). Varmt blev det inte, eftersom kylflänsen är enorm. Däremot lyckades jag skjuta en N-FET! Inte så kul precis, eftersom jag trodde att bryggan skulle klara dessa motorer. Jag måste alltså skaffa bättre FETar för att den ska hålla.
Jag funderar på varför FETen sprängdes. De är ju specifierade till 5,6A kontinuerligt och 20A peak. Hur kommer det sig då att den kreperade när jag "bara" drog 2-3A genom den (enligt multimetern iaf). Blir de känsligare när man kör PWM? Der var inte av värmeslag iaf, se själv på kylflänsen... den var inte alls varm.
Någon teori som kan lätta mitt sinne?
Däremot fungerar bryggan fint om man håller sig under 2A.
Matningsspänningen bör inte understiga 6-7V, då öppnar inte FETarna tillräckligt.
Ingångarna är
optoisolerade och anpassade att drivas direkt av en mikrokontroller; Hög puls = 5V, 20mA för riktningsangivarna. PWM-ingången drar obetydligt med ström.
Jag har använt följande komponenter, avvägt för ca 12V drivspänning.
Kod: Markera allt
R1,R2 600 Ohm
R3,R4 15k Ohm
R5,R6 15k Ohm
R7 15k Ohm
R8,R9 180 Ohm
T1,T2 IRF510
T3,T4 IRF9520
T5,T6 BC327-40
T7 BC337-40
C1,C2 Ellyt (5mm delning, max 10,5mm dia)
D1 Zenerdiod: Matningsspänning + 20%
Ok1 MCT9001 (Fairchild). Dubbel optokopplare i DIL8
Detta är fortfarande bara en experimentversion, därför vinns det inga skruvhål, kylflänsen är bara en jag hittade i högen och anslutningarna är också lite halvt provisoriska.
Sammanfattning:
¤ Optoisolerade ingångar. Drivspänning helt skiljd från styrsignalserna
¤ Kompakt
¤ Enkel, inga exotiska komponenter
¤ Relativt billig
¤ Användarvänlig: Inga förbjudna kombinationer
¤ Funktioner (ASCII-art

):
Kod: Markera allt
+---+---+---+-------+
|PWM| I N | OUT |
| | A | B | |
+---+---+---+-------+
| 0 | X | X | N/C |
| 1 | 0 | 0 | N/C |
| 1 | 0 | 1 | FF |
| 1 | 1 | 0 | RW |
| 1 | 1 | 1 | Brake |
+---+---+---+-------+
N/C = ej ansluten
X = kvittar
FF = framåt
RW = bakåt (polvänd)
Brake = dynamisk broms; motorlindningar kortslutna
Funktioner EJ tillgängliga:
¤ Kortslutning
¤ Uttag för motorfeedback (ännu iaf...)
H-bryggan + mikrokontroller (med PWM-utgång)
ger funktionerna:
¤ Steglös strömtillförsel i båda riktningarna
¤ Friläge (motorn i elektrisk obelastad)
¤ Steglös dynamisk bromsning