Jag har en RepRap Mendel och en MakerBot samt håller på att bygga en egen Printrbot från delarna på Thingiverse och har även förhandsbeställt en från tillverkaren. Den blev verkligen en frisk fläkt i open source 3D-printvärlden.
Att axlarna pekar rakt upp och inte är förbundna spelar i praktiken inte så stor roll. Bara de är riktade parallellt så blir det bra. Den korta längden gör att den inte flexar.
MendelMax-bygge (RepRap)
-
Re: MendelMax-bygge (RepRap)
Coolt, då har du alltså lite erfarenhet i att jaga rätt på hårdvaran. Var beställer du sådant? (Stänger, lager m.m. Även hotend med matning är av intresse)
Själv har jag väntat en tid på att nophead ska färdigställa och publicera planerna till Mendel90. Den är kanske inte snygg som Prusa Air2 eller MendelMax men verkar både billig och stabil. Uppges vara enkel att justera in också.
-
- Kontakt:
Ja den verkar intressant. Har inte funderat på det så mycket, men hans synpunkter på triangeldesignen verkar vettiga. Jag vet inte om mendelmax är bättre än en "vanlig" mendel i det hänseendet, men iom att den har plana ytor i fogarna tycker jag den borde vara åtminstone något stadigare. Den känns åtminstone väldigt stabil med små möjligheter att flexa, men för att skriva ut i hög upplösning krävs det ju att den är väldigt rak/plan (hundradels mm), det har jag inte hunnit titta närmare på än.
Ännu inga z-kopplingar, men det är nog som flera nämnt så att de klumpar ihop större sändningar från kina, ibland har man otur helt enkelt...
Ännu inga z-kopplingar, men det är nog som flera nämnt så att de klumpar ihop större sändningar från kina, ibland har man otur helt enkelt...
-
Mitt bästa råd till dig är att du på Gulasidorna kollar upp var närmaste mekaniska verkstad ligger, ta med dig fika och knacka på.malx skrev:Coolt, då har du alltså lite erfarenhet i att jaga rätt på hårdvaran. Var beställer du sådant? (Stänger, lager m.m. Även hotend med matning är av intresse)
Oftast är de mycket trevliga och hjälper gärna till. De är vana att beställa material från grossister och därför slipper du jaga själv. Om du beskriver att du håller på att bygga en 3D-skrivare kommer du säkert att få deras uppmärksamhet och hjälp.
-
- Kontakt:
Jahopp, efter att jag i helgen besvärat säljaren av axelkopplingarna om återbetalning, och fått det, så beställde jag igår axelkopplingar från techpaladin.
Vad tror ni låg på hallmattan i dag när jag kom hem från jobbet? Färska axelkopplingar från Hong Kong såklart!
Det var inga problem att avbeställa från techpaladin, och ci_tynight209 (som e-baysäljaren heter) har fått en "refund" på sin "refund" .
Kan för övrigt rekommendera båda ovanstående säljare varmt (med viss reservation för leveranstiden).
Det är ju när sånt här händer som säljarna får bekänna färg, och båda får med beröm godkänt.
Kanske kan blir det lite mer byggt i helgen då, ska höra med farsan hur hans schema ser ut...
Vad tror ni låg på hallmattan i dag när jag kom hem från jobbet? Färska axelkopplingar från Hong Kong såklart!
Det var inga problem att avbeställa från techpaladin, och ci_tynight209 (som e-baysäljaren heter) har fått en "refund" på sin "refund" .
Kan för övrigt rekommendera båda ovanstående säljare varmt (med viss reservation för leveranstiden).
Det är ju när sånt här händer som säljarna får bekänna färg, och båda får med beröm godkänt.
Kanske kan blir det lite mer byggt i helgen då, ska höra med farsan hur hans schema ser ut...