Sida 6 av 26
Re: Retrofit Värnamo U-1NC
Postat: 31 oktober 2011, 12:29:44
av Terho
Nej då LaRda! Viktig information kommer aldrig sent, den har man tid och vänta på
Aha är det så de ser ut, är alltså en dragande cylinder om jag fattat rätt, drar fast verktyget?
Re: Retrofit Värnamo U-1NC
Postat: 31 oktober 2011, 17:51:39
av Terho
Tjoooho! Drivstegen i Sverige men i tullen.... Skickades den 28 och kom i går! Nu ska jag bara fixa en power supply

Re: Retrofit Värnamo U-1NC
Postat: 31 oktober 2011, 18:14:34
av H.O
> Aha är det så de ser ut, är alltså en dragande cylinder om jag fattat rätt, drar fast verktyget?
Jag är ytterst tveksam till att cylindern drar/håller fast verktyget. Det skulle kunna resultera i att verktyget lossnar om en hydraulslang spricker eller trycket försvinner på annat sätt = riktigt farligt och otäckt. Det normala är ju att det sitter ett fjäderpaket i spindeln som spänner dragstången och således håller fast verktyget, cylindern används sedan för att komprimera fjäderpaketet och släppa verktyget.
Med det sagt är det såklart möjligt att det finns andra lösningar, speciellt om det är nått eftermonterat hemmabygge där man kanske inte tänkt igenom allt.
Känner någon till en lösning där luft/hydraulttryck används för att hålla verktyget?
Re: Retrofit Värnamo U-1NC
Postat: 31 oktober 2011, 19:26:21
av persa
Nä, det vore ju en självmordslösning
Normalt mekanisk låsning och lossning med oftast luft (men hydraulik också givetvis OK) som du säger H.O
Re: Retrofit Värnamo U-1NC
Postat: 31 oktober 2011, 19:55:42
av säter
Fast å andra sidan, när det gäller hydrauliska svarvchuckar, så finns där ingen säkerhet om t-ex. en hydraulslang skulle brista.
Re: Retrofit Värnamo U-1NC
Postat: 31 oktober 2011, 20:46:39
av persa
Nu vet jag inte hur det fungerar. Men man brukar säga att hydraulchuckar till svarvar är "självhämmande". Det är vad jag kommer ihåg en mekanisk lösning för att hålla låsningen även om trycket försvinner
Men kanske inte rätt tråd att diskutera detta
Re: Retrofit Värnamo U-1NC
Postat: 31 oktober 2011, 21:34:28
av Terho
Jag ska kolla närmare på det sen hur det funkar

Ska plocka ner spindeln lite sen och se hur den ser ut inuti....
Re: Retrofit Värnamo U-1NC
Postat: 31 oktober 2011, 21:36:22
av säter
Vad är det för storlek på spidelkonorna? ISO-30?
Re: Retrofit Värnamo U-1NC
Postat: 31 oktober 2011, 22:12:45
av Terho
Iso 40 om jag minns rätt

Re: Retrofit Värnamo U-1NC
Postat: 31 oktober 2011, 23:27:46
av Cano
säter skrev:Fast å andra sidan, när det gäller hydrauliska svarvchuckar, så finns där ingen säkerhet om t-ex. en hydraulslang skulle brista.
Brukar det inte sitta backventiler på svarvar? Sen brukar det väl sitta tryckvakter, men när de löser ut brukar det redan ha smällt.
Det har varit en del skrämmande tillbud på jobbet när ämnen släppt.
Ledsen för OT.
Re: Retrofit Värnamo U-1NC
Postat: 1 november 2011, 08:34:13
av LaRdA
Re: Retrofit Värnamo U-1NC
Postat: 1 november 2011, 22:32:44
av Terho
Strålande att ni har en manual med, nu vet man hur det ser ut

Är det ISO 40 på den maskinen med?
Re: Retrofit Värnamo U-1NC
Postat: 1 november 2011, 22:33:31
av Terho
Fick stegmotor drivarna i dag

Nu ska jag bara hitta på en lämplig PSU.....

Re: Retrofit Värnamo U-1NC
Postat: 1 november 2011, 22:44:27
av tecno
Drivs dom direkt från nätet? Står ju AC~ på drivarna.
Re: Retrofit Värnamo U-1NC
Postat: 1 november 2011, 22:45:24
av Terho
AC-20-60 och kan köra DC-24-80 med.