Hur polvända en krets med hjälp av två strömställare?
Re: Hur polvända en krets med hjälp av två strömställare?
OK, tack. Jag kör på den här kopplingen för nästa prototyp, den duger gott.
Den här lösningen är lite av en fullösning (sa du något om tusentals innan?). Därmed inte sagt att den är dålig. Det är färre komponenter, så den är garanterat billigare. Det man måste göra om man ska känna sig trygg med att de flesta av dessa tusentals kort ska fungera är att göra en känslighetsanalys. Du testade ju själv att öka R1 och R2, det funkade ju trots att nivåerna blev sämre. Vad händer om du ökar R3? Vad händer om lasten har mer eller mindre resistans eller induktans? Det finns en hel del beräkningar som borde göras innan man tillverkar, t.ex. drivförmåga & temperatur för driverkretsen i värsta fallet.
Energieffektiviteten påverkas inte så mycket av styrkretsen som av själva spolen. Försök att få in så många varv som möjligt. Ju fler varv desto lägre ström kommer krävas.
Om spolen sitter runt något med hög permeabilitet kan du få en del induktans. Då lagrar du energi i spolen, och får tillbaka detta till kondensatorn när du byter riktning. Med tanke på hur långsam switchningen är blir det inte mycket effekt av detta totalt sett. Det är ändå bra om kondensatorn klarar av att ta upp denna energi.
Energieffektiviteten påverkas inte så mycket av styrkretsen som av själva spolen. Försök att få in så många varv som möjligt. Ju fler varv desto lägre ström kommer krävas.
Om spolen sitter runt något med hög permeabilitet kan du få en del induktans. Då lagrar du energi i spolen, och får tillbaka detta till kondensatorn när du byter riktning. Med tanke på hur långsam switchningen är blir det inte mycket effekt av detta totalt sett. Det är ändå bra om kondensatorn klarar av att ta upp denna energi.
- prototypen
Det har ju skrivits några gånger att det är en "fullösning" och det kan vara så att av tillverkade 100 så fungerar 99 men den hundrade går aldrig få ordning på.
Är det då billigare att kasta den än att göra en dyrare konstruktion så får man acceptera ett utfall på 99%.
Protte
Är det då billigare att kasta den än att göra en dyrare konstruktion så får man acceptera ett utfall på 99%.
Protte
Bra input - tack.
Spolen är en platt talspole (luftkärna), den är kvadratisk med innermått ca 15-25mm och längd ca 2-3mm. Vet inte tråddimension och antal varv än, ska räkna och prova ut lite veckorna som kommer.
Flervariabelanalyser kommer så småningom, måste spika konceptet först. Jag måste in med en spänningsregulator någonstans, bestämma strömkälla, fundera på om jag vill ha möjlighet att koppla in nätadapter, bestämma en eller två brytare, typ av brytare osv.
Finns det någon simpel lösning för att få den sista versionen att polvända med enbart en brytare? Jag skulle vilja prova det också. Jag märkte att polvändning sker varje gång strömkällan kopplas ur och i igen, kan man använda det på något bra sätt?
Spolen är en platt talspole (luftkärna), den är kvadratisk med innermått ca 15-25mm och längd ca 2-3mm. Vet inte tråddimension och antal varv än, ska räkna och prova ut lite veckorna som kommer.
Flervariabelanalyser kommer så småningom, måste spika konceptet först. Jag måste in med en spänningsregulator någonstans, bestämma strömkälla, fundera på om jag vill ha möjlighet att koppla in nätadapter, bestämma en eller två brytare, typ av brytare osv.
Finns det någon simpel lösning för att få den sista versionen att polvända med enbart en brytare? Jag skulle vilja prova det också. Jag märkte att polvändning sker varje gång strömkällan kopplas ur och i igen, kan man använda det på något bra sätt?
Det klickar ganska ljudligt i spolen vid polvändningarna. Kan man på något sätt "mjuka upp" vändningen någon millisekund? Hur?
- prototypen
Just den krets du använder 44XX är gjorda för att vara brutala, de ska INTE vara någon mjukstyrning från dessa.
Protte
Protte
Kan man göra någonting efter 4425:an, mellan utgångarna och spolen? Typ parallellkoppla ett motstånd och en konding? Eller blir det bara tok?