Sida 6 av 7
Re: Examensarbete brädspel (hjälp)
Postat: 5 maj 2009, 14:14:47
av ghost_rider
okej, tungelement så hette det kanske.
tanken var ifrån början att ha två olika sensorer som gjorde olika saker, när vi märkte att sensorerna kunde urskilja negativa och positiva värden beroende på sensorns positionering så beslöt vi att andvända en sensor för två olika saker.
dock gjorde vi fler släpkontakter än vad vi behövde så ett alternativ är att andvända två olika sensorer och ha deras signal skild.
Re: Examensarbete brädspel (hjälp)
Postat: 5 maj 2009, 14:58:47
av Barry_Lyndon
Snyggt projekt, tänk om man hade laserskärare hemma, vad mycket konstigt man kunde bygga

.
En dum fråga angående magneterna, men ni har väl tänkt på att det blir noder i magnetfälten beroende på hur mangeterna är monterade? Är det det som spökar?
/Andreas
Re: Examensarbete brädspel (hjälp)
Postat: 9 maj 2009, 21:02:15
av ghost_rider
noder hur då menar du?
man kan inte säga att det går frammåt.. nästan mer tillbakagångar än framgångar...
vi spenderade två veckor för att försöka lokalisera en svarttonad plexiglasbit och i fredags skulle vi skära ut det med lasern. en 20 min in och nästan halvklar så startar en nisse den stora metallsvarven som står i anknytning till lasern i verkstanden, med den följd att en strömspik sabbar synken mellan datorn och lasern

helt plötsligt så ligger den off med en halv centimeter i x-led, så den biten blev inget bra ...
lägger ifall upp lite bilder på vad vi har gjort änsålänge

mittenbiten urplockad för inspektion.

i hålen som vi har gjort i ringarna ska vara till våra leds, våra leds (120mcd , 140grader) behövde ändå ett hyggligt avstånd mellan för att få rätt spridning.

vårt lock, som blev fel i utskärningen.. maskinen stannades efter ca halva processen, så brickorna har inte fått sin gravering.

genomskinlighetstest

och en dålig på på cad filen. (hur det skulle ha sett ut , röda linjer skär igenom och grön ger gravyr)
Re: Examensarbete brädspel (hjälp)
Postat: 12 maj 2009, 21:24:32
av ghost_rider
Re: Examensarbete brädspel (hjälp)
Postat: 22 maj 2009, 22:51:28
av ghost_rider
här var det dött..
en lite uppdatering, imed att vi inte fick rätt på störningen på signalerna så bestämde vi oss för att placera ett 'mini' arduino i varje ring istället. nu går signalen direkt till den istället för att gå via släpkontakterna..

nylödade microArduinos, tog en liten stund att få in bootloadern då man aldrig har pysslat med det tidigare, men nu funkar det kalas!
rx/tx kontakt ovanpå chippet för enkel uppladdning av kod.
Re: Examensarbete brädspel (hjälp)
Postat: 23 maj 2009, 09:24:36
av squiz3r
hehe..

Coolt!
Re: Examensarbete brädspel (hjälp)
Postat: 1 juni 2009, 22:34:08
av ghost_rider
nu har man tagit examen!
utbildad interaktions designer

!
nåväl, spelet är nästintill klart.
vi har en utställning om ca två veckor o då ska det fungera klockrent. så nu är det finlir med programeringen o så.
några smakprov,
som ni ser så har vi ändrat lite i vår design, brickorna lades med graveringen uppåt istället, då tvärtom blev uselt.
fyllde i graveringen med vit färg för att ge en tydligare spelplan.
Re: Examensarbete brädspel (hjälp)
Postat: 2 juni 2009, 21:59:52
av GeekJoan
Ser riktigt jävla snyggt ut.

Re: Examensarbete brädspel (hjälp)
Postat: 2 juni 2009, 22:02:44
av ghost_rider
tack så mycket!
Re: Examensarbete brädspel (hjälp)
Postat: 2 juni 2009, 22:11:07
av Glenn
snyggt, men är det kul att spela ?

Re: Examensarbete brädspel (hjälp)
Postat: 2 juni 2009, 22:11:51
av Gimbal
Tjusigt bygge.

Re: Examensarbete brädspel (hjälp)
Postat: 2 juni 2009, 22:36:54
av ghost_rider
Glenn skrev:snyggt, men är det kul att spela ?

hah, jodå, (eller så är man lättroad

)
Re: Examensarbete brädspel (hjälp)
Postat: 11 juni 2009, 22:54:04
av ghost_rider
Re: Examensarbete brädspel (hjälp)
Postat: 11 juni 2009, 23:41:07
av sm2wmv
Grymt jädra snyggt!
Re: Examensarbete brädspel (hjälp)
Postat: 12 juni 2009, 22:46:03
av GeekJoan
Har vi fått en förklaring på hur man spelar spelet och vad det går ut på?