Sida 6 av 9
Re: Elbils Projekt, hjälp med motorstyrning.
Postat: 5 februari 2009, 01:31:07
av kimmen
Det är nog bra om man slipper ha kylflänsen kopplad till switchnoden, kan lätt bli problem med störningar då. Det går ju att montera kopparskenan ovanpå transistorerna i stället och använda isolerbussningar mellan monteringsskruvarna och skenan. Drainbenet kan man ju böja upp då till skenan.
Värmeöverföringen blir troligtvis bättre med skenan ovanpå och isolatorer under, risken att transistorn lyfter från skenan där chippet sitter är nog ganska stor med den där konstruktionen. Har man den ovanpå så blir den ju som bricka som fördelar trycket bättre också.
Vad är det för transistorer du har?
Det skulle kanske gå att använda såna även som frihjulsdioder som wiggo säger om bodydioden inte är allt för långsam.
Re: Elbils Projekt, hjälp med motorstyrning.
Postat: 5 februari 2009, 01:44:14
av bearing
Det ser ut som de jag tipsade om; IRFP4110.
http://www.irf.com/product-info/datashe ... 110pbf.pdf
De ser ut att innehålla en zenerdiod.
Är den inbyggda zenerdioden tillräckligt kraftig för att agera transientskydd?
Re: Elbils Projekt, hjälp med motorstyrning.
Postat: 5 februari 2009, 09:02:40
av Maizlow
Så kimmen du tror inte detta kommer funka något bra eller? För jag fattar inte riktigt vad du meanr, kanske beror på att man nyligen vaknat till liv men ändå. Vi har 8 stycken transientskyddsdioder art.nr 70-154-98 från elfa. Borde räcka.
Re: Elbils Projekt, hjälp med motorstyrning.
Postat: 5 februari 2009, 11:59:08
av wiggo
Maizlow: Varför har du 8st transientskyddsdioder? Brukar vanligtvis räcka med en eller två. Men viktigast är kondensatorerna för annars kommer transientskyddsdioderna brinna på nolltid. Vore fint om du postade ett nytt schema med hur du tänkt koppla allt. Såhär valde jag att bygga en kontroller där jag använder kylflänsen som ledare för faserna. En borstlös kontroller med 48st FDP5800. 120A kontinuerligt var inga problem utan extra kylflänsar... (nej det var inte med motorn som sitter på bilden

)

Re: Elbils Projekt, hjälp med motorstyrning.
Postat: 5 februari 2009, 13:39:50
av kimmen
Maizlow skrev:Så kimmen du tror inte detta kommer funka något bra eller? För jag fattar inte riktigt vad du meanr, kanske beror på att man nyligen vaknat till liv men ändå. Vi har 8 stycken transientskyddsdioder art.nr 70-154-98 från elfa. Borde räcka.
Det ser ut som att med de där så skulle du kunna använda 4 som frihjulsdiod och 4 som switchar, som i schemat wiggo ritat.
Vad jag menar är att ligger kopparstången under så måste alla drains vara ihopkopplade och kylflänsen också kopplad till utgången. Sen vill man ju ha silikonpasta mellan och då är det ju inte heller säkert det blir bra elektrisk kontakt. Lägger du den ovanpå så får du både jämnare tryck och kan använda kylpasta. Då går det ju också att använda isolatorer så man slipper ha kylflänsen kopplad till switchnoden.
Något sånt här skulle man kunna göra:
Den undre skenan behöver ju inte vara isolerad från kylflänsen, och då får man ju jordad kylfläns på köpet. Kondensatorerna skulle jag dimensionera för minst 30A rippelström (så det blir ju några i parallell...), men kapacitansen är inte så kritisk.
Anslutningarna till transistorerna kan man ju göra genom att först löda fast korta bitar med inte allt för grov tråd på skenorna före man monterar så behöver man inte värma så enormt senare när man kopplar ihop stumparna med transistorbenen.
Driftströmmen på 50A blir ju inget som helst problem för 4 transistorer men står man still och drar på för fullt beror det ju på stallströmmen och batteriernas inre resistans. Har du koll på hur stor den strömmen blir?
Re: Elbils Projekt, hjälp med motorstyrning.
Postat: 25 mars 2009, 17:10:04
av bearing
Maizlow, hur har det gått?
Re: Elbils Projekt, hjälp med motorstyrning.
Postat: 25 mars 2009, 21:24:13
av Cryptomaster
Jag skriver i maizlow's ställe då jag tagit på mig att hjälpa till med deras projekt.
Som det är nu har vi byggt en bank med 8 transistorer av dessa, till att börja med testa att köra en obelastad motor.
IRL3803
ELFA: 71-181-51
Enligt följande schema, tänk bara dubbla antalet transistorer och zener:
http://pici.se/pictures/SOHZjeAec.png
PWM signalen kommer från MSOFET drivaren och är 0 Volt låg och 5 Volt hög.
Transientskydd 1,5 KW och ligger på 30 V dubbelriktade.
Fått banken att fungera problemfritt och superb med mindre motorer.
Men när vi försökt testköra med våran stora motor har den gått på fullt ös direkt. Vid felsökning efteråt har det visat sig att några transistorer varit trasiga och lett igenom mellan source och drain oavsett spänning på gaten.
Re: Elbils Projekt, hjälp med motorstyrning.
Postat: 25 mars 2009, 21:43:47
av Fagge
Inga dioder över motorn?. För det är väll där om någonstanns dom ska sitta!?.
Re: Elbils Projekt, hjälp med motorstyrning.
Postat: 25 mars 2009, 22:00:49
av Cryptomaster
Testade att sätta en diod över motorn, kort därefter exploderade den i ett gnistregn
Jag såg det som att det är transistorerna som vi vill skydda från spiken, med dessa dioder parallelt över transistorerna så kommer spiken ledas ner till jord, eller tänker jag fel ?
Re: Elbils Projekt, hjälp med motorstyrning.
Postat: 25 mars 2009, 22:06:11
av Henry
Testade att sätta en diod över motorn
Tja det är verkligen beroende på vilken du satte där. Den skall kunna hantera lika stor ström som motorn drar som max plus det dubbla och lite mer för säkerhets skull.
Re: Elbils Projekt, hjälp med motorstyrning.
Postat: 25 mars 2009, 22:12:26
av bearing
Förmodligen har energin i motorns spole varit för stor för skyddskomponenterna att hantera. Spänningen har blivit större än transistorerna klarar. 5V låter lite för en gatedrivare. Komponenterna är ju specade vid 10V på gaten. Använd 12V.
Lägg dioder över motorn och kanske ha en liten kapacitans också. Dioderna måste klara minst lika hög ström som transistorerna. Som föreslagits tidigare i tråden kan transistorer användas istället dioder över motorn (gaten kan kopplas till source om ni inte vill använda dem som transistorer). Koppla också en fet konding över matningen, nära transistorerna.
Jag är medlem på ett annat forum där folk håller på med elcyklar. De använder IRFP4110 och får dessa transistorer att hålla trots att batterispänningen är 100,4V obelastat och transistorn ska tåla 100V. 100V-siffran gäller vid vid -20 °C (enligt nån på forumet). Vid rumstemperatur klarar de kanske 107V (enligt nån på forumet). 6%-marginal över batterispänningen är väldigt lite. Det jag vill säga med detta är att med rätt design håller komponenterna.
Re: Elbils Projekt, hjälp med motorstyrning.
Postat: 25 mars 2009, 22:18:05
av Cryptomaster
Det var EN av dessa som vi använde över transistorerna i nuläget.
Men vad är det man skyddar genom att sätta den över motorn ? Leda spiken till + på batteriet ?
bearing:
Dessa transistorer har "Logic level gate drive" och skall gå att styra med 5 volt vad jag förstått.
Vad ska man tänka på när man ska välja lämplig kondensator ?
Borde inte kondensator med för hög kapacitans över motorn "sabba" PWM'en, i den mening att den lämnar energi när transistorerna slår ifrån ?
Re: Elbils Projekt, hjälp med motorstyrning.
Postat: 25 mars 2009, 22:26:55
av Henry
Med en diod över motorn och så fort motorns back EMK skapas när mosfetarna stängs av så kommer en spänning att byggas upp ochkommer väldigt snart att närma sig diodens spänningsfall, som vi säger är 0.7V, vilket gör att den börjar leda och kortsluter hela back EMK:n från motorn. Detta gör att spänningen till mosfetarna inte kommer att överstiga spänningsfallet som dioden har vilket gör att dessa skonas men dioden får ta hela smällen vilket den dock är gjord för om man väljer rätt diod.
Att använda en mosfet går bra det med men den måste kunna tåla spänningsspiken och man måste säkert även skydda gaten att få en för hög spänning plus att att den måste öppna i rätt tid och för fullt.
Även om det är logiska typer som öppnar vid 5V så leder de normalt ändå inte helt och fullt förrän vid ca 10 - 12V men hyfsat nära vid 5V.
Re: Elbils Projekt, hjälp med motorstyrning.
Postat: 25 mars 2009, 22:35:20
av bearing
Det stämmer att transistorerna kan drivas med 5v, fast omslagstiden blir långsam. Hur hög ström klarar drivaren och vad använder ni för frekvens?
Använd en riktig gatedrivare som matas med >10V och kan ge några ampere. Använd ett gatemotstånd per transistor.
Kondensatorerna är där för att minska spiken och förhindra oscillation vid omslagen. De ska vara små. Jag tycker ni ska simulera kretsen och testa fram komponenterna där istället för att bränna på riktigt.
Re: Elbils Projekt, hjälp med motorstyrning.
Postat: 25 mars 2009, 22:42:49
av Cryptomaster
Okej, tack för svar, då har jag bara att byta ut 7805:an som nu används till en 7812. Alla kretsar som påverkas klarar 12 v matning med god marginal och man får ut 12 volt till gate's en.
Transientskyddsdioderna skall man då kanske montera över motorn ?
Hur gör man då för att skydda gaten från för hög spänning ?
Edit:
Drivaren klarar att leverera upp till 2A. Vi kör med 1kHz.
Gatemotstånd, värde på ? ett fåtal ohm ?
Som kondensator över motorn då, elektrolyt ? Spänningstålighet på absolut minst klippspänningen för transienterna ?