Sida 6 av 7
Postat: 2 november 2007, 11:48:19
av mri
H.O: Din koppling inverterar signalen. Men det spelar kanske ingen roll.
Postat: 2 november 2007, 11:53:57
av E85
Kanonbra information där. Hittade några CNY17 som jag tänker prova på en gång.
Postat: 2 november 2007, 12:08:54
av H.O
Spelar ingen roll, man ställer in i Mach3 om man vill ha aktiv hög eller låg. Men som sagt det är inte den säkraste lösningen.
Postat: 4 november 2007, 02:54:13
av E85
En liten och dålig film från kvällens testkörning av två axlar.

G-koden består av två 90 graders bågar...
http://misc.fmx.se/frastest_xy.3gp
Postat: 4 november 2007, 23:13:57
av limpan4all
Varför inte bara ett motstånd och en zennerdiod på 4V eller så. Det gör jobbet lika bra och är billigare/enklare.
Postat: 27 maj 2008, 15:03:15
av E85
Jaha, så har motivationen äntligen kommit tillbaka. Började bygga på Z-släden och såhär ser den ut nu:
Nu ska jag snabba mig i veckan så kanske jag hinner montera z-axeln. Sen är det bara lite småplock kvar innan maskinen kan provköras!
Att göra:
*Tillverka en motorkoppling till Z.
*Tillverka fem lagerhållare (fyra till Z och byta ut en av de gamla som blev dålig)
*Bearbeta Z-ramen (hål för kulskruv och motorfäste)
*Svetsa/Skruva ihop ramens delar
* .....
*Småplock (montera givare, spånskydd m.m.)
Postat: 27 maj 2008, 17:23:10
av mri

kul att du är på gång igen!
Postat: 28 maj 2008, 18:38:06
av E85
Jag fräste mina lagerhållare, som jag kallar dom, igår. Borrat skruvhål i släden och gängat lagerhållarna idag.
Större bild:
http://bilder.fmx.se/cnc/z-slade2_1400.jpg
Nästa steg blir att borra hål i ramen för drivningen.
Tror ni det kommer bli nåt bra tillslut?
EDIT: CAD-bild
Postat: 29 maj 2008, 15:08:43
av arvidb
Ser mycket stabilt ut. Ja, det kommer nog att bli bra!

Postat: 30 maj 2008, 11:30:04
av E85
Har verkstadsabstinens så vart tvungen att gå ut i bilen och ställa upp fräsen för en bild:

Större:
http://bilder.fmx.se/cnc/provmont2_1200.jpg

Större:
http://bilder.fmx.se/cnc/bagage3_1200.jpg
Den har legat och rostat ett tag som synes men det är inga problem då allt ska blästras och stängerna ska svarvas av.
Postat: 30 maj 2008, 16:57:43
av LaRdA
Är det verkligen en bra ide att ens försöka svarva av stängerna?
Kan nästan garantera att du kommer få vibrationer samt ojämnt mått på dom, möjligtvis att du kan putsa bort rosten med lite fin smärgelduk eller svinto.
Men annars ser den riktigt vacker ut, ser framemot det färdiga resultatet.

Postat: 30 maj 2008, 17:07:07
av jojje
Där jag köpte alla rör till Lillsyrrorna använde dom Schotch Brite eller hur det nu stavas.
Upp med röret i svarven, å dra fram å tillbaka.

Postat: 30 maj 2008, 19:48:36
av Fräsen
Jag har sett hur de använt Scotch Brite industriellt. De tvättade rent plåtar i aluzink innan pulverlackeringen. De är jävligt effektiva dock bara en minut, sen slänger de dem.
Låg flera sopsäckar med Scotch Brite som jag för hemmabruk skulle se som "sprojlans nya"
Hoppas han bara inte blästrar av kulskruvarna!

Postat: 6 juni 2008, 00:00:14
av E85
Idag har jag svarvat och fräst en motorkoppling till Z-axeln så nu går alla axlar att röra på

Större:
http://bilder.fmx.se/cnc/z-drivning_1200.jpg
Postat: 19 augusti 2008, 00:48:31
av E85
Jaha nu har jag fått tummen ur och äntligen fixat så den går att provköra!
Det blev lite ghettobygge på Z-axeln idag för att få igång den men spånskivan och
FERM-fräsen ska bytas ut senare när jag får tillgång till verkstaden på skolan igen.
Har en halvdålig bild när jag fräste ett audimärke på en planka.
Vilken känsla att köra första programmet och allt bara fungerar.

Lite större:
http://bilder.fmx.se/cnc/provkorning1.jpg