Mördarsniglar

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Förresten, ni har väl hört talas om mördarmasken? Norrmännens bot mot mördarsnigeln.

"Behandlingen hade 100-procentig effekt"

edit nästan 2 år senare: Ändrade "Norrmännens bot mot mördarmasken." till "Norrmännens bot mot mördarsnigeln." :D
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Re: Mördarsniglar

Drar upp tråden igen.

Efter några dagars regn så har det börjat dyka upp mördarsniglar här. Hittade 7st igår och än så länge 1st idag.
Jag gillar egentligen inte att döda sniglar, eller främst se/känna när de dör, men man måste ju...
Har ingen större lust att låta flera månaders arbete i trädgården gå till spillo.

Först tänkte jag på klassikern med att samla dem i en burk, men förr eller senare så ska ju
den tömmas och den geggan lär inte vara så kul att se. Så den varianten stryker jag.
Igår gick jag runt med en halv tegelsten. Märkte att det känns mindre olustigt om man inte
tänker för mycket utan liksom bara "gör det". Det kan vara ett tips för andra som har svårt för detta.
Sedan vänjer man sig med tiden.

Elstängsel skulle bli lite för dyrt och opraktiskt här. Tomtens storlek skulle kräva ca 4km koppartråd...
Istället har jag börjat spåna på en liknande tanke som Grym's idé, fast lite modifierad:

En slags tång (typ grilltång) med långt skaft för att plocka upp dem.
Sedan har jag inte riktigt bestämt mig:
1) Elvarianten. Dvs låta själva gripändarna vara strömförande.
2) Någon giljotin/kniv. Tryck löst på handtaget för att lyfta. Tryck lite hårdare för att avliva.

Nr 1 skulle kännas bäst, men 2an är enklast att bygga. Särskillt med tanke på att Squizer inte fick det önskade resultatet här.

Någon som labbat mer med snigelzappare?
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

el el el el 8)

det är skiiit enkelt, bara ladda upp en dunderstor konding och zappa dom

dom är ju liksom byggda för att leda ström, stora slemmiga ytor :vissla: :badgrin:

900v 10,000µf , ett nimh pack och en stepupp :twisted:

kom ihåg gummistövlarna, för splattrets skull :doh: :oops:
Användarvisningsbild
ghost_rider

Inlägg av ghost_rider »

heh gillar era 'problem' , hittade 7 st .. :lol:

förra vår/sommar/höst plockade vi 5 000 sniglar nästan varje kväll.. o i år har vi faktiskt fått vår sallad fått varit ifred.. :D
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

5000 sniglar?? :shock: Bor du granne med en uppfödare? :)

Grym: :D

"dom är ju liksom byggda för att leda ström, stora slemmiga ytor"

Så sant. :lol:

"kom ihåg gummistövlarna, för splattrets skull"

De kan nog vara bra som isolering också, så man inte skjuter sig i foten. :D

Hm.. jag är lite fattig på större kondingar som klarar hög spänning.
Grävde lite i diversekondinglådan och hittade 10nF 1600V , en 2µF/400V , 6st 47µF 200V.
Jag har en liten kondingbank på 200mF, men den är bara på 16V. Den skulle nog bara ge resultat om jag släppte den på snigeln...

Squiz3r körde med en konding på 400v/150µF och laddade upp den till 200V, men snigeln överlevde.
24V borde egentligen räcka eftersom det finns folk som har snigelbroms (15V) som säger att de dör.
Elstängsel kör med flera pulser på några tusen volt under några ms. Utan att ha provat så tror jag
ändå att just det här med flera pulser är grejen om man inte ska ha allt för hög energi i urladdningen.

Undrar hur låg resistans det är i en snigel... Ska se om jag hittar en. Uppdatering följer. :)

edit: Hittade ingen snigel. Däremot en paketavi i brevlådan. Alltid något.
edit 2: Vänta nu! De försöker lura mig. De skickar sig själva med paket. 8,2kg mördarsniglar .. eller ..hemska tanke.. *en* snigel på 8,2kg! :shock:
Användarvisningsbild
ghost_rider

Inlägg av ghost_rider »

heh, eller en spann med sniglar :=)
Bild
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Nja.. jag vet inte riktigt. Det ska ju tömmas någonstans också. :)
Innan man vet ordet av så kliver man i geggan... :doubt:

edit:
Jag fick en tanke igår om att låta dem vara i komposten. Maskar är ju bra för jorden. Undrar om mördarsniglar är det?
Det gäller bara att se till så de inte kryper ut ur komposten, för de lär bli ganska många efter ett tag.
Överbefolkningen löser de nog själva..
Hmm... fast efter ett tag kanske det bara är fullt med sniglar och ingen kompost. Det kanske inte är någon vidare idé ändå. :D
Norpan

Inlägg av Norpan »

Läste nånstans att man skulle klippa av några sniglar, doppa resterna i nemasluglösning och lägga ut dem igen.
Eftersom de är kannibaler så får de levande sniglarna då i sig nematoderna, så de dör de åxå.
Användarvisningsbild
ghost_rider

Inlägg av ghost_rider »

det har varit mkt snack om nematoderna. vi försökte få tillstånd att köpa o andvända ifrån england för en 15år sedan, fick nerslag :(
då var det så att nematoderna inte kunde spridas via kanabalism, nematoderna dog då värddjuret dog.
sen för ett tag sedan så släppte dom reglerna här i sverige med så att det blev tillåtet, men imed att vi har en trädgård (park kalla vissa det för) på 10 000kvadratmeter så skulle det bli ohyggligt dyrt.
men det var vår ide med, att dom infekterade sniglarna skulle ätas av sin kompisar o då skulle det bli en ond cirkel. om det funkar i dag, inte en aning, hade ju varit super!
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Jo, från början var det inte tillåtet i sverige eftersom det var en så pass ny produkt och de visste inte ifall de små maskarna
kunde vara skadliga. Men så upptäckte de att nematoderna faktiskt finns naturligt och då släppte de på förbudet. :)

Tydligen fungerar det precis som du skriver att en infekterad snigel äts av sina kompisar som blir infekterade och äts.. osv.

30 miljoner nematoder räcker till 100 m2 och kostar 470kr här.
(Tog bara första stället jag hittade.)

Hm, men om de äter sina infekterade kompisar så behöver man väl inte täcka hela området?
Undrar hur det där fungerar egentligen... Någon som testat?
Norpan

Inlägg av Norpan »

Man skulle visst låta sniglarna bo i masksoppan ett tag innan man hade ihjäl dem.

http://www.nematoder.se/blogg/ny-norsk- ... -effektiv/

Kan ju vara att sidan kanske är lite färgad om hur bra nematoderna är.

Edit, en till:
http://www.fobo.se/artiklar/vaxtodling/ ... glar.shtml
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Aha. :)

Nematoderna är kanske som gräsfrön. Ju tätare man sår gräsfrön, desto fortare växer gräset ihop och blir tätt. Dvs:
Ju fler sniglar man smittar desto fler sniglar smittas. Eller försvagas möjligen nematoderna när de hamnat i en ny snigel (pga att den ätit en infekterad snigel)?

Trådskaparen var inne på en tanke kring en robot och frågade sig hur man detekterar sniglar.
De är tyvärr ganska svåra att se även för en människa, så jag tror det blir svårt att göra det rent optiskt.

Men så började jag fundera på hur sniglar kommunicerar. Vet någon det?
Testade google, men hittar i princip bara sajter om förskolor och pedagogik av någon anledning...
Tanken med frågan är ifall man kan hitta sniglarna med hjälp av deras kommunikationsmetod. :)

Sniglar verkar leva ganska isolerade, men nästan alla typer av levande organismer kommunicerar på ett eller annat sätt.
Just större avstånd mellan individerna och/eller egenskaperna för mediet de lever i desto större krav ställs på typen av kommunikation. Mördarsniglar lever 90% av tiden under jorden.

Lågfrekventa vibrationer sprids ganska bra i marken, men eftersom de inte reagerar ifall man kommer nära, så tror jag tyvärr
inte att vibrationer är rätt svar. Funderar på om det kan röra sig om dofter eller den kemiska sammansättningen i slemmet.
Troligen är de växelvarma, så IR-kamera lär nog inte heller fungera.

Vad jag märkt så gillar de inte sol och värme. De föredrar hellre lite svalare luft, fukt och mörker.
Går det kanske att utnyttja på något (elektroniskt) sätt för att hitta dem? Förutom att jaga dem på natten alltså. :)

edit:
Fick en idé.. En stollig sådan. Om inte Muhammed kan komma till berget så får väl berget komma till Muhammed. Dvs:
En robot som slumpmässigt åker runt i trädgården och ..luktar öl! Rullande minibar typ. :D
När snigeln gör närmanden mot roboten så får den nobben -ordentligt. 8)
Användarvisningsbild
Electricguy

Inlägg av Electricguy »

Jag löste det såhär.
Har tyvärr inte hittat några sniglar än.
Bild
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Tändspole med handtag. Så lysande! :lol: :tumupp:
Användarvisningsbild
Electricguy

Inlägg av Electricguy »

hahah :D tyckte jag också. handtaget kommer från en gammal joystick, fastsatt på spolen med smältlim och eltejp, allt för den proffsiga looken :wink:

hmmm, den måste få ett namn...Slugmaster-10000 kanske :D
Skriv svar