Aha.
Nematoderna är kanske som gräsfrön. Ju tätare man sår gräsfrön, desto fortare växer gräset ihop och blir tätt. Dvs:
Ju fler sniglar man smittar desto fler sniglar smittas. Eller försvagas möjligen nematoderna när de hamnat i en ny snigel (pga att den ätit en infekterad snigel)?
Trådskaparen var inne på en tanke kring en robot och frågade sig hur man detekterar sniglar.
De är tyvärr ganska svåra att se även för en människa, så jag tror det blir svårt att göra det rent optiskt.
Men så började jag fundera på hur sniglar kommunicerar. Vet någon det?
Testade google, men hittar i princip bara sajter om förskolor och pedagogik av någon anledning...
Tanken med frågan är ifall man kan hitta sniglarna med hjälp av deras kommunikationsmetod.
Sniglar verkar leva ganska isolerade, men nästan alla typer av levande organismer kommunicerar på ett eller annat sätt.
Just större avstånd mellan individerna och/eller egenskaperna för mediet de lever i desto större krav ställs på typen av kommunikation. Mördarsniglar lever 90% av tiden under jorden.
Lågfrekventa vibrationer sprids ganska bra i marken, men eftersom de inte reagerar ifall man kommer nära, så tror jag tyvärr
inte att vibrationer är rätt svar. Funderar på om det kan röra sig om dofter eller den kemiska sammansättningen i slemmet.
Troligen är de växelvarma, så IR-kamera lär nog inte heller fungera.
Vad jag märkt så gillar de inte sol och värme. De föredrar hellre lite svalare luft, fukt och mörker.
Går det kanske att utnyttja på något (elektroniskt) sätt för att hitta dem? Förutom att jaga dem på natten alltså.
edit:
Fick en idé.. En stollig sådan. Om inte Muhammed kan komma till berget så får väl berget komma till Muhammed. Dvs:
En robot som slumpmässigt åker runt i trädgården och ..luktar öl! Rullande minibar typ.

När snigeln gör närmanden mot roboten så får den nobben -ordentligt.