Idér kring solfångare...

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
G-man
EF Sponsor

Inlägg av G-man »

Som jag skrev här ovan så är det en Nibe och den "lilla" tanken på 500 liter innehåller varmvattenberedaren, ska återkomma med modell, jag har ingen möjlighet att flytta givaren till botten på tanken, det finns inga uttag för det(inte i den stora heller), men jag har bett dem att flytta den för det är en idiotisk placering, men numera talar man för döva öron(hantverkaren alltså)..

När solen tittar fram så går tempen upp fort i solfångarna, den kommer upp till 80 grader ganska omgående(säg 30 min max) så att starta vid 5 grader över tanktemp eller 10 grader över tanktemp spelar väl ingen roll om jag inte kan flytta givaren?

ju mer man tänker på det ju mer irriterad blir man, jag har sett så snygga installationer på sol och ved som är så genomtänkta och smarta att man blir illamående av det vi har hemma med tanke på hur mycket det kostade...

Dessutom, när den automatiska shunten slår av värmen när det inte behöver tillföras något ut till huset, då kommer inte varmvattnet från den stora tanken över till den lilla - då måste jag tvångsköra solpumpen på sekundärsidan för att flytta vattnet från den stora till den lilla.. ingen självcikrulation alltså...

F-n säger man bara, här skaffar man panna för meterved och solvärme för att slippa så mycket hantering, men nu funderar vi på att utöka med ytterligare en 4000liters tank till för att kunna elda ännu mer sällan, om jag kunde reda ut vad som är fel med solsystemet innan så kunde en annan frima få uppdraget att få stil på allt...

[/b]
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Någon stans måste det ju gå att sätta givaren. ligga an mot tanken under isoleringen går ju om det är lös isolering. Annast får man väl sätta den på röret som kommer ut från tanken. Det är klart att det går att lösa. En modell skulle vara att koppla tankarna parallellt. Då får ddu en skälvcirkulation. Mina föräldrar har så med två 500l tankar. Det gick inte att få ner större tankar till källaren.

Vad jag menade med att ändra regulatorn är att om du mäter på det kallaste stället i tankarna så ska du ju stoppa innan du får en negativ temperaturskillnad. Och kanske har lite större marginal innan den startar.
Joe

Inlägg av Joe »

G-man skrev:den lilla tanken är seriekopplad med den stora, från plattväxlaren kommer det in i den lilla på toppen och pressas ner egenom den lilla över till toppen på den stora, plattväxlaren tar vattnet från botten av den stora in i växlaren *hoppas det inte är rörigt* så den cirkulerar allt vatten i systemet mao, i samma hastighet oavsett temp på det inkommande från solen.
Så tankarna använder samma vatten?
Och solfångarna går direkt till värmeväxlaren?

Låter inte alls som bra, värmeväxlaren skulle behöva ta vatten från nån tanks botten och sen skicka tillbaka 1/4 upp i samma tank för att få bra skiktning.
Dvs en separat cirk pump: tank -> vvx -> tank oberoende av resten av värmesystemet (pannan, osv)
En cirk pump för solfångarna
Och en cirk pump för tank - tank - husuppvärming

Vilken typ av givare sitter det på tankarna? Troligtvis enkla PT-100
Har för mig att det finns dubbla sånna, dvs två givare i en kropp. På så sätt kan du få in den i ett bef uttag
Eller så sätt givaren i ett vattenrör. Då blir det inte så lång fördröjning genom uppvärmning av materialet.

Rita helst upp ett flödesschema på systemet.
Användarvisningsbild
zeus

Inlägg av zeus »

Om jag var du skulle jag anmäla företaget, så dpligt kan man inte få göra ett jobb. Sen sätter du in en tank med spiral i botten, ingen enorm kostnad(Som dom borde stå för).

Finns säkert andra företag som är bra, men har haft studentjobb på Aquasol i örebro, de är kunniga och kan säkert hjälpa dig med att bygga om systemet så det fungerar bra.

Kan du inte rita upp exakt hur allt är kopplat, blir lite lättare att få en överblick då.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Joe: visst skulle det vara bättre att återföra vattnet en bit ner. Men det är inte det största problemet med anläggningen.

En skiss på anläggningen med beteckningar på pumparna skulle ju underlätta diskusionen.
Gimbal

Inlägg av Gimbal »

Du börjar alltså föra in varmvatten från solpanelen (via växlare) in i toppen på tanken när tempen i panelen överstiger tempen i toppen på tanken. Alltså sköljs ganska omgående tankgivaren av panelvarmt vatten, samtidigt sjunker tempen i panelen pga överföringen till tanken varvid pumpen då stannar.

Om skiktningen fungerar så badar tankgivaren i varmt och gott vatten och eventuellt pyttsas den in lite värme till när paneltempen återigen stiger över tankens toppskikt. Låter som det blir ruskigt svårt att fylla hela tanken med varmvatten på det viset.
Användarvisningsbild
Minus
EF Sponsor

Inlägg av Minus »

G-man

skulle det inte kunna gå att ansluta värmeväxlaren från solfångarna till den del som vedpannan laddar tanken med ?

borde gå att köra på detta sätt på sommaren iallafall om man sätter in några kranar så det inte matas energi från pannan ut på panelerna när det är kallt o du eldar med ved.

har själv funderat på en lösning att kunna ladda min tank med solvärme för att få varmvatten under sommarhalvåret men har ingen extra fläns eller lucka på tanken för att sätta in en slinga.
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

Vår solanläggning mäter då på botten av tanken och det _ÄR_ där man ska mäta ingen annanstans. Vattnet ska ju värmas tills ingen värme kan tillföras och då mäter man på kallaste stället.

Vårt system är så enkelt att en åsna kan fatta hur det fungerar. En pump en tank inget krångel (förrutom att pumparna brinner då ;))

En "lag" med värmeväxlare är att vätskorna ska "mötas" den värmande skall gå nedåt och den vätskan som värms ska gå uppåt.

Låter som en usel installation av för övrigt bra grejjor. Mitt tips är ring en annan firma ta kostnaden och njut sen av att det fungerar. Du kan ju även efteråt skriva till ARN.
G-man
EF Sponsor

Inlägg av G-man »

Tack för alla svar!

Jag var ute och tog ett par bilder igår men har inte lagt upp dem ännu på nätet, ska försöka få in en ritning på hur det är kopplat med! jag började igår men jag vet inte vad jag ska ha med, det är ju så mycket rör ;)

Och för att svara på några av frågorna

Danei: Det skulle kunna gå att sätta givaren på det utgående röret från den lilla tanken, eller på den utgående returen på den stora, om jag offrar en av givarna på den stora kanske man skulle kunna stoppa in den i ett av de avkänningshålen iofs...
Jag har provat att öppna så att det blir öppet mellan den stora och den lilla tanken för att få självcirkulation, men den "lilla" tanken når bara upp till halva höjden mot den "stora" så det verkar inte fungera. det kan vid öppet läge (när värmen är frånslagen vill säga) vara 80 grader i översta delen av den "stora" tanken och 20 grader på den översta delen i den "lilla" tanken(där varmvattensberedaren sitter) - det är då jag startar pumpen som är avsedd för plattväxlaren till solvärmen för att få det varma vattenet överhuvudtaget.

Joe: båda tankarna använder samma vatten, solfångarna har en egen slinga med en egen pump förstås dvs solfångare-v.växlare-pump-solfångare, andra sidan har ett eget rör från botten av den stora tanken-pump-växlare-överst i den lilla tanken och värme ut till hus.

pannan i sin tur är kopplad panna-överst lilla tank och värme till hus-tar vatten från botten av den stora tanken-pump-panna.

Mellan ingående och utgående på pannan(den står separat från tankarna) så finns en shunt och en pump. shunt och pump styrs av pannan.

Solvärmen går alltså in där pannans vatten kommer in, men det verkar inte funka ok, men så är det ju lite skillnad på solvärme och en 75kW panna med..

värme ut till hus går från den automatiska shunten mellan tank och retur till en manuell shunt-pump-hus
De manuella är för att styra garage och hus separat, så att man kan dra ner garaget separat tex

Jag har gissat på att det är PT100 givare, jag känner igen dem från kataloger på både den automatiska shunten till värmen och givaren till solvärmen.

När sommaren kommer med hela dagar av sol så förekommer inte skicktning i tankarna, det blir samma temp på alla nivåer..
Så med andra ord så skulle det ha varit en slinga i tankarna! iställer för att tvinga runt allt vatten! för det vatten som kommer in i tanken ligger på 80 grader men eftersom det blandas upp så hamnar det på 45-50 grader i bästa fall..

Jag har kollat på tillverkarens sida och inte sett vår lösning någonstans, men fullt av slingor och full av logik ;) jag skriver helst inte ut tillverkaren, det är inte deras fel, det är rörfirman som fick hela uppdraget som har gjort det så dumt.. men märket av grejorna är välkänt i sverige.

Gimbal: Japp, på allt!
Joe

Inlägg av Joe »

Nåt sånt här? http://www.junsele.com/viewpic.asp?id=64632
Slängde ihop en skiss i AutoKladd
G-man
EF Sponsor

Inlägg av G-man »

Tack!

Ungefär så :) det blev tydligare när man skalade bort hela värmeautomatiken till huset :)

Givaren till solpanelen är alltså i toppen på den lilla tanken där.

En fundering, om man ska köra med en växlare så kanske automatiken skulle kunnat styra hastigheten på pumparna så att det kommer upp i rätt temp i förhållande till flödet, och på så sätt få fullt flöde på de varma sommardagarna och minska flödet på våren osv... detta hade ju självlöst sig med en slinga i tanken men ...
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Joe: du har fel flödes rikting på den nedre pilen vid chunten. Och ingen markerin om hurvida korsande lednignar är ihop kopplade. korsningen över den lilla tanken sitter väl ihop, men inte den under.

G-man: Synd att tankarna är lika höga. Annars skulle nog parallell koppling var ett bra alternativ. Som det är nu funkar det ju bara så länge någon av de externa pumparna drarrunt vattnet i tankarna. Men att flytta givaen till solfångaren och öppna upp kranen skulle nog göra det mycket bättre.

Det är sånna här saker som gör att jag inte litar på hantverkare. De har inte kompetensen för hur det ska funka. Men de har löner som motsvarar igenjörslöner...
Niklas-k

Inlägg av Niklas-k »

Ja du stackare. Det finns nog lite dåligt med kompetens inom Solenergi hos vissa rörfirmor. Hur har dom tänkt det där med sätta givaren på toppen av tanken?

Plattvärmeväxlare är igentligen inte så dåligt om man installerar den på rätt sätt. hellre det än en slinga enbart placerad på botten av tanken som man ofta ser.

Hur fungerar skiktningen med Vedpannan i övrigt?

Länkar till en pdf hur man på rätt sätt installerar solenergi som visar olika lösningar. http://www.tateknik.se/products/Lesol/K ... SOL%20.pdf
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Bra PDF. Men varför har de JPG komprimerade ritningar?
Joe

Inlägg av Joe »

Uppdaterat med förbindningspunkter: (glömde dom i all hast) http://www.junsele.com/viewpic.asp?id=64636

Danei: Syftar du på den blå pilen vid pannans shunt? Jag ser inte att den skulle visa åt fel håll.
Skriv svar