Lite data från idag
Körning 128 km
Temperatur mellan -14 och -18,5
Landsväg med hårdpackad snö med dubbdäck
Hastighet 60-80 km/h
Klimatanläggningen på 20 grader och inga ECO-lägen
Batteri-temperaturen var mellan -0,5 och +5 grader under resan(Bilen hade stått i 0-gradigt garage)
Jag läste av data från batteri-modulen.
Uträknat och klart så blev förbrukningen 1,78 kWh/mil
Uträknad tillgänglig batteri-kapacitet 30,0 kWh
Vilket ger en räckvidd på 168,2 km
Jag tycker att räckvidden är förväntad, däremot hade jag förväntat mig att batteriet skulle ha lägre kapacitet. Det finns alltså 30 kWh tillgängligt av dom drygt 32kWh som är batteriets Netto vilket bara är 7,2% lägre när batteriet är 0-gradigt.
Sen lite oväntat att batteriet skulle gå från 0 till 5 grader under resan trots att det var så mycket kallare ute, det beror nog på att batteriet värms från kupen men jag trodde nog att det skulle kylas ner av fartvinden när det var så kallt som -18 i luften.
Jämfört med tester i somras(körd på driftläge ECO+ på slät asfalt) så blir det:
Förbrukning 1,0 -> 1,78 kWh/mil
Verklig räckvidd 305 -> 168 km
Tillgänglig kapacitet 30,5 -> 30,0 kWh
Väldigt intressant att det är förbrukningen som är ganska mycket högre(78%) och kapaciteten bara lite lägre(2%)

Jag har inte koll på hur stor del av förbrukningen som går till värmen i bilen och hur stor del som är rullmotståndet men jag skulle nog kunna logga förbrukningen för värmen(ska kolla det vid tillfälle).
Det man undrar är hur räckvidden skulle bli på ECO+ på vintern, man får klä på sig rejält tror jag om man ska prova
Hur som helst är jag supernöjd med hur bilen fungerar på vintern än så länge. Det är mycket bra värme trots -18 ute och bilen går fint och mjukt
Det verkar som att snabb-laddning går långsammare än på sommaren, förmodligen för att batteriet är kallare. Detta är ingen raket när det kommer till snabbladdning generellt. Jag har loggat lite data från snabbladdning vid kallt väder men inte sammanställt nått än, men känslan är att det går mycket saktare.
Laddluckan, som är samma som tank-luckan var på bränsleversionerna, är lite utsatt när den är öppen. Man får vara försiktig, i synnerhet när man drar ur CCS-kontakter med stela kablar, så inte man råkar smälla till luckan. Å andra sidan är luckan enkel och skyddar bra emot snö samt har ingen elektronik för låsning/öppning, så det är inte nått krångel. Jag är lite allergisk emot elstyrda laddluckor
Original-lyset är ganska dåligt men jag har monterat en liten LED-ramp
