Att bygga en amatörradiostation
Re: Att bygga en amatörradiostation
Jag såg det blåste > 30 m/s vid högakusten bron, iofs en bit upp men ändå. Det har blåst mycket i Burträsk också plus snöat blötsnö. SM2XJP var ut och slog av staglinorna till 80m 4-SQ. Det har väl blåst runt 18m/s i peakarna nere på marken men det är förmodligen betydligt värre uppe @60m.
Jovars det var avstängt för tung trafik ett tag på förmiddagen.
Gick fö. nästan +20% mer bränsle pga motvinden när jag skulle hem från skolan.
Så håll dig på marken när det blåser så hårt annars lär du hänga på tvären bredvid masten i selen
Gick fö. nästan +20% mer bränsle pga motvinden när jag skulle hem från skolan.
Så håll dig på marken när det blåser så hårt annars lär du hänga på tvären bredvid masten i selen

Appropå väder: har du några sensorer (vindhastighet, vindriktning, temperatur, ev. luftfuktighet o.s.v.) i masten?
Du kanske skulle kunna sälja väderdata (för en struntsumma) till lokalblaskorna
Du kanske skulle kunna sälja väderdata (för en struntsumma) till lokalblaskorna

morry: Antar att det är SAC som är tävlingen. Du kan kolla själv på http://www.sactest.net/ . Jag tror att SA8C har blivit nerputtad... Själv tänkte jag testa på "contest" för första gången i helgen... Lär inte bli några topplaceringar utan jag är nöjd om jag får igenom några kontakter och sedan lyckas lämna in min logg på ett korrekt sätt.
Det var inte vi som körde SA8C i SAC CW, det var SK7DX som gjorde det. Vi körde SJ2W i CW och i SSB-delen SA8C där vi inte skickat in loggen än. Men vi är claimed #1.
Er antennpark är nog till stor del orsaken till det, kul.
Vilka frekvenser ligger ni inom med SSB och CW? Tänkte se om det kanske gick att få in något kul på den handhållna för det har väl rätt bra räckvidd har jag för mig, dock får det bli med en liten mindre antenn inte antennpark men men.

Jag testade filtret jag byggde i helgen och det fungerade kanon! Inga störningar alls nu på 20m när jag sänder på 40m vilket är kanonfint!
Jag klättrade även masten och rätade till antennen i toppen som tiltat nästan 90 grader. Jag var dock ruskigt nervös över detta av någon konstig anledning men jag lyckades ta mig samman och klättra upp. När jag väl var där uppe gick allt smidigt och efter nån timme var jobbet klart. SM2XJP kom förbi och vi drog ihop en massa ris och eldade där vi tänkt sätta 4st fasade vertikaler för 40m men vi gav upp efter att ha rensat ungefär 1/5 av ytan pga snön som kommit. Arbetet får nog fortsätta i vår om det nu inte blir tö och all snö försvinner igen.
Tyvärr verkar dock elementen ha vridit sig lite på bommen och jag hoppas verkligen de inte vrider sig mer i vinter utan vi kan använda antennen hela säsongen och sedan fixa den till våren/sommaren. Vi får nog ta och dra åt klamren ännu hårdare än vad som är gjort och sedan borra fast en M10 bult som stoppbult så de inte kan vrida sig på bommen.
Jag har även lånat ett slutsteg av SM2EKM som jag ska ha till radio #2 i tävlingen som är sista helgen i Oktober. När jag kopplade in slutsteget så drog det max anodström och pang flög säkringen. Jag blev jädrigt orolig och började felsöka, ruckade rören om det nu var oxid i socklarna så röret inte stängde av riktigt och när jag gjort detta gick steget igång som väntat. Dock när jag sedan reste mig från stolen och puttade förmodligen till bordet lite så flög säkringen igen. Jag började felsöka lite mer och upptäckte att anoden i röret var lös och hängde i en sida, så den kunde slå i katoden (?) vilket givetvis gjorde att det gick mycket ström. Nu blev jag nervös men när jag ringde SM2EKM dagen efter sa han "Men Micke, nog borde du förstå att jag har mycket rör" så han skickar i veckan med mig 2st rör som jag kan sätta i steget till helgen.
Här är lite bilder tagna av flickvännen

På väg upp, snö på taket!

Antennen hänger snett men har inte tagit i något utan var hel

Jag på väg runt första stagringen

Lite antenner är det

Uppe vid andra ringen, det är lite is vid lådan och kablarna som jag tar bort så jag inte får det i skallen på vägen ner när det börjar smälta pga solen kommit fram

Uj, läskigt. Jag var nog att inte titta upp när jag klättrade så om det nu fallit någon liten isklump så skulle man inte få den i ansiktet. Dock märkte jag inte isen förän jag kommit upp en bit och då var det lika väl att fortsätta eftersom den såg ut att sitta fast och längre upp fanns det knappt någon is.

Hallå! Vilar händer lite

Vilar på stagringen 52m upp. Jag brukar vila vid varje ring, det är rätt lagom (17,35/52m upp)

Skruvar lös klamren mer så jag ska orka vrida tillbaka eländet. Elementlängden är runt 21-23m så det är lite att vrida på.

Här ser ni att det är olika vinklar på elementen, vilket inte lovar gott

Jag skruvar för fullt

Och nu börjar jag vrida

Tar i för kung och fosterland

Så, nästan där

Sätter fast bomstaget i masten så det hjälper till så att antennen inte kan vrida sig

Skruvar åt grejorna och snart redo att klättra ner igen

Drar åt bomstaget ordentligt också

Fäääärdig, på väg ner igen...
Jag klättrade även masten och rätade till antennen i toppen som tiltat nästan 90 grader. Jag var dock ruskigt nervös över detta av någon konstig anledning men jag lyckades ta mig samman och klättra upp. När jag väl var där uppe gick allt smidigt och efter nån timme var jobbet klart. SM2XJP kom förbi och vi drog ihop en massa ris och eldade där vi tänkt sätta 4st fasade vertikaler för 40m men vi gav upp efter att ha rensat ungefär 1/5 av ytan pga snön som kommit. Arbetet får nog fortsätta i vår om det nu inte blir tö och all snö försvinner igen.
Tyvärr verkar dock elementen ha vridit sig lite på bommen och jag hoppas verkligen de inte vrider sig mer i vinter utan vi kan använda antennen hela säsongen och sedan fixa den till våren/sommaren. Vi får nog ta och dra åt klamren ännu hårdare än vad som är gjort och sedan borra fast en M10 bult som stoppbult så de inte kan vrida sig på bommen.
Jag har även lånat ett slutsteg av SM2EKM som jag ska ha till radio #2 i tävlingen som är sista helgen i Oktober. När jag kopplade in slutsteget så drog det max anodström och pang flög säkringen. Jag blev jädrigt orolig och började felsöka, ruckade rören om det nu var oxid i socklarna så röret inte stängde av riktigt och när jag gjort detta gick steget igång som väntat. Dock när jag sedan reste mig från stolen och puttade förmodligen till bordet lite så flög säkringen igen. Jag började felsöka lite mer och upptäckte att anoden i röret var lös och hängde i en sida, så den kunde slå i katoden (?) vilket givetvis gjorde att det gick mycket ström. Nu blev jag nervös men när jag ringde SM2EKM dagen efter sa han "Men Micke, nog borde du förstå att jag har mycket rör" så han skickar i veckan med mig 2st rör som jag kan sätta i steget till helgen.
Här är lite bilder tagna av flickvännen

På väg upp, snö på taket!

Antennen hänger snett men har inte tagit i något utan var hel

Jag på väg runt första stagringen

Lite antenner är det

Uppe vid andra ringen, det är lite is vid lådan och kablarna som jag tar bort så jag inte får det i skallen på vägen ner när det börjar smälta pga solen kommit fram

Uj, läskigt. Jag var nog att inte titta upp när jag klättrade så om det nu fallit någon liten isklump så skulle man inte få den i ansiktet. Dock märkte jag inte isen förän jag kommit upp en bit och då var det lika väl att fortsätta eftersom den såg ut att sitta fast och längre upp fanns det knappt någon is.

Hallå! Vilar händer lite

Vilar på stagringen 52m upp. Jag brukar vila vid varje ring, det är rätt lagom (17,35/52m upp)

Skruvar lös klamren mer så jag ska orka vrida tillbaka eländet. Elementlängden är runt 21-23m så det är lite att vrida på.

Här ser ni att det är olika vinklar på elementen, vilket inte lovar gott

Jag skruvar för fullt

Och nu börjar jag vrida

Tar i för kung och fosterland

Så, nästan där

Sätter fast bomstaget i masten så det hjälper till så att antennen inte kan vrida sig

Skruvar åt grejorna och snart redo att klättra ner igen

Drar åt bomstaget ordentligt också

Fäääärdig, på väg ner igen...
Hugaligen!
I Jämtland skulle man säga så här:
"Du ä husku du!!"
/Lasse
I Jämtland skulle man säga så här:
"Du ä husku du!!"
/Lasse
Ja då ser jag idag ett mycket tydligt resultat av att jag började läsa just denna tråden...
Ett brev dök upp idag och talade om att jag från och med nu kan skriva SA6BPC på visitkortet... =)
Själv kommer jag inte kunna sätta någon större antenn på huset men ev kan jag få upp lite saker på jobbet och sedan se till så jag kan fjärrstyra mottagaren hemifrån... Dax att börja handla m.a.o... =)
Tack till sm2wmv för inspirationen! =)
//B1N4RY aka SA2BPC
Ett brev dök upp idag och talade om att jag från och med nu kan skriva SA6BPC på visitkortet... =)
Själv kommer jag inte kunna sätta någon större antenn på huset men ev kan jag få upp lite saker på jobbet och sedan se till så jag kan fjärrstyra mottagaren hemifrån... Dax att börja handla m.a.o... =)
Tack till sm2wmv för inspirationen! =)
//B1N4RY aka SA2BPC
- hcb
- Moderator
- Kontakt:
Grattis 
-wmw: Du kan ju alltid ta upp en karriär som mastklättrare

-wmw: Du kan ju alltid ta upp en karriär som mastklättrare

Skoj att du tagit licens! Hoppas vi hörs på banden då framöver!
Själv så tillbringades förra veckan i radiostugan med förkylning och i försök om att kurera mig inför helgens tävling. Jag lyckades dock och efter 45 timmar i stolen hade jag tagit ett nytt svenskt rekord, som jag hade som målsättning att slå om ett par år då soltoppen inträffar. Totalt blev det nästan 4900 kontakter och en poängsumma på 6 miljoner poäng, det gamla rekordet var på 4.9 miljoner poäng.
Annars så har jag grejat ordning lite i switchrummet och jag har satt ~10w värme i varje antennswitch för att hålla borta fukten.

17w motstånd som körs ~10w

Snyggade upp lite och satte dit ytterligare en powersplitter (för 40m)

Svårt att få det riktigt snyggt, men nu är det betydligt bättre än innan iaf då man snubblade över allt

Ska sätta lite mer kabelklammer så jag får styrsel på kablarna

Satte in en liten hylla

Effektmätarpickup

Effektmätarelektorniken

Notchfilter

6x2 boxen, ett jobb nu är att bygga en till likadan

Ingång för kablar + TX/RX reläet för ett slutsteg på golvet, det behöver jag sätta fast på något sätt.
Själv så tillbringades förra veckan i radiostugan med förkylning och i försök om att kurera mig inför helgens tävling. Jag lyckades dock och efter 45 timmar i stolen hade jag tagit ett nytt svenskt rekord, som jag hade som målsättning att slå om ett par år då soltoppen inträffar. Totalt blev det nästan 4900 kontakter och en poängsumma på 6 miljoner poäng, det gamla rekordet var på 4.9 miljoner poäng.
Annars så har jag grejat ordning lite i switchrummet och jag har satt ~10w värme i varje antennswitch för att hålla borta fukten.

17w motstånd som körs ~10w

Snyggade upp lite och satte dit ytterligare en powersplitter (för 40m)

Svårt att få det riktigt snyggt, men nu är det betydligt bättre än innan iaf då man snubblade över allt

Ska sätta lite mer kabelklammer så jag får styrsel på kablarna

Satte in en liten hylla

Effektmätarpickup

Effektmätarelektorniken

Notchfilter

6x2 boxen, ett jobb nu är att bygga en till likadan

Ingång för kablar + TX/RX reläet för ett slutsteg på golvet, det behöver jag sätta fast på något sätt.
Så här såg det ut i shacket vid tävlingen, Single Operator 2 Radio, vilket betyder att jag använder 2st radior hela tiden. En som jag normalt ropar allmänna anrop med och en som jag söker runt efter nya länder och kontakter med. Jag har vid låg "rate", dvs få som anropar på radio 1 ljudet från en radio i varje öra medans när det blir mycket på radio 1 switchar jag över så att jag bara lyssnar på radio 2 när radio 1 sänder. Jag har försovit mig 2st dagar i sträck. Det blev totalt 3 timmar sömn på ~52h så jag har tydligen inte återhämtat mig än.

Modifierat tangentbord som kan användas som allternativ till fotpedalen

Lite boxar, SO2R boxen är uppe till vänster och sköter omkoppling av mic, ljud osv som manövreras av ett datorprogram.

Modifierat tangentbord som kan användas som allternativ till fotpedalen

Lite boxar, SO2R boxen är uppe till vänster och sköter omkoppling av mic, ljud osv som manövreras av ett datorprogram.
Sedan har jag pillat lite med slutsteget också igårkväll

Rengjorde socklarna lite

Monterade socklarna + skorsten

Gjorde en "övervåning" i lådan där PI-filtret ska sitta

Här ska ingångsfiltren + glödtrafona sitta

Glödtrafon, som jag dock ändrat mig vart den ska sitta.

Fläkt monterad. Jag kom dock på i efterhand att det kan vara dumt att ha fläkten så och suga ner varmluften genom trafos och all annan elektronik som ska vara där. Så jag kommer förmodligen ta och vända den så den blåser in luft istället. Lite synd för den blev så bra där.

Nästa jobb blir att montera dit glödtrafona och sedan linda 2st anoddrosslar som ska switchas med ett B1B ryskt vakumrelä. Tanken är att ha rätt hög induktans på 160,80m medans man kortsluter en drossel vid högre frekvenser. På så sätt slipper man riskerna med resonanser i drosslarna vid frekvenser man har tänkt använda.

Rengjorde socklarna lite

Monterade socklarna + skorsten

Gjorde en "övervåning" i lådan där PI-filtret ska sitta

Här ska ingångsfiltren + glödtrafona sitta

Glödtrafon, som jag dock ändrat mig vart den ska sitta.

Fläkt monterad. Jag kom dock på i efterhand att det kan vara dumt att ha fläkten så och suga ner varmluften genom trafos och all annan elektronik som ska vara där. Så jag kommer förmodligen ta och vända den så den blåser in luft istället. Lite synd för den blev så bra där.

Nästa jobb blir att montera dit glödtrafona och sedan linda 2st anoddrosslar som ska switchas med ett B1B ryskt vakumrelä. Tanken är att ha rätt hög induktans på 160,80m medans man kortsluter en drossel vid högre frekvenser. På så sätt slipper man riskerna med resonanser i drosslarna vid frekvenser man har tänkt använda.
- Mizzarrogh
Glöm inte att hänga in en björkruska och vattenspann sedan när ni kör igång alltsammans...
(Sorry, kunde inte låta bli... )