Anders lagar en gammal dator (-relaterad pryl)
- anders_bzn
- Kontakt:
Re: Anders lagar en gammal dator (-relaterad pryl)
Jag "råkade" hämta ett lass datorer från "norra förrådet". Gör en snabb genomgång och inventering av denna maskin. Är det någon som känner igen den? Det finns gott om ledtrådar på kretskortet...
Angående "norra förrådet" så ska det avecklas och förhoppningsvis vara tömt om ett halvår. Så jag kommer inte kunna ha samma strategi att gå igenom allt på vägen till det nya, för det är nog ett femårs-projekt. Minst.
Angående "norra förrådet" så ska det avecklas och förhoppningsvis vara tömt om ett halvår. Så jag kommer inte kunna ha samma strategi att gå igenom allt på vägen till det nya, för det är nog ett femårs-projekt. Minst.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
- Mizzarrogh
Apple II?
(Senare variant, IC kretsarna får mig att tänka på tidigt 90 tal.)
Edit, jag såg att ASEA hann litet före...
(Senare variant, IC kretsarna får mig att tänka på tidigt 90 tal.)
Edit, jag såg att ASEA hann litet före...

- anders_bzn
- Kontakt:
Japp Apple IIe
Fungerar!
Fungerar!
Nice!
Färggrafiken i ursprungliga Apple II var ju ett smart hack av Wozniak som utnyttjade vissa svagheter i NTSC-systemet för åstadkomma detta enkelt och billigt.
Är väl en av de tidigaste, om inte den tidigaste hemdatorn att redan på 70-talet erbjuda färggrafik.
Men hur man löste videodelen/färggrafiken på PAL-versionen där man inte kan utnyttja samma svagheter?
Antar att Apple IIe är PAL-versionen.
Edit; Jag blandar nog ihop europlus och IIe, då den sistnämna verkar vara en senare kostreducerad version och har inget att göra med om det är NTSC eller PAL. Men europlus som kom 1979 var ju en PAL-version för just europa.

Färggrafiken i ursprungliga Apple II var ju ett smart hack av Wozniak som utnyttjade vissa svagheter i NTSC-systemet för åstadkomma detta enkelt och billigt.
Är väl en av de tidigaste, om inte den tidigaste hemdatorn att redan på 70-talet erbjuda färggrafik.
Men hur man löste videodelen/färggrafiken på PAL-versionen där man inte kan utnyttja samma svagheter?
Antar att Apple IIe är PAL-versionen.

Edit; Jag blandar nog ihop europlus och IIe, då den sistnämna verkar vara en senare kostreducerad version och har inget att göra med om det är NTSC eller PAL. Men europlus som kom 1979 var ju en PAL-version för just europa.
- anders_bzn
- Kontakt:
Min är PAL-versionen,
Vad det gäller europlus så är det väl PAL-versionen av Apple II Plus. Den har lite mer hårdvara och annan klockfrekvens än Apple II Plus för att kunna generera PAL (och PSU för 230V). Jag ska ha en sådan också!
EDIT: Lite knasigt språk här
Vad det gäller europlus så är det väl PAL-versionen av Apple II Plus. Den har lite mer hårdvara och annan klockfrekvens än Apple II Plus för att kunna generera PAL (och PSU för 230V). Jag ska ha en sådan också!
EDIT: Lite knasigt språk här
Senast redigerad av anders_bzn 7 oktober 2024, 11:01:22, redigerad totalt 1 gång.
- anders_bzn
- Kontakt:
Till slut fick jag rätt stift till kontakten och fick byggt kabelstammen till det bakre bakplanet. Det blev helt okej! Kabeln är lite för tjock, det är isoleringen som är mycket tjockare eftersom den är specad för 200V. Det var inte enkelt att hitta rätt kabel, på Mouser är det hela rullar eller i feets. Men beställer man två feets så får man två bitar á 1 en feet. Obegripligt. Kabeln köpes på Ebay från Kina. Man vill ju ha rätt färger!
Öglorna på kabeln är för att det ska vara likt orginalet, men det kan man inte se på bilden. Med busstermineringen i sista slotten där den ska sitta så går maskinen. Jag ska flytta bak minnet också, set ska sätta så långt bak det går.
Öglorna på kabeln är för att det ska vara likt orginalet, men det kan man inte se på bilden. Med busstermineringen i sista slotten där den ska sitta så går maskinen. Jag ska flytta bak minnet också, set ska sätta så långt bak det går.
Senast redigerad av anders_bzn 7 oktober 2024, 11:01:37, redigerad totalt 1 gång.
Ja, och det var väldigt synd att de inte uppdaterade maskinen, för den blev snabbt den sämsta. Fast den dög väl till "nyttoprogram" med grafik, typ kostymgubbar som vill se stapeldiagram från Visicalc, ungefär.
Det är rätt intressant hur bristfälliga trion av de första "kompletta" datorerna var 1977, Apple II och TRS-80 hade bara stora bokstäver (om man inte renderade små bokstäver i grafikläge på Apple - vet inte om nån ordbehandlare gjorde så?) medan Commodore PET hade små bokstäver men uselt tangentbord. Ändå sålde dessa bra eftersom de var ett enormt steg jämfört med S100-datorer och liknande med i bästa fall separat terminal, i sämsta fall fick man åtminstone mata in bootkod med switchar på frontpanel.
Apple gjorde ett tilläggskort där de använde en PAL-dekoderkrets (!!!) för att transkoda en NTSC-mässig signal till PAL. Helt makalöst knäppt...
Antar det var smidigast att göra så utan behöva ändra i nåt i ROM. Verkar som de inte var färg från början i europaversionerna av Apple II, bara monokrom signal.
Jag har en Multitech Microprofessor MPF-ii, som till viss mån ska vara Apple II kompatibel. Det är PAL och färggrafiken funkar riktigt bra i denna, hårdvarumässigt så är den superenkelt uppbyggd. Inga specifika grafikkretsar el dyl. Tänkte att jag nån dag skulle sätta mej in i hur de löst det där.
Jag gillar expansionsbussen på Apple II, känns som man var en stark till inspiration till första PC när det gäller detta.
Tycker att ABC80 står sej riktigt bra bland trion(TRS80, Apple II och PET) av de första hemdatorerna, ingen färggrafik men i övrigt mer användarvänlig med bl.a stora och små bokstäver från början. Bra och snabb BASIC. Bra expansionsmöjligheter. Smart att göra den kompatibel med texttvgrafik, kanske inte så hippt några år senare i jämförelse med tex C64. Men enkelt att lära ut och förstå för förstagångsanvändare, minneseffektivt också. Riktig ljudkrets också, även om något begränsade möjligheter i ABC80 att kunna utnyttja kretsen fullt ut så måste det vara en av de första datorerna att ha en dedikerad sådan.
Anders; Det blir riktigt snyggt det där!

Jag har en Multitech Microprofessor MPF-ii, som till viss mån ska vara Apple II kompatibel. Det är PAL och färggrafiken funkar riktigt bra i denna, hårdvarumässigt så är den superenkelt uppbyggd. Inga specifika grafikkretsar el dyl. Tänkte att jag nån dag skulle sätta mej in i hur de löst det där.
Jag gillar expansionsbussen på Apple II, känns som man var en stark till inspiration till första PC när det gäller detta.
Tycker att ABC80 står sej riktigt bra bland trion(TRS80, Apple II och PET) av de första hemdatorerna, ingen färggrafik men i övrigt mer användarvänlig med bl.a stora och små bokstäver från början. Bra och snabb BASIC. Bra expansionsmöjligheter. Smart att göra den kompatibel med texttvgrafik, kanske inte så hippt några år senare i jämförelse med tex C64. Men enkelt att lära ut och förstå för förstagångsanvändare, minneseffektivt också. Riktig ljudkrets också, även om något begränsade möjligheter i ABC80 att kunna utnyttja kretsen fullt ut så måste det vara en av de första datorerna att ha en dedikerad sådan.
Anders; Det blir riktigt snyggt det där!

- Mickecarlsson
- EF Sponsor
- Kontakt:
anders_bzn skrev: ↑6 oktober 2024, 20:51:03 Men beställer man två feets så får man två bitar á 1 en feet.

- anders_bzn
- Kontakt:
- anders_bzn
- Kontakt:
Vi har retro-data på jobbet första måndagen i månaden. Så jag tog med Apple II. Eftersom jag inte hade tid att öppna monitorn så testade jag den och den fungerade ju hemma.
På jobbet hände detta, nästan med en gång: Fy vad dumt att inte öppna och kolla först. Detta är under min nivå. Jag hatar RIFA PME!
På jobbet hände detta, nästan med en gång: Fy vad dumt att inte öppna och kolla först. Detta är under min nivå. Jag hatar RIFA PME!
Maximal otur! Ja de där jädra RIFA kondningarna kan man ha mardrömmar om, tycks dyka upp överallt!
Är det monokrom eller färgskärm?

Är det monokrom eller färgskärm?
- anders_bzn
- Kontakt: