Perklas CNC 3040 - Såld, Letar ny....

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
Perkla

Re: Perklas CNC 3040 - Nått enkelt i 3D ?

Inlägg av Perkla »

CPMS skrev:Aluminium till plattan som sitter i spindel kan du få av mig, har lite 10mm Stridsbåt 90 aluminium liggande.

Jupp, filen är på skon som sitter under "spindelplattan". Spindelplattan har en minsta radie på 2mm vid klämfästet så prova att kör lite i aluminiumbitarna du fick av mig med en 4mm fräs annars kan jag fräsa fram den biten åt dig manuellt på min fräs.

Jag ritar om med 6mm magneter istället och lägger upp filen.
Du får kolla G-koden vad den säger eller om du kan köra en simulering alt luftkörning och se vad som händer.

Har du någon dammsugare du ska använda så du har måtten på slangen?
Jag kanske måste rita om rörhållaren och sen måste du få fram lämpligt material till den, du kanske har någon som kan svarva den till dig i närheten?

Jag har inte kört nått i alu så jag vet inte alls nått om matning, rpm eller så, antar att jag får testa mig fram, jag har nu lagt en beställning på dessa magneter med snabbfrakt
http://www.aliexpress.com/item/50pcs-N5 ... 31069.html

Jag kör en Kärsher grovis nu men den ska jag inte använda till detta, tänkte ev köpa mig en billig 18 liters Nilfisk att ha permanent vid fräsen, vet ej måttet på slangen där, men kan kolla upp det, ang rörhållare, skulle inte nån med 3D skrivare kunna ta fram en sån ?
Användarvisningsbild
Perkla

Re: Perklas CNC 3040 - Dammsko

Inlägg av Perkla »

Ja just det, den där har jag sett redan, tog hem filerna till den o undersökte, den är inte helt optimal för mig, tror det där var den första jag tittade på, funkar säkert jätte bra för den som den passar för, jag behöver annan konstruktion som jag tror jag hittat nu.. :D :tumupp:
slaith

Inlägg av slaith »

Tummen upp CPMS :tumupp:

Kan säga att konstruktionen gör att du får utsuget direkt ovanför ditt frässtål, vilket gör att den blir väldigt effektiv.
Jag vet inte hur många olika typer av dammskor jag studerade innan jag bestämde mig för att designa denna.
Dom som jag har sett är effektivast är med kanal inuti.

Får väl säga att jag gjorde en riktig flödessimulering i Solidworks också, så jag vet att flödet går som det ska överallt.
Kuriosa kanske, men jag tyckte att det var värt det. :D

Jag får otroligt lite dam på utsidan när alla gummidelarna ligger tätt och bara lite skvätt när man tappar utsug något.

Denna är lätt att bygga och fri att modifiera precis som du vill.
Jag körde med neodymiummagneter från Clas ohlson, det räckte med 4 utan problem.
Kommer dock att sätta några styrpinnar också när jag kör ut den i polykarbonat, inte för att det har behövts någon gång dock.
Men mer för extra säkerhet så att säga.
Användarvisningsbild
Perkla

Inlägg av Perkla »

Jag har sparat dina filer i min dator, för att jag vet ju inte hur det blir, kanske vill man ha nått annat efter man testat några, antar att det tar ett tag innan man hittar rätt om man inte är nöjd från början. Jo jag har åxå sett att dom med kanal i har ett fint flöde, har sett flera sånna på youtube, funkar inte denna jag ska testa nu som jag vill så kanske man får modifiera tills man får den att funka som man vill.. Det bästa med det hela är ju att man kan igentligen laborera rätt mycket hur man vill ...
Användarvisningsbild
CPMS

Inlägg av CPMS »

Jovisst, du får köpa en 3D skrivare också. :)
Vet inte hur starkt det blir om man skriver ut slanghållaren men det kanske håller.

IKEA's vita nylontyp skärbräder är bra och billiga att använda som material vid prototypfräsning, dom är runt 10-12mm tjocka.

Du får lära dig något 3D-cad program också, ganska smidigt att göra delar och sätta ihop till modeller för att kolla passform osv.
Går enkelt att ta ut 2D filer från alla olika vyer, måttsatta ritningar mm.

Ändrade till 6mm magneter och la upp filer på:
Spindelplattan - minsta radie 2mm, minsta hål 3.3mm, tjocklek 10mm.
http://dl.dropboxusercontent.com/u/5418 ... %A4ste.DXF
basplatta fäste.JPG

Odelad sko - minsta radie 5mm, minsta hål 6mm, tjocklek 10mm eller 20mm.
http://dl.dropboxusercontent.com/u/5418 ... ko%201.DXF
basplatta sko 1.JPG

Delad sko - minsta radie 5mm, minsta hål 6mm, tjocklek 10mm eller 20mm
Den är delad med 1mm tjocka mellanrum så ska du prova att köra den bör du flytta isär bitarna med minst pinnfräsens diameter,
annars är det enkelt att köra ut den odelade och såga isär den men la upp denna om du vill öva lite att hantera programmet.
http://dl.dropboxusercontent.com/u/5418 ... 0delad.DXF
basplatta sko 1 delad.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av CPMS 31 december 2014, 00:55:28, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
CPMS

Inlägg av CPMS »

/Slaith
Kan tyvärr inte hur man flödestestar men självklart ska man göra det om det går, ska man göra något kan man lika gärna göra det riktigt på en gång. :)

Använder slanghållaren och spindeln som styrpinnar på denna modell så slipper man en extra detalj för dom är ju ändå där.

Kanske 8st 6mm neodyn är för mycket men man kan annars klistra något tunt mellan delarna så man får lite avstånd,
kraften brukar minska fort med ökat avstånd.

Borde fungera utan kanal men det beror ju också lite på dammsugaren och tätheten på kjolen mot frässtycket,
vi får testa och fungerar det inte är det inte mycket jobb att kopiera din konstruktion. :)
Användarvisningsbild
Perkla

Inlägg av Perkla »

Jag tackar så mycket för det där.. ska testa och fräsa dom där delarna, dock vette fan med basplattan där vad den ska vara i, alu kanske är det bästa, funkar väl i nått annat åxå kanske.?

Jo jag tror jag fräser ut hela skon och sågar isär för jag har inget stål som är bara 1mm i diameter, den minst jag har är nog 2mm och det är dom jag köpte av dig, 3 flute, inte lämpligt för trä. Så då blir det nog 3mm jag har med 2 flute.

Stålet jag använde nu till den här jag gjort är en 5mm tysk tillverkad, oj vilken skillnad jämfört med julas fräsar.. Antar att basplattan även skulle funka att göra i massivt furu eller mahogny eller lönn eller nått sånt, tjockleken jag har på mitt massiva furu är 18mm.

Artcam kan man göra 3D åxå, som det ser ut i alla fall så har jag lite 3D grejer att välja på och även när jag ska skapa G kod i Artcam så kan jag välja 3D, vet inte hur man gör dock.. börjar bli ganska haj på 2D endå, i alla fall grunderna.
Användarvisningsbild
CPMS

Inlägg av CPMS »

Prova att ta in den delade skon och flytta isär delarna så kan du fräsa den i tre delar.

Fräs ut "spindelplattan" och kolla hur den passar mot spindeln när det gäller örat för klämningen och frigång mot gavlar/sidor mm, du kan ju planfräsa ner trämaterialet till dom 10mm den ska vara. Det var därför jag la upp den så vi inte gör den i onödan om den inte passar eller något inte får plats.

Blir en viss skillnad med vassa stål och rätt varvtal/matning. :)
Användarvisningsbild
CPMS

Inlägg av CPMS »

Här har du kretskortet till led-ringen om du vill prova passform, kör ut den ur något tunt material för kretskort brukar bara vara några mm tjocka. Du får säga till om du ska prova att köra kretskort, jag har programvaran så jag kan designa ett kort och sen finns det många här på forumet som kan hjälpa dig att göra om filerna till G-kod

https://dl.dropboxusercontent.com/u/541 ... as/led.DXF
led.JPG
Användarvisningsbild
Perkla

Inlägg av Perkla »

CPMS skrev:Prova att ta in den delade skon och flytta isär delarna så kan du fräsa den i tre delar.

Fräs ut "spindelplattan" och kolla hur den passar mot spindeln när det gäller örat för klämningen och frigång mot gavlar/sidor mm, du kan ju planfräsa ner trämaterialet till dom 10mm den ska vara. Det var därför jag la upp den så vi inte gör den i onödan om den inte passar eller något inte får plats.

Blir en viss skillnad med vassa stål och rätt varvtal/matning. :)
Ja jag planfräser massivt furu och sen fräser jag ut den delarna mer isär, jag drar dom lite mer isär bara så blir det nog bra. Ja det stålet jag körde idag det var fantastiskt bra tycker jag :D
Användarvisningsbild
Perkla

Inlägg av Perkla »

CPMS skrev:Här har du kretskortet till led-ringen om du vill prova passform, kör ut den ur något tunt material för kretskort brukar bara vara några mm tjocka. Du får säga till om du ska prova att köra kretskort, jag har programvaran så jag kan designa ett kort och sen finns det många här på forumet som kan hjälpa dig att göra om filerna till G-kod

https://dl.dropboxusercontent.com/u/541 ... as/led.DXF
led.JPG
Ja men titta där.. ja det blir ju jätte bra, kan köra den i 2mm ABS plast kanske, jag har ju även laminat då jag håller på en hel del med sånt, ja inte fräsa PCB eftersom jag inte vet hur man gör, men etsar gör jag.

Programvara för att göra banorna har jag inte och vet inte hur man gör, jag brukar ha laborerat mina enkla saker i vanligt enkelt ritprogram, tar tid dock och blir inte helt optimalt. Jag tror att jag har rätt starka LED´s.. vette fasiken om jag har några resistorer som passar bra dock, beror lite på hur många det blir och vilken volt dom ska drivas med åxå..
Användarvisningsbild
Perkla

Inlägg av Perkla »

Funderar en del på just nu var jag kan få tag på lämplig borst material, borde finnas nått som man minst anar jag som man kan använda.. ?
X-IL
EF Sponsor

Inlägg av X-IL »

Borstlisten jag skyddar mina linjärer med är köpt på Jula. Den är dock stelopererad i en metallskena, men kanske går de att sära på.
Användarvisningsbild
CPMS

Inlägg av CPMS »

Ska du ha borstlist kan det kanske vara bättre med en fyrkantig sko?

http://dl.dropboxusercontent.com/u/5418 ... ko%202.DXF
basplatta sko 2.JPG

Missade en sak på dom tidigare modellerna, både på spindelfästet och ev. även på skon.
Dom kommer att ta i plattan bakom spindeln om man inte fräser bort några millimeter,
du ser fräsningen på denna bild märkt i blått.
Hur mycket som ska bort beror också på hur tjockt material kjolen är av och hur den är infäst
Kolla hur mycket som måste bort så kan jag fixa till modellen för nya försök annars
går det alltid att manuellt fräsa bort radien beroende på utrymmet som behövs just på den typen av sko.
basplatta sko 1 frigång bakom spindeln.JPG
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Skriv svar